Friday 21 June 2013

Nuh A.s – Kisah Dari Kitab (5 akhir)



Pada keseluruhan nya Bahtera nabi Nuh berlayar selama 6 bulan dan akhir nya mendarat di atas gunung El-Judi pada hari ke 10 Muharram. Maka mula lah mereka semua keluar dari bahtera satu persatu.

Oleh sebab terlalu lama mereka tidak melihat cahaya matahari maka mata mereka pun sakit dan melekat dan berpenyakit.Lalu Allah mengilham kan kepada Nuh A.s menguna kan Collyrium (kohl) untuk mengusap mata mereka lalu kesemua mereka pulih dari penyakit mata.

Untuk menyambut kegmbiraan mereka terselamat dari bencana maka kesemua bahan makanan yang berlebihan yang dibawa mereka di jadikan hidangan dan pada hari hari kesepuluh Muharam mereka nya dan memanggil hari itu sebagai hari Ashura.

Mereka mereka ini yang keluar dari bahtera digelar sebagai “Thamanin” sejajar dengan jumlah mereka seramai 80 orang.

Setelah semua nya keluar dai bahtera Nuh ada ah yang terakhir sekali yang keluar maka tingal lah Nuh, anak lelaki nya dan seorang anak perempuan nya.Juga ada bersama Nuh ada lah sekor anjing dan se ekor kaldai.

Nuh pernah menjanjikan kepada seorang untuk mengkahwinkan anak perempuan nya, sambil itu Nuh juga ada berjanji dengan 2 orang lain, akibat terlalu tua Nuh agak pelupa.Maka Nuh pun termenung memikir kan bagaimana mahu selesai dan tunai kan janji nya kepada 3 lelaki ini.Mana mungkin seorang nabi memungkir janji.Jenuh lah Nuh berfikir untuk selesai kan masalah ini.

Tiba tiba Jibril datang dan memberitahu “tuhan mu mengirim salam dan menyuruh kamu meletak kan anak perempuan kamu kedalam satu bilik bersama anjing dan kaldai”. Nuh pun akur dan melkaksana kan nya.

Dengan kebesaran tuhan maka apabila kemudian nya Nuh membuka pintu bilik itu ada 3 perempuan didalam bilik itu yang semua nya berwajah seperti anak nya.Di samping itu tiada kelihatan lagi anjing dan kaldai di dalam bilik itu.Apa lagi terus lah Nuh mengkahwin kan mereka kepada yang telah dijanji kan oleh Nuh.
Maka selesai lah masalah Nuh.

Bertahun lama nya kemudian Nuh melawat anak anak perempuan nya yang sudah berkahwin.Mereka kini sudah pun mempunyai anak sendiri yakni cucu kepada Nuh.Pada anak pertama Nuh melihat akan peribadai nya seperti anak yang dia kenali dan membesar bersama nya.Maka tahu lah Nuh ini ada lah anak asal nya.

Pada rumah anak peremuan nya yang kedua Nuh melihat peribadi nya kasar dan sentiasa tidak beradab maka tahu lah Nuh ini ada lah anak perempuan yang berasal dari kaldai.Begitu juga pada anak perempuan yang ketiga , lansung tidak melayani nya dan begitu berlari kesana kesini, jauh dalam hati Nuh tahu lah dia bahawa ini pasti nya dari si anjing tadi.

Kini dizaman moden keperibadian perempuan serta kerjaya yang mereka pilih boleh di kategori kan kepada 3 jenis ini juga.

Kemudian sekian lama setelah selesai mendarat maka Nuh mendapat perintah dari Allah supaya mencari sebanyak mungkin tanah liat yang dia boleh kumpulkan.Setelah mendapat banyak tanah liat sehingga berjaya mengumpul hampir setinggi bukit  maka Allah memerintah kan Nuh supaya membuat sebanyak mungkin pinggan, pot, teko, dulang atau apa sahaja bentuk dengan nya.
Maka Nuh pun patuh dengan perintah Allah tanpa bertanya.

Maka satu persatu disiap kan oleh Nuh dengan pelbagai bentuk dan pada yang telah siap diletak dan diatur bertingkat tingkat tinggi nya seperti bukit untuk dikeringkan.

Maka selesai lah kerja menyiap kan ribuan pinggan , piring teko dan bermacam macam dari kecil sehingga yang besar.Lalu setelah siap semua nya datang pula perintah Allah kepada Nuh menyuruh nya mengatur dengan cantik yang besar dibwah dan yang kecil diatas.Nuh pun akur dan melaksana kan nya.

Setelah selesai mengatur dengan teliti dan cekal Allah memerintah kepada Nuh supaya menarik yang terbawah dan terdekat dengan nya, Nuh pun menarik, sebaik sahaja ditarik, habis semua nya jatuh terguling dan bergolek pecah semua yang dibuat oleh Nuh.

Nuh bertanya kepada Allah kenapa harus diperintah nya melakukan ini semua jika akhir nya Allah mahu ini semua dihancur kan?Bukan kah jadi sia sia semua kerja ini? Tanya Nuh. Lalu Allah pun berkata “aku melakukan ini semua untuk memberitahu kamu bahawa apa perasaan ku apabila kamu mendoa kan aku sebagai pencipta supaya menghancur kan semua ciptaan ku” sedang ini semua hanya lah tanah liat dan kamu sudah pun kecewa dan hampa” maka tahu lah Nuh apa maksud tuhan.Segala yang dicipta Allah dari mula hari kejadian didoa kan oleh Nuh untuk kehancuran dan Akibat sayang kepada nabi nya Allah memakbul  kan doa Nuh.

 Ingat kah doa Nuh kepada Allah didalam quran ?

“And Nuh said “My Lord leave not upon the earth of the unbelievers even one.Surely if thou leavest them , they will lead thy servants astray”
                                                                                                (Quran Noah 26)

Dan kemudian nya Allah memberitahu Nuh agar jangan sekali kali lagi berdoa kemudaratan terhadap sesiapa dan jika Nuh berdoa sebegini lagi maka akan dipadam kan nama Nuh dari nama kenabian.Dan semenjak itu tiada nabi yang akan mendoakan kemudaratan dan semenjak itu juga Nuh sentiasa menangis mengenangkan doa nya dan kesesalan nya, dan semenjak hari itu Nuh juga tidak pernah lagi mengangkat kepala nya dan sentiasa tunduk sehingga akhir hayat nya.

Umur Nuh ketika menaiki bahtera dikata kan 480 tahun ada pula yang kata 600 tahun.Umur Nabi Nuh ada lah 950.
“Indeed ,We sent Nuh to his people, and he tarried among them a thousand years all but fifty” (Quran : The Spider, 14)

Kesemua manusia sejumlah 80 orang dari bahtera tidak memiliki anak .Maka kesemua keturunan manusia berasal dari Nuh melalui Sem , Ham dan Yapeth.Kita semua bersaudara dari Nuh.Itu sebab nya Nuh di gelar bapa kemanusian kedua.




No comments:

Post a Comment