Monday, 16 December 2013

Yahudi Cari Apa Bawah Masjid? (siri 2)



Pada rencana yang  lepas kami menulis ini -


‘Jika mereka dapat memiliki benda ini mereka percaya mereka tidak akan tewas dalam berperang kerana memang ada sejarah  nenek moyang mereka membawa TABUT ini ketika berperang.


Apa yang istimewa dan ciri ciri the Ark atau pun Ark of the Convenant ini sehingga bersungguh bani Israel ini mencari nya?’


Maka beberapa maklumat dari pelbagai sumber berkenaan Tabut Sakinah ini.


Ciri ciri dan capabilities nya sebagai alat perang diguna kan oleh atuk moyang bani Israel dizaman dulu membuat kan generasi mereka di zaman ini cuba mendapati nya.


Kita kisah kan kebolehan Tabut Sakinah sebagai senjata pertahan kaum bani Israel dahulu kala sebelum mencerita kan dimana  lokasi nya.




Bagi mereka yang kurang expose kepada kitab tradisi dan kurang pengetahuan dengan kitab lama tentu mereka  bakal menjerit Israeliat kerana kejutan pengetahuan luar dari yang biasa mereka dengar dari ustad commoner.


Pada satu kisah dalam kitab tulisan Mohamad Yassin Oawadally   
dimana kami lebih berminat dari fakta sejarah bani Israel dan bukan berkenaan akidah mereka, telah tercatit ciri ciri Tabut (Ark of Convenant ) ini.


(Narrating the story from the bani Israel is not prohibited so far it does not contradict the Shariah and Islam. And in fact M.Y.Owdally was not narrating from Jewish writings but from al-Tabari's Tarikh al Rusul wal muluk! The Prophet (s.a.w) himseld said "You may transmit hadith from bani israel.' (Bukhari Anbiya 50) This is understood to be historical facts and histories.)




Tabut ini di letak di bahagian hadapan tentera bani israel dulu kala apabila mahu berperang kerana sebaik sahaja perang bermula dikata kan Tabut akan mengeluar kan jeritan mengilai yang amat kuat seperti bunyi se ekor kucing yang mahu berkelahi.(emitted a cry like that of a cat).Maka bertempiaran lah musuh lari dari peperangan.


Maka itu juga lah sebab nya di gelar Sakinah kerana kemenangan itu membawa ketenteraman kepada Bani israel.


Di kabarkan juga apabila Nabi Musa menghempas “tablet of Commandments” kerana marah setelah kembali dari gunung apabila melihat kaum nya menyembah lembu, pecahan tablet itu dimana sebahagian nya di bawa malaikat kembali ke langit dan baki nya di letak di dalam Tabut.





Selain itu terdapat juga jubah dan kasut Nabi Musa serban milik nabi Harun dan sebincana “manna’ (makanan yang Allah turun kan dari langit kepada bani israel.


Walaupun memiliki Tabut tetapi Bani Israel sudah mula melakukan banyak dosa dan penzinaan bermaharaja lela dan mula engkar ajaran yang di bawa oleh Nabi Musa , dan mereka sudah mula melupakan bahawa bantuan kepada mereka datang nya dari Allah dan bukan semata mata dari ciptaan Allah ia itu Tabut.


Lalu di satu peperangan bani Israel tewas kepada kaum Amekelite suku kaum A’ad walau pun memiliki Tabut itu.


Namun kaum Amekelite ini pula meletak kan Tabut ini bersamaan sembahan mereka yang lain seperti patung patung dan idol mereka lalu mula lah bala datang mengena kepada kaum Amekelite ini.





Apabila epedemik mula melanda kaum Amekeite mereka mula merasakan Tabut ini tidak sesuai berada bersama mereka lalu membuat keputusan untuk melepas kan nya, mereka meletak kan di atas sebuah karta ber roda dan dengan izin Allah Tabut itu bergerak sendiri menuju ke bani Israel dengan di pimpin secara ghaib oleh malaikat.


Maka dapat lah semula bani Israel akan Tabut dan sejahtera dan keamanan kembali kepada mereka.


Dari sebuah kitab tradisi  Tafsir Al Qadi yang di terjemah kan oleh Radhia Shukrullah cerita nya hampir serupa dan mungkin sumber asal nya serupa juga.


Ia kisah kaum bani Israel yang ada di cerita kan dalam alquran melalui surah AlBaqarah, siapa kita mahu menafikan nya.





Mengenali tabiat dan ciri ciri musuh juga menafaat kepada kita,kerana dalam kitab suci kita sendiri menyebut kaum ini berulang kali “ya bani israel Ya bani israel”


Itu ciri ciri  Tabut alsakinah.Tapi betul betul di mana dia berada?


Selain alasan mencari tapak lama Kuil Sulaiman apa kah benar mereka mencari Tabut sehingga terkorek sana dan sini di bawah masjid alAqsa.




Di Nebo, Mesir  ke? Ethiopia ke atau betul di bawah Masjid alAqsa?
To continue………...


bagi yang terlepas siri 1
http://thechulan.blogspot.com/2013/12/yahudi-cari-apa-bawah-masjid-siri-1.html




10 comments:

  1. Bila siri 3 akn kuar ni... Mcm penat je nk tunggu :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Pengakuan tulus dari saya sendiri IBU RUSDIANA.saya mau mengucapkan terima kasih yang tidak terhingga,serta penghargaan dan rasa kagum yang setinggi-tingginya kepada KI KANJENG DEMANG,saya kerja sebagai PEMBATU HONGKONG selama 7 tahun di HONGKONG ,dengan gaji lebih kurang 2.jt /bln,tidak cukup untuk memenuhi kebutuhan sehari-hari,apalagi setiap bulan harus mengirim uang dikeluarga di jawa barat, sudah lama saya mengetahui roomnya ini, juga sudah lama mendengar nama besar AKI, tapi saya termasuk orang yang tidak terlalu percaya dengan hal seperti itu, jadi saya pikir ini pasti kerjaan orang iseng tetapi kemarin waktu pengeluaran, saya coba2 pasang angka 6D benar2 tidak percaya dan hampir pingsang,angka yang di berikan KI KANJENG DEMANG ternyata tembus, awalnya saya coba2 menelpon, saya bilang saya terlantar di HONGKONG, tidak ada ongkos pulang,terus beliau mebantu kasih angka 6D, lansung saya disuruh mendaptar jadi member mulanya saya tidak percaya, mungkin angka ini keluar, tapi dengan penuh pengharapan saya pasangin kali 100 lembar, sisa gaji bulan ternyata tembus….!!!sekali lagi terima kasih banyak KI KANJENG DEMANG, saya sudah kapok kerja jadi pembantu,rencana minggu depan mau pulang aja ke jawa barat,,buat AKI,saya tidak akan lupa bantuan dan budi baik AKI. yng berminak ingin minta angka goib silakan hubungi KI KANJENG DEMANG Di Nomr ini 081-234-666-039 terima kasih....????>>>ATAU KLIK DISINI

      Delete
  2. btulah...saya x sabar nanti yg next episod...kisah2 mcm ni saya mmg suke lbh2 lg ttg israel yg kejam dgn org islam palestine...

    ReplyDelete
  3. now waiting for 3rd part...., cepat sikit.

    ReplyDelete
  4. Search kt google je, cerita ni dah lama..

    ReplyDelete
  5. Baca sini simple gogle bnyk sgt

    ReplyDelete
  6. Cepat sih... Ngak sabar

    ReplyDelete
  7. kalau betul la 'tabut' yang dicari.. sia2 aje.. 'tabut' kotak yg menyimpan salah satu dari brg Nabi Musa a.s. iaitu tongkat beliau.. dalam sirah nabi dan pendapat ulama', kotak tersebut telah Allah swt angkat ke langit selepas kematian Nabi Musa a.s.. krn manusia akan menyalahgunakannya..

    ReplyDelete
  8. Tabut terbenam dlm banjir besar kali ke 2 di Negara Iram yang membinasakan kaum Saba' di zamam Sulaiman AS.

    Sulaiman AS mengarahkan Ophir dan abangnya Hiram untuk mencari emas dan besi.

    Ophir menamakan Mount Ophir atau Gunaung Ledang bagi gunung tempat beliau melombong emas. Manakala Hiram atau Iram menamakan Gunung Jerai Hiram bagi gunung tempat beliau melombong besi.

    Sulaiman mengalihkan pusat pemerintahan baginda di Iram, memandangkan di sana terdapat banyak batu kristal Langkawi dan batu Kawi atau marmar untuk dibuat lantai istana.

    Perbandaran lengkap Iram terbenam di Jerai Iram yang juga dikenali sebagai Kota Iram atau Katarram...Kedah Tua.

    Kerja eskavasi sedang giat dijalankan di Katarram mengesan peninggalan Kerajaan Iram dan telah ditemui pusat peleburan besi kuno, perlabuhan kuno, 8 buah kapal kuno zaman Sulaiman terbenam dlm tanah di suatu tempat bernama Sungai Batu, Kedah.

    ReplyDelete