Tuesday, 6 February 2018

Tentu Ada Sebab Mahathir Dan Kit Siang Takut Pada Akta Berita Palsu.



Akta berita palsu mungkin akan di ujudkan dalam masa terdekat.

Menurut Menteri di Jabatan Perdana Menteri Azalina Othman Said , draft berkenaan Akta itu akan di serah kepada parlimen dalam jangka masa terdekat.



Tetapi aneh nya pembangkang terutama nya Lim Kit Siang amat takut dan tidak setuju Akta ini di ujudkan.

Terkini, Tun Mahathir juga menyuara kan kritikan nya melalui sebuah portal pembangkang berkenaan Akta menghalang berita palsu ini.

Dr Mahathir condemns proposed ‘fake news’ laws. (MI)


Tun Mahathir yang terkenal menangkap dan menahan individu melalui ISA di kala media sosial belum ujud tidak setuju Akta ini di ujudkan.

Ketua Penerangan UMNO , Tan Sri Annuar Musa beberapa hari lalu juga telah menempelak Lim Kit Siang berkenaan pendirian Supremo DAP itu terhadap Akta Berita Palsu.

Annuar Musa: Kit Siang disagrees with move to curb fake news because it is DAP's weapon (NSTP)




Malah dengan pendirian sebegitu , Tan Sri Annuar berpendapat nyata sekali berita palsu ada lah senjata DAP untuk menyebarkan dakyah serta propaganda nya.

Antara yang hebat mengguna kan apa yang di panggil sebagai "Fake News"  ada lah MP Pandan Rafizi Ramli.

Berjuta juta rakyat pernah termakan hasutan dan kabaran dari nya , di mana berakhir dengan YB Rafizi memohon maaf , malah sempat berkata "Saya hanya bergurau".

Dengan pendirian terkini Tun Mahathir terhadap Akta Berita Palsu ini , maka jelas lah Tun Mahathir tergolong di antara  mereka yang suka menyebarkan berita palsu.

Apa yang menarik nya pihak pihak yang membangkang ini tidak perasan bahawa Akta ini juga boleh menyelamatkan diri dan reputasi mereka juga.

Lim Guan eng misal nya di dakwa menipu dalam kes banglo dan terowong , jika ada sebaran palsu maka Akta berita palsu boleh menjadi pelindung nya dan mereka yang menyampai kan berita palsu boleh di seret segera untuk di persoalkan.

Tun Mahathir juga boleh berlindung dengan Akta ini kerana beliau lah yang paling kerap di tuduh di alam maya sebagai pencuri yang menyimpan harta curi nya di luar negara atas nama orang lain.

Maka amat elok lah jika Akta ini di segera kan.

Sebenar nya mangsa terbesar berkenaan Berita Palsu bukan lah Barisan Nasional atau Najib Razak tetapi ada lah rakyat marhaen.

Mereka lah yang di bodohkan, mereka juga menjadi barua menyampaikan berita palsu akibat tidak tahu yang sebenar nya selain ghairah berpihak.

Berbalik kita kepada kenapa dan mengapa kedua tokoh tertinggi pembangkang ini takut kepada ujud nya Akta berita palsu, ada kah mereka sendiri mengamal kan nya?

Tun Mahathir tidak perlu takut konon kisah 1MDB tidak dapat di cerita kan kepada rakyat, kerana ketika ujud Akta itu lah yang Tun Mahathir harus main kan isu 1MDB kerana jika sudah ada Akta pun tidak takut di seret ke pengadilan , bermakna ada lah betul pada berita yang Tun ingin beritahu.

Cuma , setelah berceramah dan membuat PC berkenaan nya bukti harus di pamirkan serta merta , jika tidak macam biasa lah , ia tergolong dalam kategori "Fake News". kerana cerita dan andaian tanpa buktinya.

Maka rakyat serta pembangkang harus melihat dari skop luas, Akta berita palsu jika di ujud kan akan menapis banyak pembohongan.

Mereka yang berani membawa berita bermakna mereka ada bukti dan apa yang hendak di sampaikan ada lah betul.

Jika tidak, kita akan lihat para pembohong pun akan berani bercakap dan menyampai kan bermacam macam berita.

#YP










2 comments:

  1. Wah!!!!.......nampaknya TV3 SUKU tak boleh sebar
    berita pelesu memburuk-burukkan Tun Mahadir dan
    pemimpin pembangkang lagi. Boleh saman melalui
    akta ini. Dan kalau Najib saman, semua cerita pelesu
    akan terbongkar di mahkamah untuk buktikan kebenarannya.
    HAHAHA..nampak gaya gali lubanglah umngok.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Suruhlah pemimpin hg duk diam2...jgn bantah Akta ni. .

      Delete