Thursday, 1 April 2021

Penjaja Baru Vs Penjaja Sedia Ada Vs DBKL

 



Bulan Ramadhan kian hampir tiba.

Seperti biasa paling signifikan ada lah pasar buka puasa atau Pasar Ramadhan.

Semenjak era Covid, semua kebiasaan normal telah terbatal dan new normal telah menjadi amalan.

Akibat impak pandemik Covid telah muncul pula bersama nya bencana ekonomi.

Ramai rakyat menerima kesan nya , ramai juga telah di berhentikan kerja akibat banyak syarikat terkesan dengan nya.

Selain bertumpu menjadi pembawa makanan baik jenama  Grab, Panda dan lain lain, berniaga ada lah opsyen untuk mereka2 yang mahu mencari nafkah.

Dalam pada itu mereka2 ini terpaksa bersaing pula dengan peniaga tradisi atau peniaga sedia ada.

Dari laporan dan sebaran yang kami baca atau sempat lihat, banyak juga aduan aduan dari peniaga dan penjaja sekitar KL yang kami lihat mengadu kepada Presiden Penjaja dan Peniaga KL ia itu Dato Seri Hj Rosli Sulaiman.

Bagus lah penjaja ada tempat mengadu, tambah lagi Dato Seri Hj Rosli ni Prihatin orang nya.



Dalam waktu yang sama juga , Penjaja dan Peniaga {P&P} jangan pula ambil kesempatan melanggar syarat2 berniaga sedia ada.

Mahu lah faham apa yang boleh apa yang tidak boleh.

DBKL sebuah badan yang akur undang undang,mereka ikut rule of law.

Tiada saman di buat sesuka hati , dan untuk faedah siapa DBkl keluar saman sesuka hati.

Dengan bertambah ramai nya P&P baru tentu makin kalam kabut situasi lokasi dan lojistik premis berniaga.

Dengan bertambah nya kelulusan lesen P&P dengar info sekitar 3000 lesen baru yang di luluskan oleh DBKL maka jelas lah DBKL bukan anti P&P seperti yang cuba di gambarkan.

Ya mungkin, saman yang di kenakan agak tinggi bagai yang kami tengok pada aduan yang ada di buat pada sidang Dato Seri Rosli oleh peniaga & penjaja, itu boleh di runding.

Apa yang penting ada lah kedua dua pihak P&P dan DBKL harus ada persefahaman.

Pihak Persatuan P&P juga harus menjadi jambatan pada hal hal ini., bukan sahaja pro P&P tapi juga pro undang2 baru lah harmoni semua nya.




Monday, 29 March 2021

Apa Cerita Siasatan Kes Zeti?

 



Apa crita siasatan?


Sudah di peringkat mana?


Tk mau buat PC ker?


Tak kan kita brtanya di takrif sbgai mengganggu siasatan.


Dulu Atuk dan DAP hari2 main isu 1mdb demi utk beri tekanan dan persepsi sudah bersalah kpd Bossku.


Umno tumbng kerana nya.


Hari2 ada shj crita 1mdb supaya pihak tertentu segan utk membuat keputusan lain dari yg di beritahu kpd rkyt.


Trial by media dan public court di amalkn.


Mereka yg seumur hidup tk pernah kerja pejabat pun sngka wang begitu mudah di bawa keluar dari pejabat 1mdb.


Pada apa2 jwpn Bossku , ia di balas sbgai " bullshit" olh Atuk dgn begitu mudah.


Tp kini  "bullshit" kmbali kpd Atuk, sbgai seorang yg lantang dn vokal , Atuk memilih lngkah "elegan silent" dan selindung blkng perintah mhkmh.


Rkyt bukn mahu gnggu siasastan, tp mahu tahu progress  siasatan sudah di level mana.


Rkyt takut ia lnyap begitu shj, kerana jika van jenazah pun boleh di rampas , apa lgi kes yg ratusan juta.


Org umno ada yg sibuk kacau Lofa  bernikah, tak reti main "pressure game".


Kes ini bukn berkait Kak Eti shj  ia luas dan dlm dn ada kaitan dgn pihak yg suka dakwa org lain.


What goes around comes around.

Amat menarik kali ini utk melihat bagaimana ia akn di putuskn.


Harap2 ia tk di Semburitkan.

Friday, 19 March 2021

Ini Presiden Saya

 



This is my President.


Selagi dia ada , Atuk dan Bunga tidak dpt perguna umno.


Penghalang.


Tiada Presiden umno pernah di sukai olh Atuk tua.


Jika di ganti dgn org lain jd Presiden waktu umno blum jd kerajaan , Presiden itu juga akn di sembelih oleh Atuk dn lagi sorang Atuk yg kerja dln senyap.


Dana kedua Atuk sgt bnyk , Presiden umno tidak mmpu lwn.


Sekarang ni pun dh nmpk dog2 menyalak suruh wuf wuf kpd Bunga.


Itu kerja dua Atuk la tu di bntu bunga.

Mereka smooth operator yg guna 3rd party.


Kau bole nmpk Sidan Si Nuar dll tp ko tk kn nmpk dua tua.


Ketika 3 Presiden umno ada jwtn Pm pun Atuk boleh kacau, ini kan yg tak ada kuasa PM dn dana.


Dont be stupid umno , jika tukar Presiden dan Atuk tidak kacau  bermakna Presiden itu sudah kawtim lpskn segala bnda 2 Atuk mahu , jika tak pun Atuk dah senile.


Pertahan yg ada supaya Atuk dn Bunga terus frust.

Save kn future Presiden hingga umno berkuasa.

Kes 1mdb/SRC Kes Pelik

 


Sumber : AnotherBrickInTheWall dan Lim Sian See.

Ada kemungkinan antara yg pendakwa jdkn saksi ad lah yg Goldman Sach sogok.


Mungkin itu sb pihak sini pakat supaya pihak US tidak release nama2 pegawai 1mdb dan kakitgn tinggi kerajaan yg pembela gunakn utk perkenakn Najib.



Itu sb juga trail dan evidence padu dan solid tidak ujud , yg ada cuma kata2 saksi.


Laporan yg hebat dn jujur bnyk dtg dari media dn penulis berbahasa Inggeris yg mna kaki zikir Najib samun Najib rompak tidak ada acess utk membaca.


Hatta zikir nya Najib sudah di dapati salah olh hakim kta mereka.





Mereka terlupa Najib sudah di dapati salah 4 tahun lalu olh Tun PH sblum buka kes pun.


Pembenci hnya dpt laporan dr media proPH shj.




Cuba baca dan telek yg di ats yg kami petik dari beberapa laporan ttg kes Najib dan tolak tepi dulu hukuman sb semua pun sudah tahu skrip nya.

Thursday, 18 March 2021

Rencana Mahu Aibkan Zahid Rencana Ulangan Era Pak Lah.




Rencana mahu aibkn Presiden umno Zahid Hamidi jika tidak mahu berundur ada lah modus operandi sama yg pernah di lakukn ketika Tun M mahu mnyuruh Tun Lah undur.


Kini ia berulang semula.

Barua2 dlm umno serta pengkhianat yg mndapat sogokan serta jnji sesuatu sedang buat modus operandi sama.


Persoalan , ada kah watak Pengarah yg sama guna cara sama ?


Menggunakn pihak lain buat kerja mmg signature dia.


Umno yg tidak dapat di remote ada lah umno yg bahaya kpd Bunga dan juga Atuk. 


Sepatut nya jatuhkn Presiden Bunga dan bukan jatuh kn Presiden umno.

 

Cara mnggunakn KB dan KC yg mungkin telah di sogok.


Pada peristiwa bula  Mac 2009 , Tun M telah masuk ke dewan PWTC ketika Abah sdng berucap di PAU tnda "endorsement" kpd kepimpinan baru kata Abah, sebaik shj Tun Lah umum letak jawatan.


Tp ramai lupa di saat ini Tun M bukN ahli umno, dia sudah keluar dari umno tp terhegeh hegeh masuk dewan PAU.


Pada esok nya baru menyerah borang kpd Presiden Baru Najib utk masuk umno semula.


Peristiwa tahun 2009 ini boleh di saksikn pd video utube  "mahathir makes surprise entry"

Thursday, 29 October 2020

Cara Tun M peralatkan pihak lain sama macam Lee Kuan Yew.




 Cara Tun M peralatkan pihak lain sama macam Lee Kuan Yew.

Siapa bakal jadi Goh Chock Tong Tun M?
Mendiang LKY sangat berkuasa dan sangat diktator memerintah Singapura, dia boleh menaik kan anak nya menjadi pengganti nya jika dia mahu , tiada siapa berkemampuan menghalang nya.
Tapi LKY seorang yang bijak, dia tahu jika dia melantik anak nya menjadi PM Singapura , maka akan tercatat lah dalam sejarah Singapura selama lama nya , bahawa seorang bapa telah melantik anak nya sendiri .
Bukan itu sahaja, anak nya juga akan mendapat imej sebagai bukan calon berwibawa melainkan di gelar calon yang tidak naik atas kemampuan sendiri.
Maka apakah yang LKY lakukan?
Dia lantik diri nya sendiri sebagai Mentor Minister dan melantik Goh Chock Tong sbagai Perdana Menteri untuk memastikan GCT akan melantik anak nya.
Kemudian sudah selesai anak nya menjadi :Perdana Menteri baru lah dia undur diri.
Jadi dalam buku sejarah negara Temasek, Lee Hsien Loong di catit sebagai Perdana Menteri selepas Goh Chock Tong dan bukan selepas LKY dan di lantik oleh GCT dan bukan LKY.
Similarly, di Malaysia pun begitu juga.
Tun M boleh guna kuasa dan pengrauh melantik anak nya {anak saya pun manusia juga} tapi , dia tidak akan melakukan sedemikin.
Dia mahu PM selepas nya melakukan kerja2 itu.
Dia berharapkan Pak lah, tapi Pak Lah tidak lakukan nya, maka Pak Lah telah berjaya di humban keluar.
Kemudian dia berharapkan DSNR, pun tidak mahu melakukan nya, malah Najib hanya izinkan Mukriz bertanding lawan KJ tanpa membantu Mukriz , lalu Najib pun di 1mdbkan.
Kini the search for Goh Chock Tong versi Malaysia masih di teruskan oleh Tun M.
Will that person be Hishamuddin? will it be Tsmy? will it be Tok Mat? or will it be ?????
Ia definitely not Zahid or Najib neither AnwaR.
Harus di ingat , menaikan anak nya ada lah satu kemestian By hook or by crook atas sebab billion is at stake.
Isu isu lain hnya sampingan dan berbentuk sebagai decoy sahaja.
Character2 yg di assisinate ada lah sebaqai alih tumpuan dan destroy kan musuh penghalang ke arah agenda ini.
Harus di ingat Tun M pakar guna pihak lain, ini atas sb mudah dia mengaku dan cuci tangan " itu bukan saya, tapi si anu si anu".
Tak percaya? Tungguuuu.

Tuesday, 7 July 2020

Tanggal 9 Mei 2018 - Tumbang Seorang Penaung Pondok , Naik Nya Pembela Orang Kaya



Boleh jadi kamu membenci sesuatu, padahal ia amat baik bagimu, dan boleh jadi (pula) kamu menyukai sesuatu, padahal ia amat buruk bagimu; Allah mengetahui, sedang kamu tidak mengetahui.” (QS. Al Baqarah: 216).

Dari tangan siapa kah kerajaan 22 bulan yang penuh kezaliman dan penuh bobrok di kuasai pemerintah yang tidak berpaksi agama menjadi kerajaan?
Tiada kah pememimpin dari kalangan umat Islam memberi pesan?

Jawap nya ada, saya sebagai petugas media di PWTC mendengar nya sendiri dari mulut pemimpin itu yang berbunyi “ Kakitangan Awam Akan Tempah Kecelakaan Jika Undi Pembangkang”.
Malah saya sendiri yang menulis artikel berkenaan nya dan di petik oleh beberapa media cetak dan portal termasuk portal Beruang Biru dan TV14.

Tapi akhir nya , pengundi terutama nya orang melayu degil juga.




Mereka undi ikut emosi dan sentimen.

Bersama sama undi mereka , ranap dan runtuh institusi milik melayu seperti Tabung Haji dan lain lain.

Tanah tanah di jual dan di gadai oleh kerajaan PH yang tidak berhati perut.

Kerajaan yang di kata kan perompak mengumpul harta dan memberi dividen2 tinggi, tetapi kerajaan pengganti menjual habis semua nya licin dengan alasan tersendiri yang di reka sambil dividen pula di beri sekadar perbodoh dan peranjingkan penerima..

Paling menyedihkan ada lah amaran yang di beri tidak di ambil pusing lansung, dan akhir nya apa yang di takuti dan di beri amaran telah menjadi realiti.

Berpuluh ribu kakitangan awam yang terdiri dari 99% Melayu telah di buang kerja.

Mereka di anggap beban dan menyusah kan.

Kerajaan bergelar perompak mampu tanggung mereka sekian lama , tapi kerajaan yang di katakan maha suci tidak berminat menanggung biawak hidup ini.

Selain itu, pencen pencen juga mahu di hapuskan.

Ini lah dosa tangan yang memangkah.

Tahu tak rakyat apa lagi yang terjejas?

Tanpa rakyat tahu , anak anak pondok dan tahfiz telah kehilangan seorang pemerintah yang menjadikan anak anak ini tanggungan rasmi nya dan bukan sekadar serah pada badan badan tertentu untuk menguruskan nya seperti peminta bantuan Jakiim atau Baitulmal.

Bagaimana saya tahu?

Bersama sama seorang wartawan kanan Noor Hasilah Ismail, Zanuddin Salleh., Khairul Rizal Osman , Daeng Selili serta penulis seperti Effy dan Alif kami sering di jemput ke majlis majlis bantuan dan perasmian pondok2 dan upgrading pondok yang akan di lakukan oleh Datuk Seri Najib Tun Razak.

DSNR menjadikan kerja kerja menjaga institusi pondok sebagai misi peribadi nya.




Bergelumang dalam hal ini cara realiti nya tiada faedah undi secara lansung kerana kanak kanak ini tidak boleh ,mengundi, namun itu lah misi peribadi DSNR yang di warisi dari tebiat ibu nya.

DSNR tidak mahu kanak kanak pondok ketinggalan dalam dunia semakin mencabar dan mahu mereka fasih dengan ilmu dunia dan akhirat.

DSNR juga tidak mahu lagi melihat anak anak berwatak lebai ini berkeliaran bawa minyak urut dan bedak ke sana ke sini di meja makan awam mencari dana.

Tapi, sayang sekali seribu sayang, akibat dengar hasutan dan fitnah , pemimpin berjiwa besar yang mahu menjadi penaung kepada kanak kanak pondok dan tahfiz  ini di tumbang kan oleh ibu bapa mereka sendiri dengan menaik kan seorang pembela orang kaya dan billionair yang membenci orang miskin dan mereka yang tagih bantuan.

Salah siapa?

=

Yayasan Pembangunan Pondok Malaysia - Kearah Pengajian Lebih Cemerlang