Monday, 24 July 2017

Pengangkutan Awam - Najib Perbaiki Dan Tidak Ikut Tradisi Tun Mahathir.



Mengikut kenyataan terbaru Tun Mahathir , bahawa apa yang di laksana kan oleh DS Najib berkenaan pengangkutan awam ada lah hasil sinambungan kerja mula kan oleh nya.


Pada satu sudut , amat benar lah kenyataan Tun Mahathir ini.


Namun dari sudut lain DS Najib membuat kerja kerja pembaikan  pengangkutan awam tidak mengikut tradisi cara dan Tun Mahathir.


Sebenar nya sesiapa yang menjadi Perdana Menteri pasti sekali akan melakukan kerja kerja untuk rakyat tidak kira berkenaan pengangkutan awam mahu pun perkara lain.


Malah , jika Najib yang menjadi Perdana Menteri lebih awal juga akan melaksana kan kerja itu dan pasti sekali Tun Mahathir menjadi Perdana Menteri yang selepas nya juga akan “follow suit”. Ia lazim tugas Perdana Menteri.


Cuma berbeza antara Tun Mahathir dan DS Najib ada lah cara ia di laksana kan dan juga pendekatan di ambil.


Malah ketika Tun Mahathir menguruskan negara selama 22 tahun penduduk negara masih sekitar 18 juta orang dan ketika DS Najib mengambil alih penduduk Lembah Kelang sahaja sudah meningkat berkali ganda, apatah lagi penduduk seluruh negara yang kini mencecah 31 juta orang.


Juga , atas sebab Tun Mahathir ghairah mengejar impian “pet project” nya kilang kereta PROTON sebagai tumpuan nya , maka pengangkutan awam yang Tun Mahathir kata dia yang memula kan nya tidak lah begitu menonjol.


Boleh di kata kan zaman Tun lebih di tumpukan kepada penjualan kereta dari pengangkutawan awam.

Apa pun mungkin ia cara Tun Mahathir acknowledge kerja baik DS Najib.


Menurut tulisan seorang  penulis panel di “Talking Edge’ Ram Raslan juga boleh di baca pada tulisan nya betapa LRT yang di bina ketika Tun Mahathir menjadi Perdana Menteri kini menjadi tidak sesuai dan Ram turut menyatakan “building such a tiddly train system was unusual choice for a city that need to move million (people) every single day’




Bermakna pembinaan tidak melihat kepada keperluan masa hadapan.


Projek pengangkutan awam  Najib di lihat lebih berjaya dan rasional ada lah kerana ia berdasarkan laporan dan kajian pihak pihak tertentu sebelum di luluskan.


Tidak seperti projek di zaman Tun yang di ketahui sebagai ada sahaja kaitan dengan proksi atau kroni.


Pendek kata projek pengangkutan awam zaman Najib berpaksi kan rakyat, projek zaman Tun berpaksi kan kepentingan pihak tertentu.


Kesungguhan DS Najib dalam mahu meningkat kan taraf pengangkutan awam boleh di lihat dengan penubuhan Suruhanjaya Pengangkutan Awam Darat (SPAD).

The commission was set up through the Public Land Transport Commission Act of 2010 which was passed by the Malaysian Parliament in May 2010. The commission's powers are derived from the Public Land Transport Act of 2010 which was passed at the same time. The Public Land Transport Act was gazetted on 3 June 2010, making it the official day of establishment of the Commission.



SPAD telah dimanahkan dengan tugasan memantau Rancangan Induk Pengangkutan Awam.


Hasil nya lihat lah BTS, sistem bas, peraturan teksi dan macam macam lagi.


Begitu lah serious nya Perdana Menteri DS Najib mahukan pengangkutan awam demi rakyat di laksana kan dengan kadar segera dan utama.


Malah pada pembinaan lebuhraya juga sudah terlihat DS Najib enggan ikut cara Tun Mahathir dengan ada sahaja kaitan kepada kroni dalam hal konsensi dan perjanjian yang di kata kan mebebankan rakyat.


Najib boleh membina lebuhraya tanpa ada tol seperti Pan-Borneo.


Jika hari ini Tun Mahathir menyatakan Najib hanya ambil alih dari hasil kerja nya, ia juga bermakna Tun mahu saham kejayaan dari hasil kerja DS Najib , maka ini tentu tiada masalah , sila lah tumpang kredit , tiada rugi pun pada hal ini.


Malah Tun pasti akan bertambah gembira apabila nanti siap Projek HSR dari Singapura untuk kegunaan rakyat.


Dan tentu sekali kerja kerja seimbangkan ekonomi dari hub selatan sama setaraf dengan pantai barat akan berjaya di lakjsana kan dengan terhasil line ECRL

Projek ini dikata kan akan merubah minda rakyat sekitar nya dan akan mengaktif kan ekonomi kawasan pantai timur dengan berlipat kali ganda.


Mobiliti rakyat akan ketara berubah dengan ujud nya rel line terbaru ini.



Projek ECRL Ini ada lah demi menambahkan opsyen pengangkutan kepada rakyat dan juga shifting ground kepada ekonomi sebelah timur pula setelah sekian lama bahagian pantai barat menikmati laluan tren.





Menurut pendapat seorang penyokong kerajaan LSS , banyak kepincangan berlaku ketika projek pengangkutan awam di laksana kan di zaman Tun Mahathir telah menemui kegagalan , cuma beza nya Tun terselamat kerana belum ada media sosial di zaman nya.




Contoh di beri seperti di bawah :-


1. KL Monorail line
- The privatized monorail project was approved in a cabinet meeting June 1989. Its cost was then estimated at RM 143 million. When eventually completed and opened, it cost RM1.18 billion in 2003.
- went bankrupt.
- Bailed-out and taken over by the govt-owned Prasarana in 2007 for RM882 million.
2. The Putra LRT line
- The privatized line started operations in 1998.
- went bankrupt.
- Bailed-out and taken over by the govt-owned Prasarana in 2002 for between RM4.5 billion to RM5.7 billion.
3. The STAR LRT line
- The privatized line started operations in 1996.
- went bankrupt.
- Bailed-out and taken over by the govt-owned Prasarana in 2002 for RM3.3 billion.
---
4. Intrakota Bus Services.
- The privatized bus services started operations in 1998.
- went bankrupt.
- Bailed-out and taken over by the govt-owned Prasarana in 2003 for RM177 million.


All four major KL public transportation projects initiated by Mahathir was given to private companies via concessions and then promptly went bankrupt.
The Govt had to bail ALL of them Mahathir projects out.


Kesemua nya berakhir dengan wang dari saku kerajaan terpaksa di gunakan untuk kerja kerja bailout.


Mungkin itu lah sebab nya DS Najib enggan menuruti cara Tun Mahathir kerana menyaksikan kegagalan demi kegagalan di alami oleh Tun Mahathir, Najib di kata kan anak murid yang bijak membaca mengalah kan guru nya sendiri.
Tanpa menoleh kebelakang NAJIB meneruskan kerja kerja kebaikan demi rakyat dan demi negara, kita harus berasa selamat dengan hasil kerja dari Perdana Menteri yang melaksana kan kerja demi rakyat dan bukan demi kepentingan lain.

#spad


No comments:

Post a Comment