Friday 16 May 2014

Orang Vietnam Pun Benci Dengan Orang Cina.


Jika di Malaysia keresahan orang Melayu terhadap tindak tanduk orang cina yang telah menjadi warga negara melalui amalan "quid pro quo"  sentiasa tidak henti dan berpanjangan kerana kaum yang mendapat kewarganegaraan secara jus soley ini ada sahaja kehendak dan kemahuan nya yang agak melampaui batas.

Matlamat mereka lebih berjaya apabila ada antara kaum melayu pula yang sanggup menjadi  barua kepada kehendak mereka kerana mahu menumpang undi dari kaum cina ini.

Akibat kehendak yang pelbagai dan non-stop ini maka ujud lah ungkapan popular  "Apa lagi orang cina mahu?" Kerana setelah macam macam kehendak mereka telah di layan mereka tidak membalas nya dengan kebaikan malah menambah kan tuntutan dan provokasi.

Jika masalah dengan orang cina ini kita sangka hanya ujud di Malaysia, maka ianya satu anggapan yang tersilap kerana baru baru ini kebencian terhadap orang cina sampai kemuncak nya disebuah negara rantau Asean ia itu Vietnam.



"Unrest" dan kekacauan yang berskala besar telah tercetus di negara ini dengan melibat banyak nyawa.

Walaupun ada nyawa warga negara Vietnam terbabit , namun nyawa warga cina paling ramai terkorban.

Sehingga waktu di tulis ini seramai 21 orang telah terkorban. Di wilayah Ha Thin sahaja 6 warga Vietnam dan 15 warga cina maut dalam pergaduhan ini.





Jika hendak dikata kan orang Vietnam ini membenci warga cina dari negara cina ianya amat tersasar, kerana warga cina dari semua negara termasuk Hong Kong, Taiwan dan juga negara kita Malaysia turut jadi sasaran.

Kilang kilang dan perniagaan milik warga cina dari negara kita juga turut di serang, Pendek kata apa sahaja berbau cina akan di serang.

Vietnam kini kawasan tidak selamat bagi kaum cina tidak kira dari negara mana pun asal nya.

Hanoi dan bandar Ho  Chi Minh juga bergolak dimana ribuan penduduk Vietnam keluar ke jalan raya menunjukan kemarahan mereka kepada orang berbangsa cina.

Kawasan perindustrian Binh Duong juga turut dilanda amokan rakyat Vietnam terhadap orang Cina, malah boleh dikatakan kawasan paling teruk terjejas akibat ratusan kilang yang disyaki milik orang cina dibakar.

Boleh dikata kan industri di Vietnam sudah hampir lumpuh. warga cina selain lari mengikuti penerbangan, ratusan juga turut lari ikut  laluan darat melintasi sempadan.

Jika kita sangka kemarahan hanya berlaku didarat, ini ada lah meleset , nun di lautan juga turut dilimpahi kebencian oleh Vietnam kepada negara cina.

Kita boleh rujuk laporan Al Jazeera -"A standoff between Chinese and Vietnamese ships near the Paracel Islands, as Beijing controversially relocated a deep-water oil rig into territory also claimed by Hanoi, had already heightened tensions this week as the annual Association of Southeast Asian Nations (ASEAN) summit convened on Sunday."



Maka sah lah kebencian terhadap  negara cina dan warga cina telah turut melimpah sehingga ke laut.

Orang cina di Malaysia seharus nya  sedar dengan kelakuan mereka yang agresif dan melampaui batas, cuma mereka bernasib baik sehingga kini ada antara warga melayu yang turut menyokong mereka.

Kerana pada tahun 1969, ketika tercetus nya peristiwa 13 Mei ada lah akibat sikap kurang ajar warga cina kepada penduduk asal negara ini dan ketika itu belum ada pihak melayu yang membela orang cina seperti apa yang terjadi sekarang ini.

Malah di Indonesia juga turut terjadi peristiwa yang mengorbankan ramai nyawa warga cina kerana rakyat tempatan tidak berpuas hati dengan rakyat etnik cina.




Kita boleh merujuk pada laporan ini -
UNREST IN INDONESIA: THE CHINESE; The Target Of Violence In a Time Of Wrath By MARK LANDLER Published: May 16, 1998
They huddled in hotel lobbies, trying to book plane reservations. They stood on street corners, pleading with taxi drivers to take them to the airport. Those who could not flee cowered in their shops, peering out of corrugated metal barriers at a city that had turned on them once again. For the ethnic Chinese, Jakarta has become deadly ground.

Bagi warga cina, Jakarta ada lah kawasan maut untuk mereka.

Orang cina harus sedar, siapa mereka.

Ketika Pengerusi ISMA mengata kan bahawa orang cina ada lah penceroboh, ia mendatang kan kemarahan orang cina, namun apa yang dikata kan nya ada lah berdasar kan fakta.

Jika orang cina tidak melampaui batas dan masih menghormati  kontrek sosial dan tidak menguna kan badut dari kaum melayu mewakili kehendak mereka tentu negara akan berada dalam keadaan aman dan damai, jika tidak, tentu ia menjemput tindak balas dari kaum melayu.

Biar lah peristiwa yang sedang berlaku di Vietnam menjadi pengajaran kepada warga cina, apabla ia berlaku orang tidak lagi mengecam orang cina dari negara mana, sebalik nya siapa sahaja berwajah cina pasti akan menjadi mangsa serangan.

Kini lihat sahaja pada asal nya orang cina dari negara cina yang dianggap musuh , tetapi semua orang cina baik dari Singapura, Taiwan, Hong Kong dan kini Malaysia tetap akan di serang.



43 comments:

  1. bagussss.....

    ReplyDelete
  2. Malaysia bila lagi??? Tapi cina malaysia cerdik sikit sebab diorang bagi melayu gaduh melayu...yang jadi penjilat cina pun ramai...aku rasis ada aku kisah???

    ReplyDelete
    Replies
    1. Aku setuju.

      Delete
    2. Setuju... Yang pasti mrk patut menghormati kontrak sosial... Jgn lbh sudu dari kuah... Jgn minta yg lbh2... Org2 Melayu tak pernah bising korang halau mrk dgn mternak khinzir... Yg mrk mampu buat tutup hidung dan cari tmpt tinggal lain... Beri betis, hendakkan paha lagi...

      Delete
    3. halau cina keluar!!! UMNO lah punca telah melindungi cina suatu ketika dahulu!!!

      Delete
    4. betul,umno yg bagi muka sangat dgn cina,,la ni pr pulak nak bagi muka dgn bangsa pendatang ni..

      Delete
  3. Sbb tu bila org ckp najib lembik aku setuju... Hmmmm payah nk ckp pasal masa tun m resign. Aku ingt dorg leh ikut cara kepimpinan dier. Follow je lah apa yg baik xyah lah gatal2 ubah. Ni tak 1Malaysia lah pulak. Semua nk 1malaysia kedai tayar sarapan komputer... Kejadahnyer puihhhhh

    ReplyDelete
    Replies
    1. dia tuh nak buat JENAMA sendiri supaya bila dier tak lagi jadi pemimpin, rakyat akan kenang. lihatlah asyik jaja jenama jer kerja dia.

      Delete
    2. 1 Malaysia tu bagus tapi klu jadi PM lembek dn nk jaga hati cina je bangsa sendiri dianak tiri kan. Mmg celaka la

      Delete
    3. rindu msa pemerintahan Tun M...smua org bleh bkawan sesama kaum..melayu cina india..rilek ja..wlpon time Tun M perintah mcm strict sket, tp ada sebab dia buat lagu tu..sbb nk control smua yg terjadi skrg ni la..kna plak la ni ISA dah bubar..lg besaq kepala la depa tu -_-

      Delete
  4. P.pinang Sabah serawak dh jd bandar c

    ReplyDelete
    Replies
    1. bukan itu saja. kerajaan bangunkan bandar, bukan kah utk mereka? mana org MELAYU mampu berniaga dibandar bandar dengan kos yang tinggi?

      Delete
  5. Bagus..jom bila nk mula?

    ReplyDelete
  6. sabar sikit aje lagi kita akan mulakannya juga nanti, lu langsi lu mati.............

    ReplyDelete
  7. Adakah semuanya kerana bangsa atau asal usul..? bagaimanakah orang cina yang beragama Islam..?
    salahkah Lee Chong Wei jadi warganegara Malaysia..?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Dr Ridhuan Tee...??? Guru Matematik anak-anak saya...??? Guru ini memberi tunjukajar sehingga anak-anak saya berjaya ke IPTA begitu jg dgn anak2 pljr Bumiputera yg lain... Teringat di Zaman Jepun, ada org2 Melayu menyembunyikan jiran2 Cina mrk d hjg kampung, bila sda MERDEKA, mrk mbalas jasa baik org2 Melayu tu dgn membela khinzir dan kini kawasan persekitaran berbau busuk hingga kini...

      Delete
    2. batu api punya blog. aku dok kat hcmc pn xda rusuhan apa pn..

      Delete
  8. Melayu bola dah gelap mata...dah tak kira sapa dah...seram la pulak.

    ReplyDelete
  9. Tapi Cina MCA yang kaya raya tu sapa yang support,,kalau bukan Melayu..Cina MCA dapat banyak projek MEGA

    ReplyDelete
  10. Kt dlm ni maki cina, esok pg jgn lambat kerja, nti kne marah dgn bos cina

    ReplyDelete
  11. Cina Kafir... semua kita kasi potong kepala.. :) ..... Cina Islam ok... boleh lepas..

    ReplyDelete
  12. I am against chinesse community!..they are too much..bangkitlah wahai bangsa melayu..aku x mahu selamanya dijajah..

    ReplyDelete
  13. Yang menyatukan cina adalah bahasa iaitu Mandarin. Perlu di pecahkan. Galak guna Hokkien, cantonese, Hakka dll. Gitu akan berpecah Bangsa Cina menjadi bangsa Cantonese, hokkien dll. Sebelum pertumbuhan sekolah mandarin Hokkien, Cantonese, hakka x sebulu tp dgn Mandarin mereka jadi satu.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Bodoh punya orang! Agama islam ke yg ajar kau ckpcmni??!!

      Delete
  14. “Dan janganlah sampai kebencian kamu terhadap sesuatu kaum menyebabkan kamu tidak berlaku adil. Berlaku adillah kerana ia lebih dekat kepada taqwa”. Surah al-Maidah, ayat 8.

    ReplyDelete
  15. penulis blog. Jgn la memalukan UMNO!.. Org mcm kamu x sayangkan Negara kita.. Tolong keluar dari UMNO.. Kalau kamu Islam.. Berilah dakwah Islam secara baik. Semoga kita peroleh berkat Allah swt

    ReplyDelete
  16. jangan la malu kpd kebenaran, kisah dari blog ini satu kebenaran, tak main la teori teori tak laku dah. syabas.

    ReplyDelete
  17. Tulisan berdasarkan fakta. Kita kena terima

    ReplyDelete
  18. Setakat ni Cina yang bagus adalah Cina Muslim... Mungkin sebab Islam dah satukan akidah kita...

    Dr.Ridhuan Tee, Ann Wan Seng sebagai contoh.... Dedikasi mereka pertahankan Islam patut dihargai.... Kerajaan perlu bantu bangunkan pusat pembanggunan muallaf....seperti diluah di blog Dr.Ridhuan Tee... Kita perlu raikan mereka lebih dari DAP & MCA....

    Di negara Cina... etnik cina muslim teruk ditindas etnik cina kafir.... Bantuan patut kita hulur...

    ReplyDelete
  19. Orang cina kafir aliran komunis macam tulah perangai dia.....bila kita aman dia masuk..bila dah ramai kena bunuh ...nak hajar dia..cepat2 dia lari cari pelindungan luar negara...tau dia takut.
    Sebab tulah geng!!!jgn beli produk diaorang lagi!
    Kita pakat beli barangan Melayu dan tolong melayu.

    ReplyDelete
  20. Orang cina kafir aliran komunis!!!....mereka ni tentera Iblis dan Dajjal....mereka sentiasa cari peluang
    lalaikan anak-anak bangsa melayu dengan hiburan...cth ASTRO dan banyak lagi

    ReplyDelete
  21. Bila baca balik sejarah kaji balik pasal cina sapa depa ni baru aku tau, depa ni memang takleh bagi muka. Kalau nk bagi muka pun hok yg 100% baik tapi bnyaknya cina kat malaysia ni tak kenang di untung. Dah lah tok nenek depa pendatang pastu dapat kerakyatan sini.pastu nk tindas org melayu pulak. Aku memang x suka cina yg kurang ajar. Dan depa tu patut sedar depa tu sapa

    ReplyDelete
  22. Bila baca balik sejarah kaji balik pasal cina sapa depa ni baru aku tau, depa ni memang takleh bagi muka. Kalau nk bagi muka pun hok yg 100% baik tapi bnyaknya cina kat malaysia ni tak kenang di untung. Dah lah tok nenek depa pendatang pastu dapat kerakyatan sini.pastu nk tindas org melayu pulak. Aku memang x suka cina yg kurang ajar. Dan depa tu patut sedar depa tu sapa

    ReplyDelete
  23. kalau kerajaan msia bagi muka sangat dgn cina,tak lama lagi cina akan tawan msia, tgk la nanti,kena bertindak sekarang,sebelum nasi jd bubur,hujan tak lebat lagi dan jd banjir.

    ReplyDelete
  24. Tgk sekeliling kita setiap ada rumah kedai cina kat situ..setiap perumahan semua cina sapu..dia buat dia beli dia bg melayu sewa atau jual pada melayu..lepas tue kaya raya jadi nya..

    ReplyDelete
  25. Bagus.....di malaysia....boikot barangan dari company MSM metal sdn bhd...company yg paling rasict..hanya cina dipandang tinggi..melayu dihina...tak percaya...pergi dan lihat....anda akan percaya....bunuh cina....bunuh cina...bunuh cina...

    ReplyDelete
  26. Ya kah, satu dunia pun benci akan orang Cina. Engkau jangan mengarut. Yang aku tahu, Vietnam tu mengacah saja. Konon-konon bermusuh dengan Cina. Tujuan Nya, supaya musuh utama mereka Amerika, tak jadi nak masuk menjajah lagi. Vietnam mengejek mata, buat-buat lawan supaya Cina cepat-cepat masuk ke pulau itu. Maka terlepas allah peluang kuasa penjajah menghampiri pantai Vietnam. Hahaha. Otak tak sampai ke situ. Jangan hanya ikut otak pak Arab...

    ReplyDelete
  27. K0rang sume b0ngap..

    ReplyDelete
  28. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  29. Xsangka banyak negara benci cina

    ReplyDelete