Wednesday 18 March 2015

Perasmian Pusat Kajian Pondok Oleh PM, Pembakar Semangat – Dr Mashita


Pada 14 Mac lalu satu majlis perasmian yang di hadhiri oleh Perdana Menteri DS Najib Razak telah berlansung di Kolej Universiti Insaniah (KUIN) Kuala ketil, Kedah.

Apa yang signifikan pada majlis ini ada lah ia nya satu lagi tanda komitment kerajaan kepada pelajaran berteras pondok. Ia juga membuktikan sokongan Perdana Menteri bagi apa yang selalu di anggap sebagai Non-main stream education oleh  masyarakat Malaysia.

Boleh juga di anggap sebagai penaikan taraf institusi pondok oleh kerajaan.

Di dalam waktu masyarakat muda terpengaruh dengan anasir anasir yang bukan tradisi ia itu penglibatan diri kepada militant dan terosrisma , maka kajian berkenaan institusi pondok ini di anggap tepat pada masa nya.

Ada lah di harap dengan pengajian dan hasil nya nanti dapat mengenal pasti ruang terbaik untuk menarik perhatian anak muda serta keluarga mereka terhadap pusat ilmu yang tertua di negara ini. Apa tidak nya , pelajaran melalui pondok ini sudah lama ujud sebelum ujud sekolah sekolah bentuk baru.



Bak kata Pengerusi Yayasan Pembangunan Pondok Malaysia Datuk Dr Mashita , yang juga di lantik sebagai Pengarah Pusat kajian Pondok Kolej Universiti Insaniah (KUIN)  kehadiran PM pada majlis ini ada lah sebagai pembakar semangat yang mendorong untuk berkhidmat dengan lebih gigih dan cemerlang.

Ini sudah semesti nya kerana Perdana Menteri ada lah juga Penaung yayasan Pondok.
Maka dengan kehadhiran DS Najib termeterai lah usahasama antara kedua entiti ini demi pembangunan pengajian Pondok negara.

Turut hadhir bersama ada lah Menteri Besar Kedah datuk Mukhriz Mahathir dan juga rektor KUIN Professor Datuk Mojhd Yusof.


Moga perasmian ini memberi lebih menafaat kepada seluruh negara dengan kajian dan hasil kajian demi memperbaiki pelajaran pondok.


1 comment:

  1. Harap ada subjek sains dan matematik. Kemudian sejarah di sulami kemahiran bahasa.

    Budak tahfiz ini terbukti bijak otak dan berkemampuan kerana mereka terpilih dan memiliki hidayah Allah menghafal Al Quran.

    Saya masih ingat terdapat doktor pakar muda, hafaz Al Quran, berhidmat di Hospital Besar Seremban beberapa tahun dulu. Mungkin sekarang mereka sudah memiliki klinik pakar sendiri...

    ReplyDelete