Thursday 5 June 2014

Kalau Di Singapura , Malaysiakini Dah Lama Pakai Seluar Dalam.



Malaysiakini yang enggan mohon maaf setelah diberi tempoh 48 jam oleh Perdana Menteri dan wakil UMNO Abd Raof nampak nya kena naik court.

Walaupun di beri peluang tapi Malaysiakini tetap rasa berani untuk lawan mungkin kerana MK tahu mahkamah Malaysia dan condong nya bagaimana.

Kebetulan kisah terbaru di Singapura berkenaan seorang bloggers -
"A Singapore blogger who faces a defamation lawsuit by Prime Minister Lee Hsien Loong said he raised more than S$70,000 ($55,700) in four days through crowdfunding to pay for his legal costs"



http://www.bloomberg.com/news/2014-06-03/singapore-blogger-tops-funding-goal-to-defend-against-lee-s-suit.html

Oleh kerana semua badan dan persatuan sudah di takutkan , maka tiada yang berani tampil menderma lalu individu sahaja yang menderma kepada bloggers yang berani lawan kerajaan cina PAP.

Nah pantang terusik, pemimpin kiasu yang keturnan nya ada di Malaysia dibawah payung DAP yang konon nya amat suka kepada kebebasan bersuara tak habis habis makan wang pesaing nya melalui defamation suit.

Ini ada lah cara menakutkan musuh politik mereka.

Di Malaysia walaupun DAP berlakon mahu kebebasan bersuara , mereka amat takut kepada kebebasan bersuara yang menghentam mereka , tambah lagi jika datang dari ahli parti atau pun penyokong.

Mereka ada perintah zalim "Gag order" arahan tutup mulut dimana sesiapa yang mengengkari nya akan di bawa ke badan disiplin dan akan di  buang dari parti.

Sama juga dengan parti Islam PAS mereka ada sumpah baiah dimana sesiapa yang sudah menjadi pemimpin dalam PAS tidak boleh meninggalkan parti.

Amalan ini lah yang menyelamatkan Pas  , jika tidak tentu akan berlaku "exodus" keluar dari parti. Jadi walau pada dasar nya PAS tak di sisih, tetapi hakikat nya ahli atasan nya terikat dengan sumpah.

Pelik juga pada parti yang mengejek sumpah untuk kebenaran pada seorang peliwat, tapi mengamal kan sumpah pada diri sendiri.

Berbalik kepada kisah saman menyaman dan ugut mengugut melalui defamatoin suit, Singapura lah maharaja saman menyaman.

Sejarah saman menyaman dan memuflis kan musuh telah lama di amal kan oleh pemerintah cina  Singapura yang masih amal akta zalim ISA.

Walaupun di Malaysia dimana kerajaan Melayu telah mengugurkan ISA nya kerana tekanan, termasuk dari parti adik PAP ia itu DAP yang menguasai para peguam , dan Majlis Peguam, tapi di negara abang mereka , ia nya utuh dan untouchable.

Mari kita ihat sejarah saman dan memufliskan musuh politik amalan PAP.


http://utwt.blogspot.com/2012/02/history-of-defamation-suits-and-other.html

Kita nak tulis pun banyak sangat lalu kita kaitkan link nya sahaja.

Siapa berani lawan pemerintah cina Singapura, maka muflis lah dia, jika tidak ke penjara atau pun kedua dua nya sekali.

Malaysiakini telah lama pun buat kerja sebegini atas nama hak dan kebebasan bersuara.

Sama dengan beberapa buah portal lagi mereka menguna kan helah tajuk supaya boleh memancing pembaca memberi komen yang mereka sudah pun "expected".

Walaupun mantan Perdana Menteri Tun Mahathir tidak pernah menyaman sesiapa atas nama defamation dan memberi kata bahawa jika dia ada lah DS Najib , dia tentu tidak melayan semua ini atas nama politik perkara ini semua asam garam.

Tetapi masa sudah berlalu, audien dalam alam maya sudah berubah dan sudah lama di tanam kan kebencian. Maka akhlak mereka tidak lagi berfungsi dengan baik.

Malah jika di siarkan watak yang mereka puja sedang bertuala, akal dan minda mereka jem untuk menganalisa , sebalik nya mencari jalan menghalal kan nya.

Mereka was was dengan cokelat tetapi tidak was was dengan pemimpin yang ulang kali tertangkap "red handed" dengan"pants down".

Sambil itu puak Pakatan Lah raja menyaman dalam kata mereka sanjung dan puja hak kebebasan bersuara.
tengok la list ini -



Syabas dan tahniah kepada DS Najib dan Abd Raof.

Tapi jangan lah pula mengacah sahaja , lalu kemudian nya memaafkan dan membuat rundingan luar mahkamah.

PRU14 akan tiba, dan segala perancangan sudah pun mereka siapkan dari import pengundi , pengalihan pengundi , sambil itu tuding jari kpeada SPR, seperti mana mereka alih kan perhatian kepada pengundi Bangla tapi mereka bawa pengundi Singapura yang entah datang dari mana.

Maka ketika semua mata tertumpu kepada Bangla si mata sepet lepas masuk.

Di PRK Teluk Intan, akibat ia nya undi tertumpu maka agak nya si mata sepet takut nak turun,

Maka tewas lah DAP, kerana DAP bergantung nyawa kepada pengundi dari Singapura, lain lah jika PRU kerana tumpuan luas satu negara maka mereka bolos.

Jangan marah ye pihak pembangkang ni kan kebebasan bersuara yang kamu mahu, blog ini mengamalkan nya sahaja.

Lagi pun tajuk yang menyebab kan Mkini di saman ada lah "Reaping what you sow" jadi tuai lah apa yang kamu tanam, kami hanya mengamal kan hak kebebasan bersuara , jangan saman kami ye.





1 comment:

  1. Apa yang kita nampak 'stail Dap dan gang pembangkang' ia lah :-

    1. Mencari kambing hitam yang di ulang-ulang menjadi mangsa-momokan seperti Umno, pasukan polis, melayu rasis, SPR, ROS, chedet, Islam dan lain-lain sehingga segala persepsi untuk rakyat memahami isu-isu di 'permainkan' melekat dalam minda rakyat bak iklan-iklan produk di media.

    2. Persepsi berterusan sehingga apa sahaja kepada pembangkang semua nya benar belaka. Jika berlawanan mereka akan tentang berhabis-habisan dengan 'gag order' yang di nyatakan. Malah berani menyaman dan bertambah pelik, mereka selalu menang ! Bertambah teguh lah mereka mengawal sesuatu isu berkaitan politik dan ehwal agenda silih berganti. Dalam politik perkara sebegini mesti berterusan di 'senyawakan' !

    3. Akhir nya, persepsi penting di mana apa sahaja melibatkan kerajaan memerintah, buruk dan gagal belaka ! Kejayaan di ukir apabila rakyat dalam kelompok kaum boleh di didik dan di arah mengikut semua petsepsi di atas. Maka kempen menjadi mudah dan terhala menyokong mereka. Perkara lain seperti perpaduan, budi bahasa, keharmonian bukan atau belum lagi perkara penting buat mereka. Janji menang ! atau sekurang-kurang nya sebahagian sokongan sudah memihak kepada mereka.

    4. Semua intitusi penting, terutama media mesti di kawal selia sepenuh nya. Perang siber sahaja, Umno dan sayap Pemuda telah kalah berkali-kali, sehingga melutut dalam keadaan malu tidak bermaruah !

    Ini lah analisa saya secara peribadi. Cara ini memang popular di amalkan di dunia oleh pihak yahudi dan sekutu nya memiliki Palastine dan kawasan sasaran di Asia Barat dan sebahagian Afrika.

    Natijah penting - Bila huru hara yang sengaja di buat, siapa yang meraih untung? Sudah tentu bukan Kerajaan Pusat / Memerintah kerana ini lah yang di sasarkan...

    ReplyDelete