Tuesday, 26 August 2014

Wan Azizah Nak diJadikan MB tu Acah je. Rencana Sebenar dia Lain.

Orang kalau tersepit macam macam dia boleh buat.

Orang kena kejar anjing lompat pagar tinggi 1 meter pun mampu.

Cuba bayangkan diri jadi orang tersepit bakal masuk jel dan sudah habis dana beratus juta tapi masih belum jadi PM. Cuba sejenak fikirkan dan selami jiwa orang itu.

Bayangankan juga " time is not on his side and age is catching up" . Mahu tunggu 4 atau 5 tahun lagi ke?

Menama kan isteri sebagai calon MB sambil mengetahui Al Sultan tidak menyukai nya, apa motif?

Yang parti pandai agama usah di ikut lagi, mereka ahli politik full time memakai baju agama.

Macam di Chow Kit Road dulu ada puak suka jual nombor ekor tepi jalan, tapi bersyarat selepas beli kena terus jalan tanpa boleh toleh belakang.

Yang jahil dan bebal pun berebut beli satu nombor dalam gulungan timah di jual harga RM10.00, untuk nombor bakal keluar pada cabutan esok hari.

Tapi kalau guna kan akal berfikir, si penjual nombor pun datang naik bas hari hari lagi nak nak kasi orang lain kaya kena nombor ramalan dia.
Dia sendiri tak kaya kaya.

Jadi parti logo agama pun macm tu juga. Sendiri tak terislam , lagi nak gebang Islam pada orang lain, udah nya ahli sendiri engkar perintah tok guru dan sokong orang kuat maksiat sebagai ketua.

nah sekarng hari hari timpa bala terima padah.

Ah macam tu lah juga dengan keadaan sekarang di negeri Selangor.

Apa kah yang nak sangat isteri jadi MB tak tahu apa yang betul apa yang tak betul?

Apa kah nak sangat isteri jadi MB tak jangka Sultan akan tolak?

Apa kah dia rasa sultan mahu pecah tradisi ratusan tahun masuk ke persidangan Majlis raja raja di iringi MB wanita pertama?



Dia tahu lah semua itu.Bukan dia tak tahu.

Dia miliki rencana lagi besar. Dia melaporkan diri bukan dengan orang dalam negara, Boss dia di jauh sana .





Jika akhir nya isteri dia berjaya di MB kan itu bonos, Jika tidak diterima , ia bonos lagi besar.

Apa kah kamu ingat badan ini di tubuhkan untuk apa?



Dan dia siapa?



Di Malaysia ada ramai orang perasan pandai agama, pakai religious garb, tapi jadi alat. Jadi barua.

Mereka mendekati orang yang tidak utamakan agama. Jika quran arah jauhi maksiat, puak perasan pandai agama ini dekati mereka yang maksiat. Nah sekrang mereka tumpang kalam kabut sama, tunggang langgang parti sendiri walaupun problem nya milik parti lain.

In Malaysia there are obstacle that hinder them form steamrolling the Malays.

1) Islam 2 ) The Malay Sultan.

How to Singapore the Malaysian with this 2 stumbling block?

Buat sesuatu yang boleh nampak kan Sultan menjadi penghalang pilihan demokrasi, lalu jadi kan roadshow untuk menceritakan nya.

Its a win win situation utuk dia,

Kalau tak percaya tunggu dan lihat, untuk rakyat negeri Selangor yang tangan memangkah parti penuh songsang hasil terdengar ceramah fitnah dan kebencian ini sahaja yang mampu di pesan, "damn if you do , damn if you dont".

Kenali lah watak yang kamu kalian sokong, kalau baru nak kenal susah lah.
 http://thechulan.blogspot.com/2013/05/king-of-road-mula-nya-di-sini-akhir-nya.html




Kita dalam perencanaan mereka....mereka sentiasa mahu membantu sesiapa yang sanggup membantu mereka,





Sunday, 24 August 2014

PLKN - Selain Membentuk Jati Diri, Juga Menjana Ekonomi.




Sebaik sahaja memegang tampuk tertinggi pengurusan Program Latihan Khidmat Negara (PLKN) Pengerusi baru nya Datuk Noor Ehsanuddin Hj Mohd Harun Narrashid terus menyatakan akan ada satu transformasi menyeluruh kepada program latihan itu.


Beliau yang juga merupakan Ahli Parlimen Kota Tinggi berkata demikian
bahawa transformasi menyeluruh PLKN akan dillaksanakan pada tahun 2015.


Apakah espek yang bakal dijadikan intipati latihan atau pun pembentukan diri perserta yang akan menjadi tumpuan transformasi?


Tentu sekali ini semua sudah sedia ada didalam perancangan pengerusi baru nya,


Jika di negara jiran seperti Singapura kerahan atas dasar paksaan kepada rakyat nya yang “capable” untuk dijadikan  tenaga bagi pertahanan negara, maka negara kita memadai bermula dengan PLKN.


Antara dasar transformasi yang mahu dilakukan ada lah ia nya dapat  penambahan perserta dimana diharapkan semua pelajar lepasan SPM yang dijangkakan hampir 500,000 dapat menyertai nya. ia jauh lebih ramai dari apa yang mampu ditampung dan diselenggarakan diwaktu ini ia itu seramai 100,000.





Selain itu kemungkinan latihan itu di pendekan agar dapat menampung lebih ramai juga turut ada dalam pertimbangan Pengerusi baru ini.


Program yang membabitkan anak rakyat ini tentu sekali dapat meningkatkan kesiapsiagaan warga negara yang muda kepada keselamatan masa depan dimana ramai rakyat telah terlatih untuk berdisiplin dan berkongsi hidup cara amali atas dasar team player.


Kini tanpa kita sedari sudah hampir sedekad program ini dilaksana kan, dan pasti keperluan menukar silibus dan tatacara penggendalian sudah sampai kepada waktu nya.


Dengan kehadiran pengerusi baru seperti Datuk Ehsanuddin maka bertepatan lah kepada kehendak “fresh idea” dan “new concept” supaya pelatih lepasan nya lebih siaga menghadapi cabaran diri dan untuk negara.


Ketika mula PLKN ini dilaksanakan , begitu ramai tentangan terutama nya dari pihak pembangkang serta mereka yang tidak faham inspirasi kerajaan terhadap tenaga muda nya.





Tentangan kemudian nya beralih kepada silibus latihan apabila cadangan pengunaan dan pembelajaran senjata dicadangkan untuk para pelatih. Namun ianya terhakis dan hapus apabila penerangan diberi kepada ibu bapa. Malah tiada paksaan pun kepada pembelajaran itu.


Selain membentuk insan muda agar kurang berpeleseran dan membuang masa , ia juga memupuk keharmonian negara dikalangan orang muda. Memang lah bagi mana mana atau apa apa yang melibatkan ramai orang pasti ada kecelakaan dan kemalangan berlaku. Namun ia nya dianggap “remote” dan insiden berkecuali yang tidak disengajakan, walaupun ada pihak yang mahu mempolitikan nya.


Selain dari pembentukan individu dalam menaikan taraf nilai modal insan , PLKN ini sebenar nya juga turut membantu ekonomi negara.


Bayangkan dengan penambahan perserta dan kem kem yang kini berjumah hampir 80 buah serata negara , ekonomi juga dapat dijana melalui kerja kerja penambahan uniform, bekalan serta kelengkapan.Buat masa ini kos dianggarkan RM8,000 seorang bagi setiap perserta.


Tentu sekali apa yang membabitkan jumlah perserta yang ramai pasti juga membabitkan perbelanjaan dankos , ini sudah tentu bakal ujud recycle of economy dalam mendana latihan ini.


Selain itu penambahan tenaga kerja bagi memenuhi keperluan pembelajaran dan latihan juga dapat diujudkan bagi menampong penambahan bilangan perserta dan juga kem kem yang baru.


Apa pun tentu menjadi perhatian seluruh rakyat dan anak anak mereka jika transformasi yang bakal di bawa oleh Pengerusi baru PLKN ia itu Datuk Ehsanuddin menjadi kenyataan.








Wednesday, 20 August 2014

Lokasi Runtuhan Tapak Binaan MRT Kota Damansara Dikunjungi Pengerusi SPAD




Seluruh Pengurusan tertinggi SPAD termasuk Pengerusi nya Tan Sri Syed Hamid Albar dan juga Ketua Pegawai Pembangunani Abdul Aziz serta yang lain nya telah dengan segera datang melawat kawasan kemalangan MRT di tapak yang dulu nya Institut Penyelidikan Getah Malaysia.

Syed Hamid telah diberi taklimat penuh berkenaan kejadian dan diberi laporan awal sambil dibawa melihat sekitar kawasan kejadian.

Ketika sidang media berkenaan kejadian itu TS Syed Hamid berkata seperti biasa satu badan siasatan telah ditubuhkan.

Kesemua tindakan perlu akan diambil setelah selesai siasatan sewajarnya dilakukan. Seperti biasa pihak pihak yang didapati bertanggung jawap akan terpaksa menerima tindakan yang setimpal, jika benar mereka bersalah.

Sama ada berlaku “breaching of safety rule” atau tidak semua nya bergantung kepada hasil siastan oleh badan yang menyelaraskan dan memberi laporan lengkap.

Untuk makluman kesemua tiga mangsa berbangsa Bangladesh itu sudah ditemui.

Pihak kedutaan sudahpun  dimaklumkan mengenai perkara berkenaan dan segala  urusan mengenai jenazah pekerja warga asing akan diseliakan oleh pihak MRT dan kedutaan negera tersebut.



Mengenai tempoh masa laporan siap, menurut TS Syed Hamid, laporan awal biasanya diserahkan dalam jangkamasa seminggu.  Beliau berkata, jangkamasa seminggu hanya melibatkan pasukan penyiasatan teknikal dan tidak termasuk laporan daripada pihak polis serta bomba.









Thursday, 14 August 2014

Muafakat Raya Sambil Menderma Di Kota Tinggi @ 16 Ogos

   



Penduduk sekitar Kota Tinggi tentu sekali tidak akan melepaskan peluang bersama Timbalan Perdana Menteri yang bakal hadhir untuk menyerikan majlis Muafakat Raya anjuran Pejabat Daerah bersama Pusat Khidmat Parlimen Kota Tinggi.


Turut hadhir sama ada lah Menteri Besar Johor Datuk Seri Khaled Nordin.


Walaupun majlis diadakan di tempat seperti dinyatakan , namun jemputan turut disampaikan kepada seluruh penduduk Johor dan siapa siapa juga yang ada kesempatan menghadhiri nya,


Pelbagai jenis makanan dan hidangan bakal disediakan dan dikhabarkan sehingga 30 gerai makanan akan menyediakan jamuan yang bermula dari jam 4 petang sehingga pukul 10 malam.


Dijadualkan pada sebelah malam pula akan diadakan aktiviti seperti persembahan artis, bacaan syair dan sajak. Ahli Parlimen Kota Tinggi, Datuk Ehsanuddin turut ambil  peluang menunjukan bakat mendeklamasikan sajak pada malam itu.


Sambil beramah mesra dalam kemuafakatan raya majlis ini turut menjadi majlis kutipan untuk Tabung Gaza dimana Media Prima akan menjadi wakil menerima kutipan itu.


Yayasan Mesra turut menyumbang kepada tabung itu  dengan jumlah sebanyak RM 10,000 .


Sebanyak RM 15,000 turut disumbangkan oleh Yayasan Mesra  untuk para pemenang keceriaan gerai.


Jika selalu nya pemenang akan membawa pulang hadiah kemenangan, tapi kali ini agak istimewa kerana hadiah kemenangan akan disumbangkan kembali oleh para pemenang kepada Tabung Gaza.

Tentu sekali majlis seumpama bukan selalu diadakan, dan amat rugi jika penduduk seluruh Johor tidak ambil peluang bersantai sambil menderma.

Hidupkan suasana hari raya sambil menderma, jemput semua datang dan jumpa di sana.





Wednesday, 13 August 2014

Pemandu Teksi Sapu Pun Berani Ugut SPAD



Bayangkan jika pihak berkuasa pun pemandu jenis ini tidak takut , malah menggugut dan mencabar, apa lah daya bagi orang biasa yang melanggan teksi mereka apabila dipaksa membayar sekian jumlah tambang kepada pemandu jenis ini?

Beginilah yang terjadi kepada 2 angota penguatkuasa SPAD yang menyamar dan apabila diberitahu kepada pemandu teksi itu bahawa dia ditahan kerana kesalahan nya dan mereka ada lah anggota SPAD, dengan tidak semena pemandu teksi itu bertindak kasar dan menggugut, malah kedua anggota SPAD itu diugut untuk dibawa lari ke lokasi rahsia. 

Apa pun SPAD telah berjaya menahan dan menyelesaikan hal ini.

Dalam operasi Suruhanjaya Pengangkutan Awam Darat (SPAD) kelmarin dimana cara yang paling berkesan untuk memerangkap pemandu teksi liar dan tidak berdisiplin adalah dengan cara penyamaran anggota nya dan kaedah ini berjaya memerangkap sejumlah pemandu jenis ini.

Operasi SPAD yang dipanggil “Ops Tegas” ini di ketuai oleh Ketua bahagian Penguat Kuasa nya Che Hasni Che Ahmad telah berjaya menahan 9 pemandu teksi yang enggan menggunakan meter.

Pemandu teksi ini tertangkap setelah terperangkap dalam operasi penyamaran ini dimana ia tertumpu dikawasan steten keretapi Rawang.

Seramai 54 anggota yang  terdiri 6 pegawai dan 48 pegawai penguatkuasa terlibat dalam operasi yang dibahagikan kepada 11 kumpulan. 

Operasi yang memakan masa selama dua jam ini berjaya mensabitkan sebanyak 11 kes yang melibatkan 8 kesalahan tidak menggunakan meter, 2 kereta sapu dan 1kes menghalang penguatkuasa.

Datuk Che Hasni berkata, operasi bertujuan memberi peringatan dan amaran kepada pengusaha serta pemandu teksi untuk mematuhi peraturan dalam masa sama memberi kesedaran kepada pengguna. 

SPAD bertindak atas sebab aduan pemandu teksi yang jujur dan mahu mencari rezeki yang halal tetapi terpaksa bersaing dengan pemandu haram dan juga pemandu yang sahih tetapi membuat urusan luar undang undang dengan tidak menggunakan meter.

Mereka mereka yang ditahan akan didakwa di bawah seksyen 22 dan 16 Akta Pengangkutan Awam darat dimana denda RM1,000 sehingga RM 500,000 menunggu mereka atau mungkin penjara 2 tahun atau kedua nya sekali.

Selain tindakan diatas , tindakan menyita kenderaan juga boleh dilaksana kan jika sabit kesalahan.













Tuesday, 12 August 2014

Lapor Kemalangan Kepada SPAD Dalam Masa 2 Jam Satu Arahan Mandatori

Mungkin agak nya akibat kerana terlalu sebuk dengan tugasan harian dan menggendali bas bas serta kenderaan pelancongan maka mereka mereka ini terlepas pandang satu keperluan yang menjadi tanggungjawap mereka.


Siapa mereka mereka ini? tentu sekali penggendali dan pengusaha bas bas serta kenderaan pelancongan, mereka lah yang kita maksudkan.


ia satu mandatori dan tanggungjawap yang mesti dilaksanakan apabila kenderaan mereka terbabit dengan sebarang kemalangan mereka harus melaporkan kepada Suruhanjaya Pengangkutan Awam Darat (SPAD) dengan segera dalam masa 2 jam dari waktu kemalangan.




Maklumat harus disalurkan kepada SPAD melalui talian aduan (1-800-88-7723). SPAD Ingin mengingatkan kepada penggendali dan pengusaha bahawa keperluan melapor dalam masa 2 jam ini ada lah dijadikan syarat am lesen untuk penggendali bas.


Ramai dari kalangan mereka sudah lupa tetapi harus ingat syarat ini juga berkait dengan Seksyen 22(3) dan Seksyen 41(3) Akta Pengangkutan Awam Darat 2010 dimana kegagalan mematuhi nya membawa hukuman denda tidak lebih dari RM500,000 atau dipenjara tidak lebih 2 tahun atau kedua nya sekali.


Dibawah ini kami lampirkan surat Pekeliling SPAD bilangan 6 tahun 2014 berkenaan topik diatas yang boleh dibaca untuk rujukan.







Friday, 8 August 2014

Kepada Pemandu Yang Suka Mogok - SPAD Pasti Bertindak.



Agaknya Malaysia memang negara yang “highly political”. Tiada apa yang tidak akan menjadi bahan politik di Malaysia.

Malah kereta berlanggar dan bergeser sedikit pun akan menjadi bahan politik. Itu lah maksud “highly political”.

Dulu rakyat Malaysia tidak semacam itu. Mungkin akibat terkejut dengan zaman teknoloji yang serba canggih yang boleh menyebarkan maklumat dengan kadar laju maka apa sahaja pun akan di uploadkan kedalam FB dan menjadi bahan politik.

Oleh sebab terlalu kuat berpolitik, maka apa apa sahaja rasa tidak puas hati akan diterjemahahkan kepada isu politik oleh pihak tertentu. Mengambil kesempatan dari kemarahan dan ketidak puasan hati seseorang.

Karenah pemandu kenderaan awam di Malaysia pun begitu juga.

Pantang ada yang rasa tidak puas hati maka, terus adakan mogok dan piket.

Antara kejadian pemandu kenderaan awam mogok dan piket yang pernah terjadi adalah yang pernah diadakan oleh sekumpulan pemandu teksi “rogue”.

Tempat yang diambil untuk bermogok pasti nya tempat strategik dan paling sesuai untuk mendapat perhatian. Selain itu tempat itu jugalah yang bakal menyusahkan orang ramai.

Pada bulan Jun 2014 lalu pemandu teksi telah membuat demonstrasi disekitar Bukit Bintang. Seramai lebih kurang 30 orang pemandu yang tidak berpuas hati telah menunjukan sikap marah mereka kepada penguasa dengan menyebabkan kesesakan lalulintas dan menggangu laluan awam.

Seawal tahun 2012 ketika  perkhidmatan Go-Kl bermula pun mereka sudah membuat demonstrai dan bantahan.

Jika orang ramai tidak tahu isu sebenar , pasti akan berpihak dan bersimpati kepada pemandu teksi ini. Tapi jika orang awam rajin menyiasat dan seidik dari penguasa seperti Suruhanjaya Pengangkutan Awam Darat  (SPAD) maka tentu akan tahu mereka mereka ini lah yang memberi nama buruk kepada pamndu teksi lain yang jujur.

Malah perkhidmatan seperti Go-Kl diputuskan ada lah kerana terlalu banyak rungutan orang awam terhadap pemandu teksi.

Pada hal pemandu teksi yang berpiket di Bukit Bintang,di situlah sebenarnya aduan paling banyak di terima oleh SPAD berkenaan pemandu teksi yang cekik darah dengan mengenakan bayaran luarbiasa.

Berulang kali SPAD mengadakan operasi yang menguna cara penyamaran dan undercover pun mereka masih degil dan meneruskan caj cekik darah.
Tabiat suka duduk berbual di restoren berjam jam sesama mereka  terutama nya pemandu dari kaum tertentu , lalu apabila mahu bergerak mereka harus mengenakan caj yang banyak untuk “cover” setengah hari punya hasil yang mereka telah rugikan dari duduk berbual.

Kes terbaru yang mendapat liputan luas ada lah kes mogok pemandu bas di CIQ Johor Baru.



Akibat dari sikap tidak endah akan kesusahan orang ramai maka beberapa pemandu telah dengan tidak bertanggung jawap melakukan mogok.

Akibat dari tindakan ini maka lumpuh terus trafik dan laluan masuk ke Singapura.

Polis Di Raja Malaysia (PDRM) pula telah mengeluarkan 100 saman kepada pemandu-pemandu bas kilang berkenaan.Timbalan Ketua Polis Daerah II Johor Baharu Selatan, Supt Mohd Nadzir Ghulam Kadir berkata kesemua mereka yang meletakkan kenderaan di bahu jalan utama terbabit akan disiasat mengikut Akta Pengangkutan Jalan 1987.

Seperti di lapor oleh  Supt Mohd Nadzir, pemandu-pemandu bas kilang dengan sengaja beredar membawa kunci dan meninggalkan bas sebelum kemudian berkumpul beramai-ramai.

Suruhanjaya Pengangkutan Awam Darat (SPAD) memberi tempoh lima hari kepada 16 syarikat pengusaha bas yang didapati terlibat mengadakan protes di Pusat Pemeriksaan Kastam, Imigresen dan Kuarantin (CIQ), Bangunan Sultan Iskandar, Johor Bharu, Jumaat lepas sehingga mengakibatkan kesesakan teruk hampir lima jam.

Apa yang boleh diberitahu di sini, bertindak cara mana pun oleh pemandu baik bas mahu pun teksi, SPAD tidak akan membiarkan mereka begitu sahaja , tindakan tegas akan tetap dikenakan sebaik habis siasatan, bak kata Pengerusi SPAD Tan Sri Syed Hamid.



Persoalan disini, jika pemandu bas dan teksi mengambil jalan pintas untuk menyelesaikan masalah mereka, yang susah akhirnya mereka juga , kerana tindakan dari pihak berkuasa mengikut buku akan tetao dijalankan.

Sunday, 3 August 2014

Yayasan Mesra Terus Mengejar Visi Dan Misi Nya


Jika disebut perkataan "yayasan" sahaja mungkin ramai sudah tahu selalu nya berbentuk kebajikan dan berkait dengan masyarakat.

Selain ciri ciri itu, ia juga berperanan sebagai sebuah unit yang ada peranan dan sasarannya.
Yayasan Mesra pun begitu juga kerana tidak mahu lari dari norm sebuah Yayasan.

Diujudkan untuk pelbagai aktiviti dan misi. Apa yang dapat kita lihat sekali pandang pada tujuan penubuhan nya ada lah sepeti dibawah ini:-

Pemantapan Insaniah & Sahsiah masyarakat
Pemantapan Insaniah & Sahsiah masyarakat
Mewujudkan pusat-pusat pendidikan dan latihan
Mewujudkan Program kemasyarakatan dan kebajikan
Membuat penyelidikan, menyedia pelan tindakan serta melaksana aktiviti/ program berkaitan pembangunan masyarakat.

Tapi kalau diikuti pada aktiviti yang dijalankan oleh  Yayasan Mesra, tampak jelas ia telah pergi lebih jauh dari apa yang disasarkan sebagai polisi nya.

Agak nya slogan  "Memurnikan Masyarakat Sejahtera" yang tertera pada perkataan Teras sememang nya menepati dengan apa yang disasarnya.

Siapa agak nya yang main peranan dan pengerak Yayasan Mesra ini?

Dari apa yang kami perolehi nama Datuk Noor Ehsanuddin Bin Mohd Harun Narrashid adalah sebagai Pengerusi nya.



Selain itu ahli ahli yang lain terdiri dari En. Zamsari bin Jumani,


 En. Fazli bin Buyong



dan juga Pn. Noradila binti Mohd Amin.



Yayasan Mesra yang tidak sunyi dengan pelbagai program  dan Kita boleh lihat di sepanjang bulan ramadhan yang lalu pun Yayasan Mesra telah menganjurkan beberapa program seperti berikut:

1) Mesra AidilFitri Meriahnya Raya
2) Mesra Ramadhan Memakmurkan Surau
3) Mesra Sahur Bersama Anak-anak Yatim
4) Ziarah Mesra Jalinan Murni - Khas Ramadhan

Maka Program diatas menjurus kepada kebajikan golongan yang memerlukan seperti para asnaf, anak-anak yatim dan orang kurang upaya.

Sepanjang program diadakan, Ahli Parlimen Kota Tinggi, YB Datuk Noor Ehsanuddin bin Haji Mohd Harun Narrashid merangkap Pengerusi Yayasan Mesra turut serta dalam menjayakan program tersebut bersama dengan ADUN Johor Lama, ADUN Sedili  Pegawai Daerah Kota Tinggi dan agensi kerajaan negeri yang lain.

Dan program diatas hanya berkisar kepada keadaan bulan Ramadhan, namun pada lain lain waktu nya, Yayasan mesra  menumpukan kepada penyelidikan, menyedia pelan tindakan, serta melaksanakan aktiviti yang menjurus kepada pembangunan masyarakat.

Di catitkan ia itu penubuhan Yayasan Mesra berlandaskan kepada 3 teras iaitu:
1) Pendidikan
2) Kebajikan dan Kemasyarakatan
3) Kesihatan

Tetapi ketika melayari web Yayasan Mesra ,didapati selain dari  aktiviti normal sebuah yayasan terdapat juga aktiviti aktiviti yang lain yang agak menarik dan variant in nature. Misal nya ada aktiviti menembak, Cyber retreat,  bowling dan juga pertandingan Golf.







Baru baru ini program bersama stesen TV RTM untuk menjayakan program Selamat Pagi 1Malaysia pada raya ke2 dan ke3 di Teluk Sengat telah juga dijayakan bersama oleh Yayasan Mesra.


.

Mungkin agaknya kerana atas sebab Yayasan Mesra tidak mahu terlihat streotype dan mahukan kelainan maka menambahkan aktiviti tambahan selain dari yang lazim dan menjadi salah sebuah NGO yang menjalankan aktiviti dan program membabitkan sumbangan kebajikan kepada masyarakat melibatkan program sumbangan kepada fakir miskin dan juga program kemasyarakatan.

Mungkin ada yang mahu bekerjasama dengan Yayasan Mesra untuk pelbagai program lain yang boleh menafaatkan golongan masyarakat, Maka Yayasan Mesra boleh dihubungi seperti dibawah ini

Yayasan Mesra
C1-1-6,8C1,Ayer@8,
Presint8, 62250 Putrajaya,
Wilayah Persekutuan Putrajaya.
03-8893 5311




Saturday, 2 August 2014

FGV Tak Duduk Diam - Tinjau Negara Jiran Tingkat Pengeluaran.



Bagai dikata, untuk naik dan duduk diatas adalah lebih mudah, namun untuk kekal berada diatas adalah lebih sukar.

Begitu agaknya kedudukan yang sedang dilalui oleh FELDA GLOBAL Ventures Holding BHD (FGV).

Ketika sudah meraih kedudukan yang selesa sebagai salah satu pengeluar minyak sawit mentah, FGV tidak boleh duduk diam kerana akan terus mencari peluang demi mengekalkan kedudukan yang lebih kukuh.



Seperti sebuah syarikat yang menjual daging ayam dengan skala besar, ia tidak akan selamat terus menjual jika tidak yakin dengan pembekalan ayamnya, jadi jalan yang terbaik adalah  memiliki syarikat pembekal ayam itu juga.

FGV atas sebab sama , tidak duduk diam didalam perniagaan membekal minyak sawit mentah. Peluang untuk mengambil alih ladang sawit diluar negara seperti dari negara jiran Indonesia, Fillipina dan Afrika akan terus disuahakan.

Hasrat FGV mahu kekal sebagai pembekal terbesar didunia ini direncanakan dalam tempoh 6 tahun.

Menjelang tahun 2020 jika boleh, FGV mahu sasaranya untuk memiliki 925,000 hektar ladang sawit dengan pengeluaran sejumlah 8.7 tan minyak sawit mentah akan tercapai.

Seperti yang kami laporkan sebelum ini pengurusan atasan FGV telah pun membahagikan pengurusan unit unitnya dengan membentuk kluster kluster yang yang didalam nya terbahagi pengurusan tertentu, dan perniagaan sawit huluan sebagai salah satu kluster nya dengan harapan yang dapat dapat menyokong aspirasi FGV  menjadi “captain of industry” dalam bidang minyak sawit mentah.

Naib Presiden Eksekutif dan Ketua Kluster Perladangan FGV En Abdul Halim Ahmad turut menerangkan strategi yang telah pun dimulakan awal tahun ini antara nya adalah meninjau kawasan ladang yang telah sedia disuahakan untuk mempercepatkan mendapat hasil darinya.

“Setiap tahun kami menyasarkan untuk membeli sehingga 60,000 hektar ladang sawit yang sudah mengeluarkan buah seperti contoh ladang yang dibeli di Pontian, baru baru ini” tambah En Abdul Halim.

Selain itu menanam semula membabitkan kawasan 15,000 hektar juga turut dilakukan sambil membetulkan mana mana kesilapan yang berlaku ketika penanaman sebelum ini.

Beliau turut memberitahu bahawa proses untuk mengaut pulangan dari cara penanaman semula akan hanya diperolehii pada tahun kelima dan sambil itu FGV akan mencari ladang yang telah sedia disuahakan pada masa akan datang , kata nya.

Oleh sebab tidak mahu membayar kos yang tinggi berbanding harga sebenar  maka FGV kata En Abd Halim akan membuat penilaian teliti sebelum apa apa keputusan dimuktamadkan.

“Kami akan menilai dan menawarkan harga yang bersesuaian dengan keadaan ladang termasuk melihat infrastrukturnya sama ada baik atau tidak, ada kilangnya atau tidak dan sebagai nya” kata En Abd Halim.

Turut diberitahu adalah bahawa Kluster huluan sawit FGV akan membentuk kerjasama dengan syarikat rantaian bekalan ddikawasan ladang baharu termasuk kilang , penapis dan penyediaan perkhidmatan pengangkutan.

Maka sahlah FGV tidak duduk diam walaupun kini kedudukanya agak selesa, mungkin cabaran dalam industri ini dimasa hadapan tidak mengizinkan FGV berbuat sedemikian.

Thursday, 24 July 2014

Maka Bermulalah "Character Assasination" Terhadap Pihak Istana Selangor.



Dulu ada seroang ulama dari negara kita di senaraikan sebagai yang paling berpengaruh didunia,
Maka semua pun berasa  bangga dan terasa diri tidak salah dalam memilih orang untuk di idolakan.

Tapi bila diselidik lebih dalam , rupa rupa nya hanya wayang yang dimainkan oleh seorang watak dari negara kita yang ada pengaruh terhadap media barat dimana semua pun dibarat itu adalah "gang" dia.

Hanya menggunakan orang nya disana maka satu panggilan talipon sudah boleh meletakan tokoh agama ini dalam senarai bawah 50.

Maka teruja dan terseronoklah tokoh agama ini dan pengikutnya, tanpa tahu itu adalah hadiah habuan kerana menyokong orang tertentu.

Ketika Tun Mahathir berkata dalam ucapan nya bahawa Yahudi menguasai dunia melalui proksi -"Jews rule the world by proxies" dipersidangan OIC  kesemua media pro Yahudi telah mem"blackout" kata kata itu.



Lalu tidak lah orang Amerika dan barat mendapat tahu bahawa negara mereka ada lah "slave to the Israel".

Maka kata kata hebat yang diucapkan dipersada dunia pun tidak tersebar kerana kekuatan kawalan media barat dan pro Yahudi.

Ketika negara Iraq mahu diserang, media pro Yahudi telah bermain cerita keburukan Saddam Hussien selama hampir setahun. Segala cerita buruk berkenaan nya dicipta sehinga sesiapa yang membaca telah hilang rasa simpati kepada Saddam Hussien.

Dan sebaik sahaja Iraq diserang dan di ceroboh tiada siapa lagi bersimpati terhadap nya.



Dari semua hal ini kita boleh lihat betapa kekuatan media barat dan cara mereka berfungsi.

Kini terbaru , Istana Selangor diserang. Serangan datang dari media barat.



Mereka ambil waktu terbaik melondehkan anak Raja. Apakah ini secara tidak sengaja?

Kenapa waktu ini?

Kerana mereka menjangkakan calon mereka akan direject lalu mereka terpaksa melawan pihak Istana.

Jadi pre-empt mereka adalah dengan memburukan watak atau individu yang rapat dengan Sultan dan Istana supaya rasa benci dan meluat sudah ada awal awal.

Mereka juga sudah tukar baju kotor "BERSIH" kepada nama "Negara-Ku" seolah olah nampak cinta negara dan rakyat,

Tetapi mereka jauh dari apa yang potraykan.

Kepada yang masih buta yang masih tidak percaya , hanya perlu baca surah tertentu baru mungkin diberi hidayah oleh Allah bahawa ini jentera Dajjal.

Sama ada anak sultan berperangai begitu atau tidak tu adalah soal lain.



Mereka sendiri pun boleh ambil watak bertuala, pegang seluar dalam dan buka kelas agama pukul 3 pagi dibilik hotel tetapi mereka cuba menonjolkan keburukan orang lain pula.

Kini tersebar cerita buruk anak Raja, ia pre-empt kepada apa yang bakal terjadi selepas hari raya.

Maka jika watak terdekat dapat mereka robekan watak nya , maka bertambah kuat lah kebencian rakyat untuk pertahankan sultan mereka,

Kerana mereka khuatir jika yang menyiarkan berita buruk itu pihak dalam negara , lalu media luar negara lah yang akan mereka gunakan.

Kepada kita semua tunggulah lama sikit, akan keluar pelbagai bagai lagi fitnah.

Mereka amal "gutter politic" kerana watak yang mereka sokong amat jijik dan melanggar batas agama , lalu lawan mereka juga perlu dijijikan sebelum boleh bersaing.




Wednesday, 23 July 2014

SPAD Ganti Skim Dana Sementara Demi Bantu Operasi Bas Henti Henti


Pengerusi Suruhanjaya Pengangkutan Awam Darat (SPAD)  Tan Sri Syed Hamid berkata setelah mengkaji dan mengenali kelemahan kepada skim sedia ada ia itu skim Dana Sementara , SPAD akan memgujudkan satu skim baru.


Skim sedia ada yang bertujuan membantu pengendali bas henti henti dikawasan luar bandar yang dikatakan menghadapi masalah kewangan untuk meneruskan operasi mereka,


Pastinya jika pengendali bas menghadapi masalah dan tidak mampu ters beroperasi, yang bakal susah dan mendapat mudarat adalah pengguna juga.


Kenyataan TS Syed Hamid diucapkan nya disebuah majlis berbuka puasa bersama hadhiran yang terdidi dari Pengusaha Pengangkutan Awam di Johor Bahru.


Skim yang dijangkakan bermula di Kota Tinggi dan Kluang pada akhir tahun 2014 ini akan kemudian nya diperluaskan ke tempat tempat lain pula.


Jika skim ini bermula nanti pengendali bas tidak lagi perlu bimbang untuk mengutip bayaran tiiket kerana penumpang akan mengunakan kad bayaran yang akan terus direkodkan pada komputer yang akan dipasang pada bas terbabit.


Rekod kemudian nya akan disemak oleh SPAD lalu bayaran penuh kepada operator akan ditunaikan.


Untuk pengetahuan semua, sebanyak 400juta peruntukan daripada kerajaan yang diterima SPAD , telah berjaya membantu 150 buah syarikat bas henti henti selama 3 tahun berturut turut diseluruh Malaysia termasuk di Sabah dan Sarawak.