Sunday, 9 July 2017

Kalau DAP Hendak Menyalak Pun Cari Lah Sasaran Yang Tepat , Jangan MCA Pula Jadi Sasaran Nya.




Pepatah inggeris menyatakan bagai anjing menyalak kepada pokok - “Barking at the trees” , pepatah melayu pula menyatakan “menyalak kepada bukit”.


Apa pun ia kisah anjing yang suka menyalak di waktu malam.


Cuma pada kisah ini ia berkenaan anjing yang telah menyalak pada sasaran yang salah, sama ada kepada pokok yang salah atau kepada bukit yang salah


Agak nya keluarga Lim dan company menyedari jika apa apa terjadi kepada parti DAP , yang kini penuh dengan masalah yang bakal menerima feadah nya ada lah MCA ,


Maka dengan lantas nya Lim dan keluarga memberi amaran kepada MCA bahawa jika apa apa masalah menimpa Pulau Pinang , maka MCA juga harus di salah dan akan di pertanggung jawap kan.


Itu amaran yang di beri oleh Lim Guan Eng kepada MCA.


Namun sebagai individu yang hadhir pada ucapan yang di berikan oleh Presiden MCA , Datuk Seri Liow Tiong Lai, Datuk Wee Ka Siong membidas kenyataan Gua  Eng itu.


Presiden MCA tidak per nah ambil kesempatan pada masalah di hadapi oleh DAP, dan bukan cara MCA ambil keuntungan dari kesilapan pihak DAP.


Datuk Wee berkata Liow hanya memberi nasihat kepada penduduk pulau Pinang supaya mempertahan kan hak mereka sahaja.


Liow juga menyeru mereka menuntut janji janji yang pernah di buat oleh DAP ketika meraih undi mereka.


Maka sewajar nya apa yang di janjikan harus di tepati.

Ketika memberi amaran kepada MCA, akibat tersalah faham , Guan Eng menyatakan jika MCA berani membuat kacau di kawasan nya (PP) penduduk Pulau Pinang anak bangkit dan Liow akan di pertanggung jawap kan. Itu lah ugutan Lim yang jelas dalam ketakutan kehilangan kuasa.


Datuk Wee dalam membalas kenyataan ini bagaimana pun mrenyatakan apa yang Presiden MCA cuba sampai kan hanya lah nasihat betul dan hak.


Tidak kah DAP ada berjanji pada tahun 2008 bahawa memberi kontrak dan tender secara rundingan terus ada lah sebagai satu  rupa bentuk rasuah ?


Dan kini lihat lah dengan apa yang terjadi kepada banyak mega tender dan kontrak semua nya di laksana kan secara rundingan terus tanpa melalui proses saringan atau pun tender terbuka..


Tidak kah ini sebagai rupa bentuk rasuah DAP?


Ini bukan kenyataan orang lain melainkan kenyataan keluarga Lim sendiri.


Masyarakat Cina yang terkenal dengan sikap berhati hati dalam memilih pemimpin haus buka mata kepada hal ini kerana orang yang mereka pilih telah sendiri melanggar apa yang dikata kan nya sendiri.


Selain itu Lim Guan Eng sendiri sedang menghadapi kes rasuah yang akan di adili tidak lama lagi di mahkamah,, bukan kah ini menunjuk kan bahawa dia terbabit dengan rasuah secara rasmi, dan bukan kah ini waktu terbaik dia meletak kan jawatan nya? Soal Datuk Wee.


Tapi DAP ada lah DAP, apa yang salah dan tidak elok kepada pihak lain ada lah betul dan boleh di lakukan oleh nya.


Apa yang menjijik kan ada lah jika perkara seperti ini berlaku terhadap kerajaan pusat , DAP lah paling kuat menyalak dan kemudian nya memperli MCA sebagai tidak peka dan buta untuk menegur kerajaan pusat.


Tapi hakikat nya DAP melakukan apa yang dia sendiri menyalahkan.


Sebagai contoh terbesar , apa kah manasabah nya membayar ratusan juta kepada pihak yang belum melaksana kan kerja? Sejumlah RM200 juta di bayar kepada pihak yang belum memulakan kerja kenapa?


Bayaran pula dilakukan dalam keadaan teresa gesa?


Ada kah kerana mahu menggunakan dana sebelum PRU14 lalu ia di bayar terlebih dulu?


Jika di teliti betul betul , itu lah maksud Presiden MCA , Datuk Liow Tiong Lai dalam menasihati penduduk Pulau Pinang.


Liow menyeru mereka mempersoalkan wang mereka dibayar dengan begitu mudah kepada pihak yang ada kaitan dengan DAP secara berlindung di atas nama “feasibility study” dan macam macam lagi.


Bagai mana penyokong DAP mahu mempersoalkan kerajaan pusat jika di bawah batang hidung mereka tanah di ambil dari rakyat, wang di beri kepada kontraktor atau konsultant yang belum mula kerja dan “mark up” harga yang berganda tinggi nya berlaku di negeri yang DAP perintah?


Itu lah maksud kenyataan Presiden MCA.


Kini umum tahu DAP terlibat dalam skandal wang yang besar , Guan Eng dengan kisah seleweng wang dan rasuah, Kit Siang dengan kes RCI nya dan DAP dengan kemelut bakal di haram kan.


Kepada DAP jika kehancuran nya berlaku , tentu yang untung ada lah MCA, maka jalan terbaik untuk pre-empt kebaikan dapat kepada MCA ada lah dengan mengalih kerosakan kepada MCA.


Itu cara DAP yang mengikut telunjuk keluarga Lim, semua bala dan petaka di hadapi oleh DAP hari ini ada lah atas perilaku keluarga Lim.


Sebelum keluarga Lim menerima kecaman , maka kena lah cari kambing hitam untuk alih perhatian , dan apa yang terbaik di lakukan kini ada lah menuding jari kepada calon kambing hitam DAP ia itu MCA.


Kini DAP sudah ada calon untuk di kambing hitam kan jika dia di haram kan ia itu Datuk Zahid Hamidi dan ROS.


Itu lah DAP, jangan kita tidak kenal , semua salah pihak lain melainkan diri sendiri.


#mca







No comments:

Post a Comment