Monday, 19 May 2014

45 Tahun Lalu Di Bulan Ini Sebelum Dyana Sofya Lahir


Tahu kah kalian apa dia "curfew"? atau pernah kah kalian merasai curfew?

Curfew adalah hari dimana orang ramai tidak boleh keluar dari rumah. Ketika curfew semua nya #aptb.

Semua orang kena peruk dalam rumah dan tunggu waktu ration makanan tiba untuk dikutip. Selepas itu masuk kembali kedalam rumah.

Pelonggaran curfew di lakukan berperingkat peringkat. Mula dengan lepasan 1 jam, kemudian 2 jam dan seterus nya selama berbulan bulan.

Dulu dulu tak ada internet , komputer , maka duduk lah dalam rumah macam orang gila, Pada siapa yang kaki rokok supply nya akan terputus lalu gila lah sekejap.



Hanya makan sahaja yang diberi , rokok tak ada.

Negara pernah mengalami curfew beberapa kali , paling sering dan kerap ada lah dizaman kominis ketika kampung baru , baru di buka. Zaman kominis dan darurat
.
Tapi curfew  paling popular dikenakan ada lah pada hari hari selepas 13 Mei. Ketika itu parlimen sudah di gantung dan negara dibawah MAGERAN
.
Mungkin orang macam Dyana Sofya juga akan tanya apa tu MAGERAN? Oh ia lah generasi ini belum lahir, MAGERAN ia lah Majlis Gerakan Negara.

Curfew terjadi akibat keadaan huru hara dan pergaduhan kaum. Ramai terbunuh dan ratusan rumah terbakar.



Kenapa 13 Mei terjadi?  ia kerana provokasi kaum. Dimana orang Melayu , yakni kaum Dyana dan mak Dyana dihina dan di caci selama 3 hari berturut turut.

3 hari? sampai 3 hari baru gaduh dan tindak balas? ya itu lah kebaikan orang melayu, tambahan ketika itu mereka menghormati pemimpin mereka yang suka sebut perkataan "sabak sabak" (sabar).



Sedang kan ketika majlis orang melayu di hadiri orang melayu , menghunus keris dan mencium nya pun sudah menjadi satu dosa besar kepada kaum bukan melayu dan pemimpin melayu itu terpaksa mohon maaf, tu baru cium keris.

Namun mencaci menghina dan memprovok orang melayu dengan penyapu besar dan ejekan 'melayu pergi mampos" , "melayu balek kampung" pun melayu boleh tahan dan sabar selama 3 hari.

Tambah lagi perarakan mengejek dan menghina orang melayu dilakukan ketika waktu sudah hampir Magrib. Mereka bunyi kan hon kuat kuat dengan kereta berderet deret.

Akibat provokasi selama 3 hari, maka pada hari 13 mei, setelah kaum melayu diasak kedinding mereka melenting dan bertindak balas.

Akibat tindak balas ini, seluruh kota kuala lumpur terang benderang kerana sinaran rumah dan deretan kedai yang di bakar.

Selain itu ratusan kereta juga terbakar bak kata Tun Mahathir "The malays burn every cars on the street, knowing well out of 10 cars 9 belong to the chinese".

Kerana ekonomi melayu teruk, maka pasti lah hanya orang cina yang memilki kekayaan dan kereta. Maka sah lah kereta pasti nya milik orang cina.

Sudah lah mereka milki kekuatan ekonomi, kini mereka mahu juga menguasai politik, erti kata , melayu tak ada apa apa lansung jika mereka berkuasa.

Tapi dengan izin Allah perisitiwa ini ada hikmah nya, sikap dan kehendak orang cina sudah di ketahui oleh orang melayu. Mereka mahu segala nya.Politik dan ekonomi.

Oleh sebab orang cina malu akan kejadian ini mereka cuba manipulasi sejarah. Mereka tuduh orang UMNO yang memulakan nya. Betul jugak tu.

Memang melayu memulakan 13 Mei agak nya, tetapi 3 hari setelah di provok dan di hina. Orang melayu hanya retaliate dan tak mahu lagi dengar cakap Tunku, udah tersepit dan tersadong pun nak sabar apa , kata mereka.

3 hari sebelum itu di mana hari hari melayu di ejek, mereka yang mahu melindungi perbuatan jahat ini mencipta tulisan sejarah yang banyak menipu.

Mereka tidak sebut pun perbuatan menyebab kan nya, hanya menyebut hari yang terjadi sahaja.

Setelah kamu menonjol kepala saya sebanyak 3 kali, lalu saya melepas kan satu tumbukan kemuka kamu, kamu hanya mahu bercerita keseluruh dunia betapa saya tumbuk muka kamu, tanpa menyebut pun kamu yang menonjol dan memprovok saya sebanyak 3 kali.

Dalam kesemua hal ini, tahu ke kita  siapa orang yang mengepalai kesemua hal ini?
Orang yang menyebab kan ramai yang mati terbunuh?

Tahu ke siapa dalang nya? Dia menyebab kan ramai yang menontong wayang di panggung Federal, yang naik bas di Petaling street tidak lagi kembali ke rumah selama lama nya?

Tahu ke siapa dia? Tak lain dan tak bukan orang ini, orang yang sedang seorang calon melayu puja dan sanjung.

Orang putih kata "what you dunno will surely hurt you. You must know what happen 45 years ago excatly this month".



Ini bukan hasutan, ini kisah benar tercatit dalam sejarah. Kenapa mesti takut dengan sejarah? Hanya yang bersalah sahaja takut kepada nya.

Apa kah orang macam Dyana tahu yang Tunku Aziz tak tahu?

Apa kah watak orang yang di sanjung ini sudah berubah? Tidak , agenda nya masih sama, cara dia sahaja sudah berubah.

Kerana dulu belum ujud melayu seperti yang ada seperti ini, kini sudah bersepah, professor pun ada yang bergelar ulama pun ada Ustad pun ada dan yang baru nak start pun ada.

Kerana yang mati terguling di panggung wayang dan tengah jalan di tengah bandar bukan nya bapa dan abang mereka. Itu sebab nya.




10 kali musang mengejar arnab, 9 kali dia gagal dan 9 kali arnab berjaya melepas kan diri, kerana si musang cuma mengejar sarapan , sedang si arnab mahu selamatkan nyawa nya.

Perkara mesti kena pada tempat nya. Semahal mahal kasut letaknya tetap dikaki, semurah murah kopiah letak nya tetap di kepala.

Ingat sebelum terlambat.




40 comments:

  1. Tak Ada benda nak dibanggakan cerita dahulu, kan. Malah kesian mangsa terbunuh hanya kerana berpolitik.

    Yang menjadi pembunuh tu, harap dosa mu dimaafkan sebelum mampos.

    ReplyDelete
  2. tentu ada org tak suka ttg cerita ini sb ia nya kebenaran yg di selewengkan,. syabas admin

    ReplyDelete
  3. saya belom jadi ahli pakatan atau barisan.. tetapi saya mempertikaikan penyelewengan yang dilakukan oleh orang2 umno.
    melayu tidak menjaga kepentingan bangsa melayu bersungguh2 seperti cina menjaga kepentingan bangsa mereka.
    sehingga sekarang pun, projek2 yang dilaksanakan tetap ada ketirisan.
    sampai bila?

    ReplyDelete
    Replies
    1. "projek yang dilaksanakan tetap ada ketirisan"... sungguh aneh statement itu. siapakah yang menyebabkan ketirisan.? Kerajaan? "Kerajaan: bukanlah suatu entiti hidup yang boleh mengakibatkan apa2 sekalipun. tetapi orang yang terlibat dalam perkara tersebut yang menyebabkan ketirisan. siapa pula yang terlibat dalam perkara tersebut.. iye. orang melayu jugak. tepuk dada, tanya kebenarannya sendiri.

      Delete
    2. satu soalan yang ingin ditanya kepada sahabat adakah jika cina yang memerintah xkan ada ketirisan ini? tengok penang sudahlah..xnk cakap byk, kalau sahabat mengikuti maka anda tahu apa sya maksudkan..nak cari kerajaan yang 100% xtiris? atau 80%? cube bagi saya nama negara tersebut...sedangkan mesir juga berbagai isu, inikan Malaysia, yang semakin layu melayunya...kita pertikaikan soal pemerintah Melayu...bukan ketirisan, sbb cina lagi besar lubangnya...

      Delete
    3. bila dapat kat PAS buakn lagi tirirs tapi pecah tenpayan, hutan simpan pon depa taraj kat Kedah, tanah wakaf pon depa jual...tak per dgn PAS semua halal

      Delete
  4. mmg sys akui cina yg menjdi punca kpd 13mei. Ttp ini x bermakna Dyana adlh pengkhianat melayu. Jk anda pernah mengkaji sejarah, anda akn tahu bukan DAP yg berarak jln sambil mencaci org melayu. Cube lihat betul2 gambar yg dipapar diatas, terang2 bendera GERAKAN. Dimana gerakan sekarang? Dah jd sekutu BN la jawabnya. Jika cina 13mei dilabel sbgi khianat, apa pula melayu yg menerima GERAKAN ke BN?

    Tidak perlu bersangka serta berkata buruk kpd Dyana. Beliau kini menjdi perwkilan di DAP dan kedudukannya membolehkanny memantau DAP dari dlm. Jika DAP berlaku curang atau khianat terhadap Muslim mahupun Melayu, DAP masih ada Ariffin S.M. Omar, Zairil Khir Johari, Ahmad Ton, Harun Ahmad, Solaiman Op Syed Ibrahim, Tengku Zulpuri Shah, Zulkifli Mohd Nor dan Roseli Abdul Gani. Bukankah itu adalah lebih baik? Mereka semua sudah tentu akan bersuara, bukan?

    Slah satu straegi perang yg paling berkesan ialah menawan musuh dari dlm.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Bolehkah mereka bersuara sekiranya terang2 DAP tahu kalu mereka hanya sebagai mata2 dalam DAP... hahaha...

      Delete
    2. Cuba lihat dlm BN. Tinggi mana suara MCA, MIC,Gerakan dll selain umno? Itu juga akan terjadi dlm PKR. Suara PAS lansung tak diendah olh DAP mahupun keadilan...

      Delete
  5. Dyana, pulanglah kepangkal jalan..jangan lupakan anak bangsa yang seagama denganmu... sokongan kuat dari parti politik dan ibumu bukanlah sebab untuk kamu jadi lupa diri begini...kasihanilah anak melayu yang kamu cuba gadaikan ini....

    ReplyDelete
  6. Sebelum tya DAP (DAP tua kemudian)baik tya tnh di Johor yg dijual kpd PRC dgn nilai 4 bilion.Sapa yg suruh jual KFC.
    Sejarah melaka pun dh nukilkan melalui mnuskrip, pembesar2 mlayu dlm istana yg sbbkan kjatuhan mlaka/mlayu.
    Takdaklah nk defend Dyana tp dok tuding jari kt org tgk dlu sejarah dri sendiri.
    Tak ckup lg, Hikayat Misa Melayu pun rkamkan kegilaan org Melayu nk buat Menara Trtinggi di Perak.

    ReplyDelete
  7. er..rasenye cina yg berarak tu ade gak parti gerakan. ke cmne?

    ReplyDelete
  8. Bendera parti gerakan tu.... Parti gerakan sekarang dalam barisan nasional.... Hmmmm

    ReplyDelete
  9. Saya setuju dgn pendapat admin, walaupun mak saya keturunan Cina dia sama sekali tidak mahu sokong DAP dari awal lagi. Ketiak tragedi 13 Mei 1969 keadaan menjadi huru hara, mujur mak saya dijemput datuk saya yang kebetulan adalah askar iaitu Kapten Phillips. Generasi muda perlu mengkaji sejarah perjuangan orang2 terdahulu....

    ReplyDelete
  10. sibuk dok tny gmbq gerakn.2 gmbq kit siang xnmpk?parti mn yg bsekongkol dgn parti yg kit siang adlh kepalanya.jwpn kpd knp krajaan trima gerakn ad pd jwpn knp pas bkwn ngn dap.hahaha...

    ReplyDelete
  11. Klakarlah... Kerajaan naik minyak seposen, tokey cina naik harga satu brg 50sen. Sapa yg xbgus... Kerajaan jugak. Mentaliti terhad!

    ReplyDelete
  12. Tulah...kalau difikir-fikirkan. Macamana sekalipun kalau cina dah pijak kepala melayu...apa mau cakap...aiiyaa...aiiyaa..
    Fikir2kanlah..

    ReplyDelete
  13. Kenapa sibuk pasal Dyana mengkhianat melayu, Tunku Abd Rahmah & Raja2 melayu tak mengkhianat melayu? siapa yang mengikut telunjuk British laknatullah membenarkan dan mengiktiraf bangsa cina & india pendatang menjadi warganegara? Kalau bukan kerana tindakan bacul & menjaga pungkoq sendiri TAR & raja2 melayu,... bangsa pendatang ini tidak mungkin jd penduduk tanah melayu.. masih nak salahkan Dyana?? atau PR???? sila jawab pejuang melayu (kononnya...)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Dasar penjilat cina puih!

      Delete
    2. Habis tu, bangga sangat le tu.. Sekongkol dgn DAP,pemimpin dduly, raja raja dulu memang ade buat silap, tu pasal kite kena perbetulkan balik.... Aku tetap nak MELAYU jugak jadi than, MELAYU wajib bersatu... Hidup tanah melayu..

      Delete
  14. bila berlaku mende2 cmni mulalah nak jadi pakar teori purbakala...udah2 la tu kome oii...sini nk menunding jari ke sana..sana nk menunding jari ke sini...sini cerita keburukan sana,sana cerita keburukan sini...last2 dua2 terbuka pekung di dada...geng kit siang tepuk tangan tanda gembira coz dapat melagakan melayu sana ngan melayu sini utk kepentingan politiknya semata-mata....bukalah mata tu sikit...xboleh ke kita sebagai melayu bersatu hati,ketepikan ideologi politik buat seketika juz untuk pertahankan bangsa kita...sedarlah,semakin lama puak depa semakin menguasai ekonomi kita walhal kita lah penduduk majoriti di negara ni...sebab ape tu semua terjadi???sebab melayu ni xleh nak bersatu coz PHD (perasaan hasad dengki) sesama kita tu tinggi...xleh nak tengok orang ni senang,ade je cari jalan nak jtuhkan orang ni...sedangkan puak kit siang tu saling bantu membantu sesama mereka walaupun datang dari ideologi politik yang berbeza...kita??sedih kalau nak cerita...sedarlah wahai bangsaku,bangkitlah sebelum terlambat...jangan nnt bansa kita hilang dan yang tinggal hanyalah bangsat...sekian...

    ReplyDelete
    Replies
    1. well said bro..thumbs up!!!

      Delete
  15. mai nk jwp.hg nk suh tok nenek hg dulu lwn british ngn apa.sultan2 kita pon mewarisi krajaan yg lemah dijajah beribu tahun.hg nk salahkn sapa lg.kalo tar dn sultan2 dok buat keras lwn pnjajah ngn keris,lmbing,snapang patah silap2 smpi la hg xleh pkai internet kt umah.sbb 2 depa tpksa tolak ansur.br melayu bleh tadbir negara sndr.tp mcm biasa la,dr dulu smpi arini krajaan melayu sntiasa ad pgkhianat yg nk jual bgsa dy.mcm hg mcm dyana.kpla otak spesis hg n dyana ni cuma tau nk mnjatuhkn krajaan.rajin2 la kaji sejarah bgsa sndr.sejarah org melayu bukn bmula dr zaman melayu tpksa kongsi kerakyat dgn cina india.

    ReplyDelete
  16. Memang salah kerajaan pun.... dok sogok byk sangat hiburan jer... x abis2 hiburan.... haaa.... baguihh la tu.. dapat la generasi baru buta sejarah... tau nak enjoy jer... memang salah kerajaan...

    ReplyDelete
  17. mak pak ang pun bersalah gak la..sbb membesarkan ang lagu ni...ajaq anak utk nyalahkan orang lain je mcm diri dia betui semua..baguiihhh pak ngan mak ang...puihhh

    ReplyDelete
    Replies
    1. Aaahhh.. memang depa salah pun... sampai aku kalu amik subjek sejarah asyik A+ jer.. puwehhh... heh

      Delete
    2. sembang bole la...subjek je A+ tp pemahaman lingkup xguna gak nangoi...ini yg dikatakan ilmu yg xberkat...

      Delete
    3. Memang la aku bole sembang jer... ilmu aku mmg x berkat la... x dapek nak nulong org lain... aku tau salahkan org jer... lepaih tu org salahkan aku balik...

      Delete
    4. jangan dilayankan sangat budak2 ni yob..budak baru nak naik mana nak faham makna sejarah tu sendiri sbb diorang xrasa masa zaman kita dulu2..jgn kata pasal merdeka..13 mei ni pun xsempat merasa rasanya...

      Delete
    5. Haha.. xpe Yob.. teman x bodoh pi guling2 ataih jalan...

      Delete
    6. ate ngape kamu nak gi guling2 kat atas jalan tu...xke tenging namenye tu...

      Delete
    7. kesian budak ni yob..org kata biar buta mata tp jgn buta hati..ni lah akibatnya bila dah taksub sngat dgn al-juburi..sian..

      Delete
  18. gua sokong lu yob

    ReplyDelete
  19. betul ke dyna boleh memantau dari dalam ....? tak mungkin, tak mungkin, Dyana cuma boneka DAP..!

    ReplyDelete
  20. kepada dyana sofia... belajar2la ttg sejarah tanah melayu. kalo malas sgt, sila tonton filem Tanda Putera. jgn dok sibuk tgk cite2 utk hiburan je semata2

    ReplyDelete
  21. Awat la yg bodoh sgt dok komen pasal dyana tu, ni perempuan tu tak betui buat cara tak betui dah dia memang tak betui. Ni bukan pasal dyana tu tpi artikel ni lebih kepada nak menyedarkan orang melayu supaya jangan jadi penjilat taik cina! Dulu melayu gaduh dengan cina sekarang ada melayu jadi penjilat taik cina! Dan akan datang melayu penjilat taik cina ni yang akan gaduh berbunuhan sama melayu ni yang cina ni nak! Tak kan tak nampak lagi bodoh! Aku rasis!

    ReplyDelete
  22. masih ada melayu bebal setelah lebih 50 tahun merdeka. tak payah cerita tentang sejarah dgn melayu penjilat cina ni buat abih boreh jer. bila dah merempat kat negara sendiri nanti baru nak menyesal. kalau dah ada degree pun bebal apa nak cerita lagi...

    ReplyDelete
  23. Bape byk syarikat yg tawar gaji tinggi tuk yg fasih berbahasa cina? Tggu je la sket ari lagi.. melayu dibayar gaji rendah walau pengalaman n pandai wat keje..anak cucu kowang la yg akan rase.. hidup DAP..

    ReplyDelete
  24. Hai!! Org Cina baca thread sure gelak abis kat Melayu.. Melayu sampai biler pun takly nak bersatu ,,, Tapi yg dok jilat pungkok Cina tu lagi bangang ... Bodoh nak mampus!

    ReplyDelete
  25. K0rang yg k0men nie suma bangang..

    ReplyDelete