Thursday, 14 September 2017

Impak Keujudan Keretapi Laju (HSR) KL - Spore Bawa 111,000 Pekerjaan Pada Rakyat.



Program Transformasi Pengangkutan Awam yang di anjurkan oleh Perdana Menteri Datuk Seri Najib Razak sebenar nya ada lah berfungsi secara multi.
Bukan sahaja ia bertujuan untuk memudah kan mobiliti rakyat , di waktu yang sama ia jua menjadi pemankin kepada pertumbuhan  ekonomi serta menjadi punca pencarian dan pendapatan rakyat.
Jika laluan MRT Sg Buloh - Kajang (SBK) di anggar kan hampir 60,000 rakyat mendapat pekerjaan dan sumber pendapatan dari pelbagai akitiviti sepanjang laluan nya, projek keretapi laju (HSR)  Kl-Spore pula di anggarkan bakal mengujudkan sejumlah 110,000 pekerjaan dari pelbagai peringkat , professional sehingga lah pekerjaan marhaen pada tahun 2060.
Hal ini di beritahu oleh CEO Suruhanjaya Pengangkutan Awam Darat , En Azharuddin Mat Sah baru baru ini.
Selain dari projek HSR yang bakal mengubah rupa bentuk sosio-ekonomi antara dua negara Malaysia dan Singapura , projek HSR ini bakal menyumbang lebih kurang RM21 billion pertumbuhan kasar dalam negara.

"Ini lah yang dimaksudkan sebagai game-changer." kata en Azharuddin Mat Sah
Laluan serta tempat di mana keretapi ini berhenti bakal menjadikan tempat itu assesible jika sebelum ini kawasan itu tidak berapa popular.
Menurut kajian , pasti sekali mereka yang mahu menjimatkan masa akan mengguna mode pengangkutan ini.
Selain itu dapat di lihat di waktu ini dengan jumlah yang banyak bas bas serta kenderaan dan juga jumlah penerbangan to and fro kepada destini Kl- Singapura.


Maka tentu sekali mereka yang terbabit menggunakan transport lazim akan bertukar menggunakan keretapi laju pula.
Dengan pengujudan laluan HSR ini ia memberi opsyen tambahan yang menjanjikan keselamatan serta penjimatan waktu.
En Azharuddin turut menjelaskan bahawa bersama sama rakan kerja SPAD di Singapura ia itu Land Authority of Singapore (LTA) kedua pihak akan memastikan reka bentuk, operasi serta ciri ciri keselamatan HSR ini sebagai keutamaan.
Ini lah dia kemajuan demi kemajuan di capai dalam usaha menjayakan kehendak transformasi pengangkutan awam.
SPAD sebagai yang bertanggung jawap akan hal ini tidak pernah leka dan seperti keretapi laju , SPAD juga laju menjayakan kehendak ini.MRT 

Kita sudah ada MRT yang dalam progress , kita juga sedang memulakan kerja ECRL dan kini kerja untuk keretapi laju pula giat berjalan.
Sesunggu nya masa depan pengangkutan awam negara kita dalam keadaan baik dan bagus hasil perancangan teliti kerajaan serta badan  badan yang berkaitan seperti SPAD, HSR, Prasarana dan lain lain.








No comments:

Post a Comment