Friday, 28 July 2017

Ketika MCA Stabil Dan Bersatu , DAP Masih Tidak Menentu



Nasib dua buah parti berpaksi masyarakat Cina nampak nya berada dalam situasi yang amat berbeza ketika PRU semakin hampir.

Sedang parti MCA berada didalam keadaan stabil dan bersatu , nampak nya parti DAP lain pula keadaan nya.

MCA nampak lebih tenang dan aman berkemungkinan terhasil dari nasihat dua pemimpin tertinggi nya  ia itu Presiden Datuk Seri Liow Tiong Lai dan Datuk Seri Wee Ka Siong.

Pada tahun 2016 kedua pemimpin ini telah menjelajah hampir ke seluruh negara menemui pemkmpin MCA setempat untuk bertukar pandangan dan menheru agar penyatuan MCA di beri keutamaan.

Ketika masharakat Cina sudah mula rasional terhadap MCA dan mula memberi sedikit sokongan , maka ini bukan lah masa yanb baik untuk MCA bercakaran dan berbja, berkenaan keoimpinan.

Kematangan ahli MCA jelas terlihat apabila mereka akur dan setuju dengan pandangan kepimoinan MCA.

Sebarang sifat berpuak puak harus di ketepikan memangdang kan MCA tidak mampu berada didalam perpecahan ,ketika masyarakat Cina mula memberi tumpuan kepada hasil kerja MCA.

Antara kebaikan parti MCA didalam Barisan Nasional ada lah MCA tidak memilih bersikap sebagai "pressure group" yang menuntut pelbagai peruntukan dan kehendak.

Ada kala nya MCA Menyatakan bangkangan dan protes nya dalam  beberapa isu dalam Barisan Nasional atas sebab yang manasabah dan tidak mahu di anggap sebagai "sleeping partner" dalam BN.

Selain itu MCA juga bertanggung jawap kelada pemegang saham nya ia itu sebahagian masyarakat Cina.

Tetapi akhir nya semua masalah dalam Barisan Nasional berakhir dengan konsensus.

Cara di pilih oleh MCA dalam BN ada lah jalan rundingan dan bermesuarah , ini sesuai dengan cara pendirian "moderate" yang di pegang oleh MCA.

Kebanyakan isu dari MCA dalam BN ada lah cara berbisik dan bukan nya cara menjerit tanpa mendatangkqn hasil.

Dalam kedudukan MCA yang stabil dan bersatu , lain pula keadaan dalam parti DAP.

DAP yang berjaya mendapat undi masyarajat cina dengan lebih banyak ada lah atas jalan ekstrim dan fitnah.

Selain itu DAP bermain dengan persepsi dan sentimen kebencian masyarakat Cina.

Namun keadaan ini nampak nya tidak bertahan lama dan semakin meluntur.

Lama kelamaan masyarakat cina mula sedar bahawa "lips service" tidak menguntungkan mereka, dan ini sudah mula berlaku.

Dengan kejayaan MCA menunjuk kan hasil kerja nya terutama pada hal persekolahan dan pembelajaran masyarajat cina serta kemajuan kampung baru dibawah jagaan MCA , ini boleh membatalkan permainan sentimen yang cuba di bawa oleh MCA.

DAP bukan sahaja sedang huru hara sesama ahli nya kerana hal dalaman seperti isu pemilihan CEC, bah kan mengalami masalah bersama komponen dalam Pakatan Harapan.

Selain itu kepimpinan DAP juga mengalami defisit kepercayaan akibat kes rasuah Lim Guan Eng.

Amat sukar untuk DAP mendapat kepercayaan masyarakat serta rakyat berkenaan integriti  apabila pemimpin mereka sendiri enggan meletak jawatan walaupun menghadapi kes rasuah.

Selain itu DAP di lihat oleh orang melayu sebagai cubaan menipu apabila tidak menyenaraikan nama ahli nya dalam kepimpinan tertinggi Pakatan Harapan.

Ia seolah olah mengumpan kan pemimpin melayu untuk menipu orang melayu. Kerana DAP lah memiliki kerusi Parlimen paling banyak.

Antara beban terkini DAP adalah untuk mengadakan pemilihan CEC kerana Dinasti Lim takut menerima kekalahan.

Pada pemilihan kali ink DAP menyatakan pendirian akan mengadakan pemklihan tetapi di dalam keadaan protes kepada ROS.

Apapun bala terbesar kepimpinan DAP terutama nya kedua beranak Lim dan kuncu nya ada lah atas sebab menerima Tun Mahathir kedalam Pakatan Harapan tanpa perundingan dengan ahli pertengahan dan ahli bawahan DAP.

Majoriti ahli DAP masih belum dapat menerima Tun Mahathir kerana sekian lama telah mengenali nya sebagai musuh DAP.

Ini di tambah buruk dengan tabiat Tun Mahathir yang sering menjadi kan DAP sebagai "punching bag"nya ketika mahu meraih sokongan orang UMNO dan melayu ketika 22 tahun menjadi Presiden UMNO.

Ini lah nasib dua parti berpaksi orang Cina ketika ini.

Sedang MCA dalam keadaan stabil dan bersatu , DAP pula berada didalam keadaan huru hara dantidak menentu.

Jika PRU diadakan dalam keadaan terdekat ini , pasti sekali MCA berada di dalam keadaan advantage berbading DAP.

Apa yang di perlukan adalah masyarakat betsikap adil dan rasional dan tidak mudah di perdaya dengan retorik dan persepsi yang di mainkan oleh DAP.

At the end of tne day , ia ada lah hal "bread and butter" juga dan bukan apa terjadi pada isu isu tiada kaitan dan faedah seperti 1MDB yang penuh fitnah.


#mca










1 comment:

  1. Bro, buat posting masa mabuk ke?

    ReplyDelete