Friday, 17 April 2015

Bas Henti Henti Dabong - Kuala Krai Sudah Boleh Di Gunakan - SPAD




Bagi mereka yang terjejas dengan laluan harian yang berkisar di Pantai Timur akibat banjir besar beberapa bulan lalu tentu menyambut berita dari Suruhanjaya Pengangkutan Awam Darat (SPAD) ini sebagai kabaran gembira.

Jika selama ini mod transportasi mereka terganggu kerana rel KTMB yang tidak dapat beroperasi akibat bah lumpur yang terjadi beberapa bulan lalu , kini mod trasnportasi mereka mendapat perkhidmatan alternative ia itu bermula nya operasi bas henti henti ini.



Sambil trek laluan dibaiki mereka boleh merujuk kepada bas henti henti ini.
SPAD telah pun meninjau tapak operasi bas ini dan turun ke bawah untuk meninjau dan menerima feedback dari orang ramai untuk menambah baik kan lagi urusan transportasi pengguna yang terjejas.

Sila rujuk kepada sebaran media SPAD berkenaan hal ini untuk keterangan lanjut .


Kami sertakan di bawah ini sebaran dari pihak media SPAD.



Kenyataan Media:

Perkhidmatan Bas Henti-henti Dabong – Kuala Krai Mula Beroperasi

Bas henti-henti menghubungkan orang awam ketika perkhidmatan rel masih belum beroperasi

17 April 2015 – Berikutan perkhidmatan rel KTMB yang terjejas di Pantai Timur akibat banjir pada akhir tahun lalu, Syarikat Kenderaan Melayu Kelantan (‘SKMK’) yang menggunakan jenama ‘CityLiner’ telah memulakan perkhidmatan bas berhenti-henti sejak 13 April, 2015 bagi membantu menghubungkan orang awam, termasuk pelajar sekolah sekitar Dabong, Kemubu dan Kuala Krai.

Sebelum ini, penduduk setempat menjadikan perkhidmatan rel KTMB sebagai mod pengangkutan awam mereka yang utama.

Cityliner menyediakan 3 perjalanan sehari, daripada Dabong ke Kuala Krai dan 3 lagi perjalanan dari Kuala Krai ke Dabong. CityLiner juga pada 14 April telah melanjutkan perkhidmatan laluan Jeli ke Kuala Balah sehingga ke Jelawang dan Dabong.

Suruhanjaya Pengangkutan Awam Darat (‘SPAD’) telah mengadakan lawatan tapak bagi meninjau operasi bas tersebut di Dabong. SPAD juga mendapatkan maklumbalas daripada penduduk setempat mengenai keperluan pengangkutan awam di kawasan tersebut dan mengenai perkhidmatan pengangkutan awam yang boleh ditambahbaik.

Bagi pertanyaan media sila hubungi 03-27267000 atau emel kepada communications@spad.gov.my .

-      TAMAT -

Buka Bilik Gerakan PRK Permatang Pauh – MCA Means Business



Kali ini Nampak jelas sekali MCA bukan anggap pilihan raya kecil Permatang Pauh sebagai satu PRK sambilan sahaja.

PRK Permatang Pauh ada lah tempat MCA me'Redeem" kan diri nya dan recover lost ground nya dari masyarakat Cina.

Semalam MCA sebagai kawan sekutu Barisan Nasioal Nampak bersungguh sungguh di dalam persiapan nya menghadapi prk ini.

Bilik gerakan MCA telah di lancar kan oleh Presiden nya Datuk Seri Lioi Tiong Lai.



Sebelum ini, Datuk Wee Ka Siong yang juga memegang jawatan  sebagai Pengerusi jawatan kuasa PRU14 telah juga turut melihat perkembangan pusat gerakan prk MCA ini.



Walaupun yang bertanding di PRK ini bukan calon  parti MCA itu sendiri, tetapi MCA juga mahu dengan serious nya mendekati  masyarakat orang Cina dan mahu mereka kembali mengundi  MCA setelah mereka di “hoodwink” oleh DAP sekian lama.

Ini juga sejajar dengan kemuafatan yang sebenar dan bukan lakonan antara parti parti komponen dalam Barisan Nasional.

Pada saat MCA, Gerakan dan UMNO serta MIC agak kukuh , berlainan pula cerita nya di pihak pembangkang.

Calon awal yang di sebut sebut ia itu calon “Kajong move” di war war kan akan mengikut tradisi ia itu mesti nya dari keluarga Anwar yang bertanding di Permatang Pauh.

Selain PAS  Pulau Pinang  sedang membantah jika nama Wan Azizah di calon kan oleh PKR , PAS juga pun sedang berperang sesame sendiri.


Amat menarik kali ini pertandingan di Permatang Pauh kerana suasana sudah tidak sama lagi, kali ini dengan pelbagai masalah di buat oleh kepimpinan DAP dan juga penduduk tiada mendapat perhatian, mungkin keadaan akan berubah dengan pola pengundian akan berubah 100%.

Wednesday, 15 April 2015

Maybank Raih Untung Berbillion, Tapi Akhir Nya DAP Yang Untung?

Semalam kami kisah kan laporan dari risikan kawan kami dari blog anotherbrickinthewall berkenaan penyembelihan kakitangan melayu melalui cara sistematik oleh puak berkepentingan di maybank.

Apa yang menarik dari blog kawan kami ini ada lah sambung kisah nya , di mana pada akhir nya nanti yang menang ada lah kiasu DAP kerana di waktu ini menggunakan puak konsultant di gelar gestapo untuk melaksana kan etnik cleansing dan apa bila matlamat sudah tercapai mereka lah akan menguasai bank glc hasil ciptaan kerajaan melayu ini.

Usah gembira jika mendengar maybank untung banyak jika yang gemok ada lah penyokong DAP.

Baca lah kisah di mana ada seorang EVP pro DAP memain kan peranan dalam hal ini.

Jangan tanya apa Tun Ahmad Sarji atau kama Piah sedang buat apa di waktu ini ye.

Baca kisah di sini -

This is Part 4 for this series but it will not be the last posting on Maybank IT.

Information having been pouring in. Industry people, vendors, ex-Maybankers and various sources got in touch and some are still trying to get in touch. It will be the last for this series but it will continue to be pursued till Maybank response.

No threat of lawsuit will scare us because we don't care. It only makes us more aggressive.

Heard the Public Relation (PR) people have been asking around. It shows Maybank PR have been typically dulu, kini dan selamanya sombong, stiff lip and frigid. Maybank had always had that attitude to the masses.

The Gestapo gang (read in part 3) should go after them. Chain up thesesotong and beat them up till they resign. They have not been doing their job, not been putting their ears on the ground, insensitive to the public and it's workforce, and had a brown nose attitude with media.

Never bother to engage the alternative media and now doing so for fear this issue will go viral. Rest assured it will ...

They think that by bribing the media with buka puasa and crystal present can win them votes like BR1M had been accused off by Tun Dr Mahathir and media will give coverage to their sponsored tigers at the National Zoo.

Hypnotised 

New CEO Dato Farid Alias promised to meet media but hardly answer SMS. Maybe it was blocked by the layer created between Farid and exco members in the form of a person by the name of Chief Strategist cumdefacto "Group Deputy President" cum "toll operator (?)", Michael Foong? 



Was Farid merely a token Malay but the real person running the Bank is Micheal Foong? Before he left, did Dato Abdul Wahid Omar insist his successor got a Chinese to hand hold the ex-Aseambanker Farid? Will Farid be sabotaged eventually to be replaced with Michael Fong?

Maybank's and any corporate's PR and communication practise is to tell the least information possible about happenings, plans and problems inside the Bank. As per 1MDB official public statement, corporate statements comes in corporate prose of and are well  but tells you nothing. 
ng
Betcha .. they will eventually answer when Jans Lim pester Dato Megat Zahararuddin

sambung di sini -

http://anotherbrickinwall.blogspot.com/2015/04/malay-massacre-in-maybank-part-4-but.html





SPAD Adakan Ops Benteras Kereta Sapu EASY TAXI



Jika selama ini kita terhidang dengan applikasi  berkenaan teksi  yang mengguna kan applikasi muat turun UBER di mana pengguna smartphone boleh melanggani nya , kini ada lagi satu applikasi ia itu di beri nama EASY TAXI.

Ia nya satu tawaran baru kepada pengguna teksi di sekitar Kuala Lumpur.



Sama ada kejayaan UBER atau pengaruh nya menyebabkan mereka mengadakan tawaran teksi itu ada lah masalah lain .

Tapi Suruhanjaya Pengangkutan Awam Darat (SPAD) pada 14 hb April (semalam) telah dengan jaya nya mengada kan Ops APPS EASY TAXI khusus untuk menangani perkhidmatan haram ini.



Di kahabar kan SPAD telah mengada kan ops ini di kawasan populasi teksi di sekitar Kuala Lumpur dan Selangor.

Kali ini operasi yang di jalan kan oleh SPAD ada lah cara sendirian tanpa kehadiran Polis dan JPJ.

Namun dalam Ops khusus untuk mencari teksi sapu ini, kesalahan lain pemandu teksi dan teksi nya juga tidak di biar kan. Kesalahan lain turut juga di kena kan.



Seperti biasa apabila SPAD membuat operasi tentu sekali ada penangkapan dan kerja sita menyita teksi.

Pada Ops semalam sejumlah 12 kes telah di laporkan oleh SPAD.

Dari sejumlah ini 3 teksi telah tertangkap atas kesalahan berperanan sebagai kereta sapu.

9 teksi pula atas kesalahan lazim ia itu tidak mengguna kan meter.

Selain itu 12 buah teksi telah turut di sita dan di hantar ke Tapak sitaan di Sepang .

9 dari yang di sita ada lah teksi bajet dan jumlah terbanyak, selain itu 1 Perodua Alza , 1 Gen 2, 1
Toyota Avanza.

Operasi kali ini nampak nya tidak melibat kan apa apa kejadian tidak di ingini seperti kemarahan atau amukan pemandu dan boleh di kata kan trouble free.

Orang ramai terkadang tidak tahu SPAD kerap membuat operasi terhadap pemandu teksi sehingga di gelar zalim dan Yahudi.

Presepsi bahawa konon nya SPAD tidak buat kerja dan melayani aduan amat tidak benar lansung.



Tuesday, 14 April 2015

Pengurusan PNB Tido Ke? Kalau Rasa Tak Mampu Letak Jawatan la.



Kadang kala muak juga tengok komen komen orang orang tertentu hentam kerajaan.

Yang buat kita mual tu sebab yang komen tu sendiri dari jenis yang tidak betul.

Ada yang baru jadi pengurus syarikat milik kerajaan dan buat macam ayah dia punya syarikat.

Baru urus benda macam tu dah tak amanah dan gelecoong.

Jawatan pulak bukan sebab kebagusan diri tapi kerana network peribadi.

Kita sebagai bloggers picisan pun dapat in box macam macam berkenaan peneraju GLC sengget ni.

Ada kakitangan yang  sudah mati sebab  berubat kampung konon nya mohon medikal dari syarikat tidak di layan.

Tapi syarikat tu mampu pula taja benda benda yang tak ada faedah untuk puas kan hati orang atas.

Ni kita lampir kan kisah di Maybank , walau pun peneraju nya Bumiputera tapi yang jadi mangsa melayu bumi putera juga sebab org atas selesa dan senang.

Dari blog kawan kita ini sudah bahagian ketiga - tapi apa tindakan boss atasan pun kita tidak tahu.

From anotherbrickinthewall -

Penghapusan etnik di Maybank.

A lawyer read the two earlier Parts of this series and wrote a message anonymously.

He claimed to be in the panel of Maybank and admitted to have been approached by Maybank staff on racial discrimination cases but have to reject potential clients due to conflict of interest. It had been going on for a long time. 

The commentator said there is the same phenomenon in Maybank's Legal Department. Instead of Chinese controlled, the Legal Department is Indian controlled and generally only Indian lawyers are getting legal jobs. Allegedly, Malay and Chinese law firms are being discriminated against.

Exactly a year ago, another commentator alerted of Dato Farid Alias's poor choice of replacement for the position of CEO of Maybank's Investment Banking arm. After Farid was reassigned from that position, he was replaced by Tengku Dato Zafrul.

Zafrul then left for CIMB and it was replaced by Johnson Chong. Same thing occcurred as one after another Chinese was hired for key position or new key position created. It is as if only Chinese are capable and Malay or Indians or Bumiputeras are incapable.

Legally, it is difficult to claim Chong made racially motivated appointments but it is heard Farid was alerted of Chong's racial bias. Maybe it is not Farid but former Shell man, Chairman Dato Megat Zaharuddin that does not care.

The first correction to be made first. The IT Department is not called so as it used to be but some fancy description called Mayban Shared Services (MSS).



In Part 2, it was mentioned of how despite two failed plans, the orang putih from a European penjajah bloodline, Geoff Stecyk could be rewarded with Share Options, and promoted.

Not only that, like a colonial master, the brown gentlemen in Maybank could just stand back and look as these descendents of our colonial master and junk owner that double crossed at the Malacca harbour slander and dishonour their breathens.

Gestapo
As told by sources in the IT industry, the Industrial Relation and Geoff Stecyk people were behaving like Hitler's Gestapo. Stecyk is a polish name and the poles were victim of Hitler's invasion but they were allegedly behaving like Gestapo.

The Gestapo operation allegedly is to victimised staff by slanderous fixing with cooked up allegations, answers and replies by victim with documents and proves were thrown out, and victims coerced to admit and resign by the Gestapo.

When people in major position were discriminated against and badly treated, the industry will know and talk about it.

The MSS staff of Malay and non-Malay will feel something bad happening and talk about it. IT Vendors (like IBM, Oracle, HP etc) and partners (like Tabung Haji, Pos Malaysia Bhd, etc) will realise something is going on and talk about it.

So it is just not lawyers who are discriminated against.  

In one instance, there was intervention by the HR superiors and CEO to reject the 24 hours resignation secured by threat, pressure and harassment by the Gestapo gang. When a proper audit was undertaken, it turned out that the Gestapo gang insidious work were exposed and the victim was innocent.

The Gestapo gang cooked up other allegations and went on new waves of attack. This is a person that had been there for more than 20 years.

In another case, one staff of more than 25 years and dubbed to be the next CIO became a target of the Gestapo gang that he had to resign on 24 hours. No way can Maybank hide his case because it is known all through the industry.

When he left, there was an internal e-mail that reads " ... the pain point had been remved ...". It means he was the cause of the failure of MSS and ITTP. All along the Polack failed!

After these two major cases, the reign of terror by the Gestapo was more drastic as police were brought in on the most frivolous of allegations to force staff on the unemployment line overnight. Gestapo gang used trumped charges to justify suspensions.

Then it was made into a police case by making police report for matters of only alleged inefficiency and non delivery. It was merely a scare tactic on others to smoothen the forced resignation of more than 50 people later on. The police detect no wrong doing of a criminal nature.

The source was told by the staff that by having the police involvement in cases of criminal nature, the Gestapo Gang could use the opportunity to flush out the rest of the Malay staff in the PNB anchor company. It is not based on a case to case basis but merely race!

The latest harassment used to flush out the over-staffing [by Geoff Stecyk's wrong move to hire more than 300 IT workers with salary 2-3 times the original MSS staff] is by readjusting grade appraisal. The Malays were the natural victims.

One can't say they can't speak English because after in the workforce for a long time and built up their competency, they should be more competent than any fresh graduate newbies.

In 2010, 4 out 5 heads in the senior management of Maybank IT are Malays. By today, the latest structure of 11 departments had only 3 Malay Managers. That is a marked decrease from 80% to 23%. One of the head was the person slotted for CIO but harassed to resign by IR.

The Gestapo gang members from IR team are 7 of them - 6 Chinese, 1 Indian and no Malay. While Geoff Stecyk people doing the purging are 6 of them - all Chinese.

This is not about racial prejudice against Chinese or non Malays and Malay nationalism political call but about humanity.

The racially bias composition on the aggressor and victims are too distinct to ignore and not notice. The long serving Chinese staff of Maybank were equally appalled to such racial discrimination and ethnic cleansing.

Maybe one day when no Malay are in key position of Maybank, the source speculate that the chauvanist among the gestapo Gang could sabotage the Bank and PNB will be force to sell it for a song to the off springs of Tan Sri Khoo Teck Puat.

If Tun Ahmad Sarji cares, he should appreciate this P Ramlee classic ...

https://youtu.be/qvoEPPeSzfc


To be continued in the final part.

In the final part, this blog will conclude to alert readers with the reality to be faced by the local IT industry. It is not about Malay vs Chinese but about globalisation. Eventually the Gestapo gang in whatever the eventual form they come in will beat up not only on the Malay as happened now but also Chinese.

Rather than get into narrow racial self interest, Malaysian should think as one to upgrade and improve themselves together because globalisation does not care one is Malay or Chinese or whatever race.

kredit anotherbrickinthewall.





MCA Sabah Di Iktiraf Melalui PerLantikan Senator.


Wilfred Yong Chen Leong menaikan martabat MCA Sabah khusus nya dan seluruh warga MCA am nya apabila hasil usaha kerja nya di iktiraf melalui perlantikan sebagai Senator.

Dalam kapasiti nya sebagai Pengerusi Perhubungan MCA Sabah perlantikan ini pasti sekali memberi peransangan kepada MCA di luar kawasan semenanjung bahawa kerja mereka sentiasa di iktiraf oleh kerajaan.

Wilfred Yong telah melafazkan  sumpah jawatan  di dalam satu majlis di hadapan Yang Di Pertua Dewan Negara , Tan Sri Abu Zahar Ujang , semalam.



Selain jawatan nya sebagai Pengerusi Perhubungan MCA Sabah , Wilfre Yong juga ada lah Ahli Jawatan Kuasa Pusat MCA dan Pengerusi MCA Bahagian Sepanggar.

Perlantikan sebagai senator ini berkuatkuasa selama 3 tahun.

Menarik juga biodata Senator Wilfred Yong ini jika kita melihat nya.

Selain apa yang di sebut di atas tadi Wilfred pernah  menjadi Naib Ketua Pemuda MCA Kebangsaan dan Ketua Pemuda MCA Sabah selama lima tahun bagi tahun 2008 hingga 2013.

Wilfred Yong juga merupakan seorang peguam yang berkelulusan Sarjana Muda Undang-Undang dari Universiti Tasmania, Australia dan Sarjana Pentadbiran Perniagaan dari Universiti Preston, Amerika Syarikat.



Perlantikan ini merupakan lagi satu pengiktirafan kepada MCA.

Dalam mahu mengembali kan  keyakinan  masyarakat  Cina kepada kerajaan tentu sekali perlantikan ini boleh menjadi kan MCA tempat rujukan permaslahan orang Cina melalui individu seperti Wilfred Yong ini.

Persidangan Dewan Negara bagi penggal baru akan bermesyuarat selama 11 hari bermula dari  semalam dan tentu di harap kan yang terbaik datang dari Senator seperti Wilfred Yong ini , bukan sahaja sebagai senator yang baik untuk MCA sahaja tetapi untuk rakyat sekelian nya.


Sunday, 12 April 2015

RM100,000 Sebagai Ganti Rugi Memfitnah FELDA



                                   


Keputusan Mahkamah rayuan berkenaan kes memfitnah FELDA di mana hukuman di kekalkan terhadap pemfitnah yang di putuskan oleh mahkamah Tinggi sebelum ini nampak nya membuat kan mereka dari pembangkang bertambah miskin sebanyak RM 100,000.

Dalam keputusan yang di buat pada 8 April lalu, mahkamah rayuan mendapati memang ada kebenaran dan nyata perbuatan fitnah itu.

Defenden yang terdiri dari Setiausaha Agung PAS atau lebih di kenali sebagai Stopa Ali dan empat individu lain terpaksa membayar denda kepada FELDA  akibat 2 cerita dongeng mereka konon nya Lembaga Kemajuan Tanah Persekutuan itu ada menjual minyak sawit menta ke Negara Israel.

Panel 3 hakim yang terdiri dari Datuk Aziz Abdul Rahim , Hakim Datuk Rohana Yusof dan Datuk Dr Prasad Sandosham Abraham membuat keputusan  ini secara sebulat suara dalam menjatuh kan hukuman menolak rayuan  ini.



Selain Mustafa penerima hukuman ada lah 4 defendan lain iaitu ketua pengarang Harakah Ahmad Lutfi Othman, editor Taufek Yahya, penulis artikel Mohd Arif Atan dan pencetak Harakah Angkatan Edaran Ent Sdn Bhd terhadap keputusan Mahkamah Tinggi.

Pada 7 hb Januari tahun 201 3 FELDA telah mengemuka kan fail saman terhadap 6 orang selain dari nama yang di sebut di atas termasuk juga lah Setiausaha Agung PKR  Datuk Saifuddin Nasution Ismail berhubung 2 artikel di bawah tajuk "2,000 Himpun Bantah Felda Jual Minyak ke Israel" dan "BN Jangan Tipu Rakyat" bertarikh 27 hb November tahun 2012  yang disiarkan dalam Suara Keadilan.

Namun pada 21 hb April 2013 akhbar parti Suara Keadilan Rakyat melalui Saifuddin Nasution telah bersetuju untuk menarik semula atikel itu keluar dari akhbar Suara Keadilan, hatta tiada lanjutan saman untuk nya.

Ternyata pihak pembangkang di dalam keghairahan mahu memenangi pilihan raya telah sanggup menyebarkan fitnah asal kan sahaja ia dapat memburukan kerajaan dan Barisan Nasional.

Terdahulu sebelum ini  pada 17 Oktober 2014, Hakim Mahkamah Tinggi Kuala Lumpur; Datuk Kamaluddin Md Said memutuskan Felda dan Felda Global Venture Holdings Sdn Bhd (FGVH) menang dalam saman mereka terhadap Presiden PKR, Wan Azizah bersama dua individu lagi.

Saman ini adalah berhubung dengan dua artikel fitnah Keadilan Daily yang bertajuk Felda Bankrap dan Kontroversi serta Bina bangunan RM662 juta Hanya libatkan 3 individu yang disiarkan pada 22 dan 29 Jun 2010

Nampak nya fitnah dan pembangkang tidak dapat di pisahkan dan ia nya sentiasa menjadi amalan mereka selagi ada market dari kalangan rakyat menyokong mereka.

FELDA serta agensi berkaitan kerajaan, ada lah hasil kerja orang Melayu, maka memburukan FELDA ada lah secra lansung memburukan badan hasil usaha orang melayu.


Maka dengan saman dan law suit pasti sekali dapat mengekang kerja sembrono menuduh FELDA dengan bermacam hal yang tidak benar.

Wednesday, 8 April 2015

Muat Turun Applikasi "Meter On" Pengguna Teksi Dapat Perlindungan




Pada 2 April lalu kami menyiarkan rencana kami berkenaan applikasi pengguna "Meter On" untuk kegunaan orang ramai yang melanggan teki seperti di sini -

http://thechulan.blogspot.com/2015/04/meter-on-sah-kan-pemandu-teksi-dengan.html

Hari ini Suruhanjaya Pengangkutan Awam Darat (SPAD) di dalam taklimat Media nya telah menambah kan banyak lagi maklumat dan kebaikan mengguna kan applikasi "Meter On' nya bagi semua pelanggan teksi.

Bagi mereka yang belum tahu pun berkenaan applikasi ini masih boleh rujuk kepada apa yang kami akan papar an di bawah ini untuk panduan penggunaan.

Meter On ini mempunyai 6 ciri utama bagi faedah pengguna.

Anatar matlamat nya ada lah -
1) Pengesahan Pemandu
2) Penjejak Perjalanan
3) Anggaran tambang
4) Penilaian Pemandu dan
5) Isyarat kecemasan

Maka apa yang perlu ada pada pengguna teksi dan pelanggan ada lah satu handphone yang boleh memuat turun applikasi ini dari Google play atau pun App store.

Setelah di muat turun maka selain nya ada lah mudah kerana applikasi ini tertera cara cara yang mudah atau pun user friendly.

Sejak kenaikan tambang  teksi yang lalu, tentu sekali pengguna amat menekan kan peningkatan servis yang baik dari pemandu teksi , ini di kira sebagai pulangan modal.

SPAD pula dalam mahu mencapai rencana transformasi pengangkutan pasti juga mahu openambahan kebaikan sejajar dengan mahu kadar "ridership" pengangkutan awam meningkat kepada peratus yang lebih tinggi.

Pengguna tentu sekali terasa tiada beban kepada talipon pintar mereka kerana jika mereka boleh memuat turun pelbagai applikasi lain, tentu sekali applikasi yang ada value added kepada kehidupan harian mereka akan mereka muat turun kan.

Apa tah lagi ciri ciri keselamatan untuk mereka ada pada applikasi Meter on ini.

Sila rujuk pada brochure di bawah ini untuk melihat sendiri apa yang bakal pengguna dapati jika memuat turun kan nya.




Tuesday, 7 April 2015

Peniaga Tidak Beretika Lebih Menakutkan Dari GST - Ka Siong



"Peniaga yang tidak beretika lebih menakutkan dari GST " ujar Menteri di Jabatan Perdana Menteri Datuk We Ka Siong.

"Mereka ini tanpa sikap bertanggung jawap menaikan harga barangan sesuka hati  dan pembeli serta pengguna melepaskan kemarahan mereka kepada kerajaan " tambah Ka Siong lagi.

Datuk Wee turut menceritakan bagaimana seorang kawan nya membeli ubatan pada 31 haribulan Mac pada harga RM75.90 tetapi pada 1 haribulan April dia terpaksa membayar RM99.00 untuk ubat yang sama.

Begitu lah cara yang tidak beretika yang dimaksud kan oleh Datuk Wee dimana pasti nya mereka membuat perkara luar perundangan dan yang men dapat nama buruk ada lah kerajaan dan sistem GST yang baru di perkenalkan.

"Ada penjual mee juga turut ambil kesempatan yang sama " kata Datuk Wee.

"Mereka menaikan harga mee yang di jual sepinggan dengan apa yang biasa nya RM4.00 menjadi RM5.00 dengan alasan GST" Tambah nya lagi.

Jika ada barang pembelian itu terbabit dengan kenaikan kadar pertukaran asing, maka itu boleh lah di naik kan harga nya.

"Namun jika harga pembelian nya masih sama itu tanggung jawap peniaga untuk menjelaskan kenapa ia di naik kan, jika tidak dapat menjelaskan nya  peniaga itu akan di kena kan akta Anti- Profiteering"  Kata Datuk Wee.

Menjelaskan kenapa banyak barang masih tinggi harga nya, Datuk Wee berkata mana mana negara yang baru mengguna kan sistem GST pasti  men dapat  masalah seperti ini.



"Saya harap pihak berjwajip mengada kan banyak pemantauan dan pemeriksaan keatas peniaga supaya menjadi kan alasan GST untuk menaik kan harga sesuka hati boleh di ambil tindakan" ujar Wee.

Memang betul pun pendapat Datuk Wee kerana beberapa negara mengalami masalah sama ketika mula menukar sistem lama percukaian kepada sistem baru.

Rakyat Malaysia juga turut merungut akibat kurang kefahaman pada permulaan , tetapi mereka masih boleh merujuk kepada pihak berwajip jika terdapat keraguan atau terasa tertipu.

GST juga telah mengajar rakyat memerhati kan perincian bill bayaran mereka untuk melihat akan cara ia di kira.

Tetapi yang sah, bak kata Datuk Wee presepsi yang negatif telah membuat GST di takuti rakyat, namun peniaga tidak beretika ada lah lebih di takuti oleh mereka.

Sunday, 5 April 2015

Mereka Ada lah Kawan Rapat Saya Yang Baik - Tiong Lai


Negara menerima berita kemalangan udara helikopter dengan penuh hiba.

Sehingga hari ini bualan berkenaan nya masih belum henti lagi.

Mungkin akibat negara sudah mengalami 2 berita dasyat kemalangan udara MH370 dan MH17 , maka rakyat Malaysia sudah agak boleh adjusted kepada berita seumpama ini.

Namun, bagi Menteri Pengangkutan Datuk Seri Liow Tiong Lai, selain dari jadi menteri berkait pengangkutan dan kemalangan ini, peristiwa hitam ini boleh di kira "double blow" bagi beliau.



Apa tidak nya selain ia kemalangan yang harus ditangani sebagai pihak berkuasa yakni Menteri Pengangkutan  , ia juga melibatkan 2 sahabat baik nya di dalam pesawat malang itu.

Maka sahih lah duble blow ini memberi kepedihan kepada Presiden MCA ini.

Pemergian Kedua sahabat DSLTL ia itu Tan Sri Jamaluddin Jarjis dan Setiausha sulit Perdana Menteri Datuk Seri Azlin Alias di anggap kehilangan peribadi dan juga kerugian kepada negara.

"Kami bukan sahaja sahabat dalam pekerjaan malah sahabat rapat , doa saya kepada kedua keluarga yang terbabit dalam kemalangan ini" kata DSLTL.

"Saya berharap keluarga kedua arwah tabah dalam menghadapi tragedi ini" sambung DSLTL.

Sejajar dengan hal ini dalam kenyataan awal Datuk Seri Liow Tiong Lai berkata 5 kakitangan dari DCA di ketuai Datuk Yahya Abdul Rahman telah pun di arah menyiasat kemalangan ini dengan di bantu pakar dari Perancis.

Kita di sini mempercayai pakar yang di maksudkan oleh Datuk Seri Liow ada lah pakar dari syarikat yang mengetahui berkenaan pesawat helikopter Eurocpter AS365 (9M-IGB) Dauphin.

Apa pun telah merebak pelbagai spekulasi dari di kata kan kemalangan akibat angin, kerosakan teknikal dan juga sabotaj.



Petikan kata kata dari Menteri Pengangkutan Datuk Seri Liow Tiong Lai boleh di dengari di sini-
https://youtu.be/9TVFmWJEC2Q

Thursday, 2 April 2015

Meter On - Sah Kan Pemandu Teksi Dengan Hanya Tekan Applikasi


Kesibukan berkenaan harga tambang kadar teksi baharu nampak nya sudah lega.

Mungkin rakyat Malaysia dan pengguna hanya bising ketika mula sahaja lalu setelah membiasa kan diri mereka senyap sedikit, ia nya sama dengan sistem cukai SST yang di ganti dengan GST agak nya. Hangat hangat pada mula dan ketika belum biasa.

Dalam pada hal ini Suruhanjaya Pengangkutan Awam Darat (SPAD) telah memperkenal kan satu sistem applikasi teksi untuk faedah pengguna.

Hanya dengan men muat turun applikasi "Meter On" pengguna dapat mengenali sama ada pemandu itu sahih lesen nya dan juga boleh mengetahui sama ada dia pemandu pertama dan kedua yang rasmi atau pun dia bukan pun pemandu yang di izinkan.

Malah sistem apllikasi ini dapat menyenaraikan kesalahan kesalahan yang pernah di buat oleh pemandu yang tertera nama nya dalam applikasi ini.



"Jika numbor yang di tekan tidak tertera , maka jangan naik teksi itu" kata CEO SPAD Mohd Nur Ismal Muhd Kamal. "Ini bukan teksi sebenar" tambah nya lagi.

Applikasi ini juga ada fungsi "alert" SOS untuk di hantar pesanan kepada hotline SPAD dan Polis.
Bayang kan betapa hanya dengan memuat turun applikasi ini nyawa serta kedudukan pengguna dalam keadaan risiko yang minimal.

"Kami terima banyak aduan dari pengguna berkenaan pemandu teksi dari pengguna tetapi sebaik sahaja  mereka di panggil untuk siasatan dan susulan mereka tarik diri" ujar Muhd Nur Ismal.

Ini lah sebab nya hasrat SPAD mahu hapus kan pemandu sebegini agak terbantut akibat tindakan penggadu yang tidak mahu hadhir ke mahkamah.

Memperkenal kan Applikasi ini boleh membantu SPAD dan pengguna untuk memerangkap pemandu teksi liar.

Dalam pada hal teksi ini, SPAD dikata kan akan meluas kan penggunaan aplikasi ini terhadap pemandu bas dan lori.




Applikasi Meter On boleh di muat turun pada fon pintar yang menggunakan  Android Android ios merangkumi 50,000 teksi di seluruh semenanjung .

Bagi pengguna teksi kerap , amat penting untuk memuat turun applikasi ini kepada HP masing masing.

Wednesday, 25 March 2015

Tidak Lojik DAP Putus Hubungan Dengan Presiden Dan Bukan Dengan Parti PAS - Ka Siong


Amat pelik betul pendirian yang di ambil oleh DAP dalam kamelut Hudud yang sedang di lalui nya bersama parti dalam komponen Pakatan Rakyat.

Perkembangan terbaru menyaksikan DAP hanya mahu memutuskan hubungan dengan Presiden PAS dan bukan nya dengan PAS keseluruan nya.

Mana ada hubungan sedemikian di buat oleh mana mana parti di dunia ini.

Agak nya cakap cakap yang menunjuk kan DAP menghalau PAS keluar dari Pakatan Rakyat  dan Vice versa hanya lah sandiwara semata mata.

"Nampak tak Lojik" kata Datuk We Ka Siong bila di tanya berkenaan pergeseran PAS dengan DAP.

Memang tidak lojik, mungkin DAP mahu undian dari ahli PAS tetapi tidak mahu Presiden nya.



"Hudud ada lah perjuangan PAS sejak 1993, sepatut nya DAP menghormati nya" ujar Datuk Wee.
Kini bertambah parah lah kedudukan DAP dan PAS.

MCA tetap menganggap DAP sebagai penyemarak kepada kebangkitan PAS dalam isu Hudud.

Apa pun keputusan yang di buat oleh CEC DAP yang di suarakan oleh Setiausha Agung nya Lim Guan Eng sudah di kira terlambat , kerana pada MCA , DAP telah sekian lama  mempermainkan masyarakat cina dengan menyatakan mereka berjaya menghalang PAS dan Hudud nya , dan kini MCA mahu DAP bertanggungjawap kepada masyrakat Cina.



Tuesday, 24 March 2015

LIMA Menyaksikan Peningkatan Penyertaan Pihak Swasta - Liow Tiong Lai


Setiap tahun di adakan acara LIMA di langkawi pasti ada perkara baru dan yang belum pernah di lihat dan di saksikan pada tahun tahun sebelum nya.

Pada LIMA tahun 2015 mungkin ada sedikit perkara yang terganggu acara nya seperti pelanggaran pesawat aero pesawat dari Indonesia namun ia tidak menjejaskan keseluruhan acara LIMA.



Pada acara tahun ini , nampak nya penyertaan pihak swasta dan persendiri di kata kan berada di tahap tinggi.

Edisi ke 13 LIMA ini terlihat banyak penyertaan pesawat dan kapal komersial seperti kata Datuk Seri Liow Tiong Lai yang membuat kenyataan sebagai Menteri Pengangkutan.

Turut diberi tahu oleh DSLTL ada lah penyertaan kementerian nya secara skala besar.

Kementerian nya mengambil bahagian yang agak besar juga dengan kesemua booth dari kementerian nya habis di sewa.

"Penyertaan kementerian kami melebihi 15% sehingga 20% dari keseluruhan pemeran" kata DSLTL.

Kenyataan DSLTL di buat ketika menjadi tetamu sebagai saksi tandatangan memorandun kesefahaman yang di ada kan antara MAHB dan National Aerospace and Defense Industries (NADI).

LIMA di Langkawi ini Sebagai acara tahunan , tiap tahun ada kejutan dan perkara baru , namun apa pun ia ada lah tanda kemajuan industri laut , maritim dan juga angkasa .

Tapi paling ketara ada lah industri perhotelan dan servis yang menikmati perniagaan yang baik tiap kali ia di ada kan, dan paling penting juga industri transport seperti bas, teksi juga menerima limpahan rezeki dari nya.

Monday, 23 March 2015

FGV Intai Peluang Ceburi Dunia Software Perbankan Bersama SIP


Satu Memorandum Persafaham telah di meterai oleh Felda Global Ventures (FGV) bersama Silverlake Innovative Partners (SIP) untuk mencari peluang terbuka bagi FGV mencebur diri didalam software perbankan dengan menggunakan SIP yang sedia ada didalam dunia perbankan Islam sebagai batu loncatan nya.

Dalam satu kenyataan FGV yang diserah kan kepada Bursa Malaysia FGV menyatakan anak syarikat nya Felda Prodata Systems Sdn Bhd akan menandatangani bersama SIP  nya demi tujuan di atas.

Maka kini , pasti sekali FGV dan FELDA sendiri akan melebarkan kehadiran diri di dalam dunia koperat dengan pembukaan entiti bisnes dibawah perbankan dengan perniagaan software pula.

Mungkin satu langkah bijak mengguna kan SIP yang sedia mahir didalam dunia perbankan Islam.

MOU berkenaan ini di kata kan akan sah selama 6 bulan dari tarikh ia di metrai.

SIP dikata kan secara prinsipal ada lah pemain industri dan berperanan sebagai badan kunsaltansi untuk hal ehwal sektor software kewangan perbankan.

SIP ada lah sebahagian dari Silverlake Group yang dimilki oleh kapten industri ini ia itu Goh Peng Ooi.

Secara lansung Goh ada lah juga Pengerusi Eksekutif Silverlake Axis Ltd yang di miliki nya dengan pegangan sebanyak 66%.

Maka 6 bulan tempoh kerjasama ini bakal melihat sejauh mana FGV berjaya memaksima kan peluang nya dalam bidang yang baru di ceburi nya ini.

Friday, 20 March 2015

130,000 Pemandu Pengangkutan Awam Sama Ramai Dengan Anggota Tentera Kita


Dalam kecoh berkenaan kenaikan kadar tambang teksi ramai juga yang masuk campur kurang bermaklumat berkenaan nya.

Dengar sahaja kenaikan sesiapa pun akan marah, di tambah lagi dengan akan ada nya perlaksanaan GST oleh negara kita pada awal bulan depan.

Gambaran di beri seolah olah seronok lah yang mengumumkan kenaikan nya, malah ada yang menuduh cuba memburuk kan kepimpinan negara dengan kadar tambang baru itu.

Sedikit sahaja yang bermaklumat bahawa kali terakhir di naik kan ada lah pada tahun 2009, dan lebih ramai lagi tidak tahu kajian kenaikan dibuat 3 tahun lalu dan bukan nya semalam atau kelmarin.

Selain itu ramai juga tidak tahu tiap hujung minggu Suruhanjaya Pengangkutan Awam Darat (SPAD) mengada kan operasi sulit bergelar Ops Tegar.

Operasi melalui penyamaran ini lah yang berjaya menangkap puluhan teksi tiap kali ia di jalan kan. Sehingga pembawa teksi semua menggelarkan SPAD sebagai Yahudi, Zionis dan zalim.




Maka sedikit juga orang yang tahu bahawa dengan operasi demi operasi dan bertus ratus teksi di angkut termask dengan kaedah baru SPAD menggunakan treler ini telah menjadi data in-put oleh SPAD dalam mengkaji “the why and the what” berkenaan pemandu dan cara hidup mereka dan kenapa mereka tidak suka guna meter tambang.

Selain itu serangan pelbagai pihak kepada SPAD oleh mereka yang mahu popular dengan membela pemandu teksi dan syarikat teksi  kerana konon nya SPAD tidak peka dan buta perut tidak mahu menaikan kadar tambang.

Bagi yang sedikit bermaklumat pula mereka menjurus kepada harga petrol sahaja sebagai sandaran debat.

Mereka terlupa kos kos lain, hidden kos, tunggu lama lama dapat sedikit, sudah dapat tersekat sekat dalam jem jalan raya.

Bagi yang nak jadi hero fly by night, seronok hentam SPAD konon tidak peka kepada industri teksi dan rakyat. Rakyat di iktiraf sebagai pengguna sahaja, pemandu teksi bukan rakyat.

Itu sebelah sini,  sebelah sana pula , kata SPAD tidak buat kerja, duduk diam, sedang teksi lenjan wang rakyat.

Mereka tidak tahu SPAD tidak memakai baju uniform ketika menjalan kan kerja kerana risikan termasuk anggota SPAD lepak berjam jam di tempat tertentu seperti restoren mahumemerhati gelagat pemandu dari kaum atau puak tertentu yang hanya duduk berbual kerana mahu elak jalan sesak dan akan keluar bila jalan sudah tidak sesak.

Mereka ini pula mahu sapu wang sekali kaup untuk satu destinasi sehari pendapatan sedang kan yang jujur terpaksa kerja sepanjang hari untuk dapat jumlah yang sama.

Jumlah pemandu teksi di Malaysia hampir sama jumlah angkatan tentera kita.

Jika di kali 3 bersama anak dan isteri ia meliputu periuk nasi hampir setengah juta rakyat.

Pemandu pula ramai bekas tentera , Polis dan tidak kurang juga yang kena buang kerja dari syarikat lain.

Malah ada juga ibu tunggal yang tiada kemahiran lain untuk cari nafkah.

Mungkin dari segi timming nya SPAD agak tersilap sebab masalah lain ia itu GST di anggap masalah SPAD juga. Sedang dunia SPAD ada lah pengangkutan Awam. Jadi menaikan kadar tertangguh 6 tahun di waktu negara mahu melaksana GST ada lah dosa besar.




Bagai mana pula Persatuan teksi dan bas yang sering menggodak SPAD?

Malah ada yang berdemo dan melaung laung slogan di hadapan pejabat SPAD

Mana pergi mereka semua, seharus nya mereka juga patut tampil bersama SPAD demi menjelaskan kewajaran kenaikan.



Isu ini harus di layan dengan teliti tanpa emosi, 

Jumlah individu terbabit bukan kecil anak, 130,000 ia sama dengan jumlah anggota tentera kita, belum di kali kan dengan anak dan isteri mereka.

Tapi di harap sangat pihak mana pun baik mereka yang mahu political mileage atau pun yang jujur, elok di selesaikan secara rasional.

SPAD ada kertas kerja nya, jika waktu kenaikan menjadi penyebab, maka ia boleh di tunda , SPAD bukan pihak mendapat untung dari kenaikan  ini.

Bak kata seorang pegawai tinggi SPAD “damn if you do damn if you dont”.

Jika Buat salah jika tak buat pun salah, buat kena tibai dengan rakyat pengguna, tak buat kena tibai dengan rakyat pemandu. Take your pick.