Friday, 31 May 2013

Indonesia Ikut Singapura Tetapi Singapura Ikut Malaysia



Satu hari Ketika TC berada di Indonesia TC sempat membaca akbar Tribune Batam yang di dada akbar tangal 28 Mei 2012 ada satu tajuk berita berbunyi "SAMA KAN WAKTU DENGAN SINGAPURA". dalam ertikata Indonesia dengan bangga nya istihar kesaksamaan waktu dengan negara Singapura.

Sila baca Ini - "Siap siap sama kan waktu jam anda dengan Singapura Mulai 28 Oktober 2012 mendatang, Indonesia rasmi memberlakukan satu zona waktu.Tidak ada lagi waktu Indonesia Timur, Tengah atau Barat".

Zona waktu Indonesia yang akan menjadi pedoman ada lah waktu Indonesia Tengah, arti nya Indonesia Timur harus perlambatkan waktu satu jam dan yang di wilayah Barat percepat satu jam"

Melalui Peraturan Presiden Indonesia kini di bawah Waktu Kesatuan Indonesia


 


Apa yang TC cuba sampai kan di sini ia lah betapa Indonesia lebih bangga mengata kan diri nya menuruti waktu Singapura.Tanpa  sdikit menyedari agak nya bahawa Singapura terpaksa menuruti waktu Malaysia yang sinkronise kan penyelarasan waktu semenanjung dengan Sabah dan Sarawak.

Singapura yang sentiasa geram dengan Malaysia atas kebijaksanaan kepimpinan Tun Mahathir, yang terus melaras kan waktu sebaik sahaja mengambil tampuk pemerintahan dari Tun Hussien Onn.
Bermakna ketika jadi timbalan  perdana menteri pun Tun Mahathir sudah merencana kan pelbagai rancangan yg sedia tunggu untuk di execute sahaja.
 

Oleh sebab Singapura tidak mahu ketinggalan dengan Malaysia dalam advantage waktu maka dengan berat hati Lee Kuan Yew akur dengan kepimpinan Melayu dan terpaksa ikut sama jika tidak ketinggalan lah dalam pelbagai urusan termasuk pembukaan waktu bursa saham.

Tun M juga melaksana kan beberapa first , antara nya gelangang F1, yang mana ketika di lancar kan ia telah jadi bahan cemuhan bukan sahaja rakyat dalaman tapi juga negara Singapura.

Tertapi akhir nya negara jiran "bites the dust" dengan melobi kepada badan F1 dunia untuk juga membida menjadi host kepada perlumbaan F1.Malam pun malam lah asal tidak ketingaan dlm dunia Formula 1 itu.

Dan untuk rakyat yang kerja nya asik ngomel dan complaint sahaja , sendu senyap apa bila perlumbaan pertama F1 mengaup untung coverage TV  ratusan juta serta menjana ekonomi dalaman dari perhotelan dan penjualan bahan berkaitan racing itu.

Pendek kata pada race F1 yang
pertama sahaja sudah dapat return on investment bernilai berbillion ringgit. 

Berbalik kepada tajuk di atas , Indonesia yang rata rata menyimpan sifat rasa diri lagi hebat dari Malaysia amat tidak segan untuk mengistihar diri menuruti Singapura berbanding untuk mengata kan menuruti Malaysia. 

Namun hakikat nya, Singapura tewas kepada Malaysia.

11 comments:

  1. saudara tuan punya blog...

    sebenarnya kita ni (kita di sini bermaksud org melayu/ islam / penyokong UMNO/ penentang DAP) telah ditikam dari dalam dan juga dari luar.

    dari "dalam" bermaksud asakan politik untuk menghapuskan penguasaan org melayu dalam arena politik tempatan.. usaha ini giat dilakukan oleh cina DAP dan disokong oleh lebai2 buta hati PAS yang mengatakan kerajaan UMNO ini tidak islamik..

    dari "luar" pula adalah gerakan-gerakan untuk memburuk-burukan imej malaysia serta mengeruhkan hubungan dua hala (bilateral) antara negara.. dan contoh terbaik sudah tentu hubungan antara Malaysia dan Indonesia.. aikkk.. bukankah kita dan Indonesia itu serumpun dan seagama??... mengapa mereka mesti busuk hati dengan kita??..

    boleh disimpulkan.. hampir keseluruhan wilayah ataupun kepulauan di Indonesia sangat membenci Malaysia.. kecuali penduduk2 di kepulauan sumatera kerana pertalian budaya yg lebih erat dengan kita disini.. yg lainnya seolah2 sengaja menyimbah minyak kedalam api supaya lebih marak dan tak padam2.. dan gayanya elemen2 kebencian ini sudah mula meresapi ke dalam institusi pemerintahan Susilo.. ada kawan pernah mengatakan.. kita perlu lebih berhati2 dengan Indoensia daripada Singapura kerana Singapura belum pernah menghamburkan sebutir pun peluru di dalam kawasan malaysia..

    ReplyDelete
  2. salam anon 03:39

    setuju dengan pendapat saudara, cuma rasa nya singapura lebih bijak dari indonesia.
    singapura tidak perlu guna peluru melain kan subversif dn menguna kan elemen sedia ada di dalam malaysia (dap, anwar dan ngo)

    ReplyDelete
  3. ini disebabkan keinginan Indonesia untuk mendapatkan Malaysia sejak dari dahulu lagi.. dari zaman Kesultanan Melaka . tetapi rumpun melayu kita berasal Bugis itu yang menjadi kekuatan yang amat ditakuti oleh Indonesia. sebab itu hingga kini mereka tidak akan putus asa untuk mendapatkan Malaysia.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Siapa yg mau negara malaysia ? Siapa yang takut negara malingsia ? Negara kecil doank. Apa nya yg mesti di takutin udh jelas2 malingsia itu gak kreatif tukang foto copy. Pencuri kebudayaan di indonesia. Kebudayaan melayu terletak di palembang indonesia. Bkn di negara malingsia.kecil ajaa belagu di ajak perang modar siah kabehh

      Delete
    2. bahlol la ko ni indon.otak karat. kepala keras mcm batu. degil. itu semua attitue indon. baca koran2 loe. ".... menagalahkan malaysia"... bla bla bla. semuanya mau mengalahkan malaysia. brengsettt!!!

      Delete
  4. betul ckp abg chulan 2 apa yg Singapore pigs X jeles dgn kita zaman tun M lg.yg Indon plak perasan dia lg abang dari kita.

    katalah ikut waktu Malaysia saja kan elok hubugan kita lg ngn Indon.
    Singapore 2 perasan bang dia ingat negeri dia kecik cm keledek 2 dia nk wat litar mcm monte carlo..nama pun proxy yahudi Israel.

    ReplyDelete
  5. bleh lk indon tu mngatakn yg dier lgi maju dengan singapore
    padahl singapore ikut malaysia
    nmpk x permainan indon

    ReplyDelete
    Replies
    1. xusah heran la ngan indon. mmg perangai diaorg mcm gitu. mesti malaysia xleh lebih drp diaorang. jakarta penuh dgn peminta sedekah, jln berlubang sana sini, jam paling gile kat dunia ni, manusia xreti nak beratur masa naik bas ke, nak check in naik flight ke. huuhhhhhhhhh!!!

      Delete
  6. ini salah bung karno, yg merosakkan hubungan sesama rumpun dan Islam. Malam tadi aku ermimpi Bung Karno sedang disiksa dalam kubur akibat kejahatannya bermusuh dgn Malaysia semasa hidup.

    ReplyDelete
  7. Dah dah la nenek oiiii!!.. Xde faedah bergaduh pasal Negara org terutamanya Indonesia.. Biarkan je diorg memaki tros.. Yg penting, Kita curahkan bakti kepada Negara tercinta Kita ini. Kalau Kita maju, org lain akan tunduk Dan mengikuti jejak Kita utk kebaikan.. Tahun Ni (2015) prob NASA yg da 9tahun Kat angkasa akan mengambil gambar sebenar Pluto yg dikatakan mempunyai suhu lebih dari -390 darjah celcius Dan mempunyai sis yg lebih pelik Dari bumi.. Gambar Pluto tersebut akan disebarkan disemua stesyen tv di dunia Dan akan di announce oleh semua warga NASA.. Agak menakjubkan btol? Get ready.. ;)

    ReplyDelete
  8. setuju Indonesia cukup obses dengan Singapura,konfrantasi pun puncanya kerana Singapura join Malaysia masa tu,lagu2 pop mereka pun sebut Singapura apatah lagi sinetron mereka mesti sebut "Singapur",waktu ikut Singapur,bendera Singapur ikut Indo,bahasa Singapur ikut Indo,orang Singapur persis orang Indo kerana asal Indo,JB dekat Singapura pun ramai orang Indo tak percaya...ah masaa,Batam lebih dekat kata mereka

    ReplyDelete