Saturday, 22 February 2014

Pada Hari itu 18 Orang Melayu Mati Di Singapura.





Melayu dulu dulu tak sama macam Melayu sekarang. Melayu selepas Anwar mahu jadi Perdana Menteri dan PAS bertahaluuf Siyasi dengan DAP amat jauh sikap nya.

Melayu sudah ditawan pemikiran nya dengan kebencian tanpa asas lalu perkara amat sensitif tidak lagi menjadi begitu sensitif.

Kini apa sahaja hal hal penting berkait agama tetap dilihat dari sudut politik.

Malah orang bergelar agamawan pun terlebih politik dari orang politik, hanya senya mereka bertopeng kan agama sebagai ugutan kepada sesiapa sahaja yang mahu berlawan dengan mereka.

Fatwa politik tersembunyi sebalik keputusan agama.

Pada tahun 1950 satu rusuhan besar telah berlaku di Singapura oleh orang orang Melayu dan mamak muslim.




Punca rusuhan ada lah akibat  mahkamah yang membuat keputusan bahawa anak gadis bernama Nadra Maarof (Maria Herthog) harus diserah kembali kepada keluarga kristian nya.

Anak gadis angkat belaan Aminah Binti Muhamad seorang melayu berasal dari kemaman Trengganu.




Siapa Nadra Maarof ni?
Maria Hertogh was born to Dutch-Eurasian parents, & adopted during the war by a Muslim woman, Che Aminah whom raised her and gave her the Muslim name, Nadra. After the war, the Hertoghs wanted custody of Maria upon receiving information in 1949 of her whereabouts. This attracted intense media attention worldwide. Photographs in newspapers of Maria in a Catholic convent affected religious sensitivities amongst Malays,thinking that their religion was not respected. At the appeal hearing, custody was given to the Hertoghs. Large crowds felt that the British legal system were biased against the Muslims, sparking off a riot with hatred towards the European and Eurasian communities. A 24-hour curfew was imposed for two weeks before British, Malay troops and Singapore Police regained control of the situation and maintained peace.



Kekacaun bertambah teruk sebaik gambar Nadra terlihat sedang berlutut didepan statue Virgin Mary tersebar. Maka orang orang Melayu tidak dapat bertahan marah kerana menyangka Nadra telah dikristian kan secara paksa.

Peristiwa paling menyayat hati apabila Nadra enggan dipisah kan dari Aminah dan berpaut pada nya sambil menjerit dalam bahasa melayu tidak mahu dipisah kan ketika mahu dimasukan kedalam kereta.




Melayu yang ramai berada di situ mula bertindak dan keadaan menjadi kalam kabut.

  • Muslim felt betrayed as they saw British taking sides with the Dutch.
Begitu lah kenyataan pada laporan, yang kami dapati pada beberapa petikan.
Tapi sebenar nya bukan persoalan Nadra ini yang kami mahu ungkitkan, tetapi sikap dan toleransi orang Melayu sebelum dijinak kan oleh mana mana pihak.
Melayu dahulu bersatu sebaik sahaja hal hal agama nya dikaitkan, tidak seperti sekarang.
Nama Tuhan mahu digadai tuntutan COMANGO yang berlawanan dengan Islam seperti lelaki boleh berkahwin dengan lelaki dan perempuan boleh sesama perempuan pun pihak mengaku terlebih Islam tidak lagi sensitif.
Mereka hanya berkumpul dan menunjuk kekuatan  jika wanita kafir atau pun lelaki bermasalah moral dan bernafsu songang  mengajak mereka kejalan raya, tetapi tidak akan buat begitu jika hal hal agama mereka di sentuh.


Kami ringkaskan kisah Nadra kerana apa yang lebih lebih utama disini ada lah sikap yang amat ketara dan berbeza melayu dahulu dengan melayu Islam sekarang.
Kepada yang berminat ikuti kisah Nadra boleh lah ikuti link link berikut.

http://nadra-natrah.blogspot.com/
http://en.wikipedia.org/wiki/Maria_Hertogh_riots

27 comments:

  1. This comment has been removed by a blog administrator.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kalau betul pun tu SALAH UMGOK, yang pembangkang pun 2x5 sokong kenapa? bila kapir menyalak, pembangkang diam menyepi...malah pembangkang dulu bukan main lantang soal ISLAM..tapi sekarang KONON MAU JAGA HATI2 KAFIR...lembikkkk...

      Delete
    2. Betul skrg UMNO dan PAS berpolitik lebih.dari mempertahankan Islam.

      Delete
    3. melayu tak boleh bingung dengan bergantung pada parti yang haq kena jaga haq...

      Delete
  2. tp tak kecih sebab hanya di borneo. jd kecoh setelah hasutan dari mamat tu kpd jefrey kitingan . jd ttg kdn luluskan tu dh elok la kpd borneo bertahun tahun, hanya jadi palat bila nk dibawa kesini. puluhan tahun ok je kat sana

    ReplyDelete
  3. Pukimak ko Aqlul

    ReplyDelete
    Replies
    1. PUKIMAK KO AQLUL BAHLUL

      Delete
  4. Itu pun nak salahkan umno ke? Sudah2 la berpolitik...baik BN ke PR dua2 sama ja x blh pakai...sekarang ni orang melayu kena bersatu...jangan jadi macam Aqlul tu berdendam tak habis2 perangai macam budak kecik...Bangkit lah Nusantara!

    ReplyDelete
  5. Kita semua tahu PAS sekarang bukan Islam. Sekarang PAS for All termasuk gay, lesbian dan peliwat terkutok. Tahayul Siahsi yg mengizin mereka tdor sekatil dgn komunis biaDAP hanta kerana kyasa politik tetapi sanggup gadai maruah dan agama. PAS harami hanya tahu maki hamun, kaffir mengafir dan doa pecah perut kepada seagama dan sebangsa. Dgn bukan Melayu punya lah menjilat dan sanggup golek2 tengah jalan. Itulah haraminya PAS

    ReplyDelete
    Replies
    1. Betul tu mcm HARAMJADAH

      Delete
    2. mana ko tau PAS dh bkn islam

      Delete
  6. UMNO raja segala perkauman.. Parti Sekular yg suka buat fitnah.. Untuk bangsa Melayu konon.. Kelantan cina agaknya.. Sbb tu UMNO nafikan Royalti kt Kelantan... UNMO parti paling BANGSAT...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Melalut dh pulak meraban ke kes lain. Royalti balak dn lain lain hasil kelantan pi mana?

      Delete
  7. aqrul anak haram dah semakin sewel otaknya..eloklah di hantar segera ke tanjung rambutan sebelum dia di jangkiti gila babi..

    ReplyDelete
  8. Sian budak nama aqlul ni..buta mata..buta hati..budak mcm ni la pengkhianat bangsa...jenis bdk mcm ni la yg akan sbbkan bangsa melayu merempat di tanahair sendiri satu hari nnt

    ReplyDelete
  9. Aqlul, pls dont publicity your stupility

    ReplyDelete
  10. nama x seindah empunya diri..uswah x terjaga..

    berbalas baik kpd yg berbuat baik amat mudah...tapi berbalas baik kpd yg berbuat jahat amat payah..

    ReplyDelete
  11. Nama aqlul pun bunyi mcm bahlul...

    ReplyDelete
  12. Macai2 umno bangang..diungkit kesah natrah pulohan tahun lalu berbanding sekarang yg umno punya puncalah ramai yg murtad akibat tak laksana hukum islam..kata mufti umno perak sendiri kata puluhan ribu trlah murtad..ni semua bala gara2 umno tak laksana hukum Islam kemudian bngkit isu natrah konon..

    ReplyDelete
  13. Berapa ramai pulak yang jadi lgbt gara2 tak lalsana h7kum islam..berapa pulak yg kaki rasuah,penzina,penjudi,perompak penyamun,perogol dn mcm2 lafi gara2 umno tak lalsana hukum Islam..kenapa sekarang baru sebok nak setuju pelaksanaan hukum hudud di kelantan sedangkan benda dah gazet sejak 20 tahun..tu pon setuju nak laksana d kelantan ke..bkn satu malaysia pasal takut krna kat pemimpin umno yg kaki rasuah..merompak hasil rakyat mcm kes lembu dan kaut projek cara haram bagi ke kroni..bangan macai2 umno..cilaka..

    ReplyDelete
  14. Umno lah celaka yg halau penduduk melayu di bandar dgn alasan pembangunan mcm di KL..di iskandar johor mcm mahathir komen berapa melayu yg trrpinggir gara benarkan org singapor beli hartanah di johor..akhirnya org melayu merempat di negara sendiri..macai2 umno mmg celaka..celaka ayat biasa bagi org melako..cilaka umnongok

    ReplyDelete
  15. Sebenarnya masalah Anuar liwat ni takan terjadi kalau Aqlul Hakimi Saiful Aula yang di dakwa di liwat.Itu sahaja masalah Anuar.Anuar salah pilih orang.Kalau dia pilih meliwat penyokongnya pasti tiada pekara pertuduhan meliwat.Taksub katakan

    ReplyDelete
  16. Kes liwat ini Cuma salah pilih.Pilih bukan penyokong dia untuk di liwat cuba dia pilih penyokong dia pasti semuanya redha.itu sahaja.Kesilapan ---- Salah pilih

    ReplyDelete
  17. Politik tong taik. Sape2 masuk tong taik. Jadi serupa taik la.

    ReplyDelete
  18. Sekarang, Melayu sendiri yg sokong murtad atau proses utk senangkan murtad (kes kalimah Allah)

    ReplyDelete
  19. Hmmmmm.....melayu sudah layu babe !!! Korang ingat nak jadi PM senang ke untuk mentakbir negara ?
    Lihat lah aje baru2 ini semasa Jokowi di lantik jadi President di mana terdapat video menunjuk kan Rosmah senggol Najib .....korang ada nampak tak ?

    Ini bukan FITNAH tapi kenyataan , bagaimana PM nak mentakbir negara bila Wife dia control suami dia tidak seperti TUN MAHATHIR wife dia tak masuk campur tangan , dan lihat lah semasa era PAK LAH siapa yg begitu beria ia ???

    kan Menantu dia yg lebeh sudu daripada bubur , sehingga kan TUN M di suruh mengadap menantu Pak Lah jika ada keperluan apa2 .....Hahahahahaha !!!!

    Kan pelik bin ajaib , PAS tak mau cakap lah bukan mau menegak kan ISLAM yg sebenarnya mereka lebeh kepada POLITIK yg pernah terjadi suatu masa dulu sebelum negara Saudi Arabia bernama , ketika itu Amirul mukminin di negara TURKEY sedang bergolak maka dtg lah seorang pengembala kambing mengambil kesempatan coba menyatukan ISLAM ketika itu di ambang kehancuran dan ketika itu ia di lantik menjadi AMIRUL MUKMININ dan bermarkas di SAUDI ARABIA pada hari ini.


    Dan ada juga sabda Rasulullah tidak akan kiamat ketika kamu melihat seorang penternak kambing berkeadaan terlanjang naik bukit dan turun bukit sehingga kan menjadi rata ,maka kamu sehampir hampirnya kepada KIAMAT ......

    ini sudah terjadi di mana kelihatan banyak bangunan2 yg tinggi dan bukit2 sudah pun menjadi rata ....APA KAH KALIAN MASIH LAGI MAHU MEMPERJUANGKAN POLITIK ATAU ISLAM yg sebenarnya ??? Jika PAS itu utk ISLAM kenapa harus dia bergabung dengan Politik2 lain kenapa tidak berdiri di atas kaki nya sendiri ??? Kan jelas di sini kelihatan daripada permulaan katanya UNTUK ISLAM DAN MELAYU kemana arah hendak di tuju kala ini ??? Coba lah kalian bukan kan mata kalian BESAR BESAR dan berlajar lah bersatu padu di antara kaum Muslimin semua ,

    Insyallah barulah timbul dan terujudnya BANGSA TAMIN yg seperti di harap2 kan ....bukan nya dengan suara omongon kosong macam tong kosong abuk pun tarak !!! coba lah BErfikir sejenak utk mencari jawapan yg pasti Untuk apa kalin ini Hidup dan Di matikan Dan di hidupkan semula dan apa tujuan dan matlamat kalian yg sebenarnya Untuk menegak kan suara POLITIK atau untuk menegak kan agama ISLAM ???? sekian ....

    ReplyDelete