Sunday 7 April 2013

70 Minit Yang Mengerun Kan





Pada tarikh 16 Januari 1997,tepat jam 2.30 petang Syed Mokhtar masuk ke pejabat Perdana Menteri Dr Mahathir Mohamad yang ketika itu berada di Kementerian Dalam Negeri.Temu janji bersama Perdana Menteri di  peruntukan hanya 30 minit sahaja.

“Saya masuk ke dalam pejabat nya dan menyambut  dengan memberi Salam dan jelas kelihatan Perdana Menteri  berdiri sambil berpeluk tangan tanpa sedikit senyuman pun.Malah tidak melamar saya untuk duduk apabila dia sendiri duduk di kerusi nya.Saya dapat merasai saya sedang berpeluh dan membuat keputusan untuk duduk walau pun belum di pelawa untuk berbuat demikian.Tanpa berlengah saya terus menjelas kan rancangan dan cadangan saya dengan mempersembah kan segala dokumen yang telah siap saya  bawa bersama saya.

Kesemua rancangan saya termasuk di Kuala Lumpur, Kedah dan Johor telah saya perjelas kan kepada nya termasuk lah Kompleks Ilmu Sharifah Rokiah yang bakal menafaat kan ramai fakir miskin dan orang susah.

Perdana Menteri tidak bercakap sepatah pun malah boleh di kira sebagai non-responsive terhadap apa yang saya persembah kan.

Sebaik sahaja saya selesai menerang kan segala nya saya terus bangun dan memohon mengundur kan diri dengan meninggal kan segala dokumen yang saya bentang kan tadi.Di celahan pintu kaca boleh di lihat kakitangan di luar mengintai dan bertanya apa sedang terjadi”

Pertemuan dengan Perdana Menteri ini di atur kerana banyak pendapat umum di waktu itu ada  kabar angin yang mengata kan Syed Mokhtar mendapat kerja di Johor secara tidak melalui criteria yang betul.Maka demi mahu membersih kan nama dan menjelas kan kedudukan sebenar Perdana Menteri harus di beri pencerahan dan penjelasan yang betul.

“Saya menganggap pertemuan dengan Perdana Menteri ketika itu  sebagai hal hidup dan mati kerana jika saya gagal menjelas kan dengan betul dan tepat intregriti saya dan reputasi saya akan hancur, dan selepas beberapa kali mencuba saya berjaya mendapat kan temu janji itu, saya sampai ke pejabat Perdana Menteri lebih awal dari yang patut kerana saya mendapat tahu bahawa Perdana Menteri ini amat teliti dengan ketepatan waktu.

Selepas sahaja selesai pertemuan itu di petang hari yang sama  Syed Mokhtar terus pergi ke Mekah untuk mengerja kan Umrah tanpa sedikit pun tahu akan hasil pertemuan nya. Malah berasa amat berat dengan cara “cold respond” yang di beri oleh Dr Mahathir di waktu temu janji itu. Sesiapa pun akan berasa begitu jika itu cara layanan yang di beri.

Beberapa hari setelah pulang dari mengerja kan Umrah di satu pagi talipon pun berdering dering waktu nya masih awal  subuh  dan Syed Mokhtar baru bangun dari tidor .

“Urusan awak di Kedah telah selesai “ dan pemanggil nya tidak lain ia lah Dr Mahathir sendiri.


3 comments:

  1. Alhamdulillah dan kini Tan Sri telah mengotakan janji tersebut..

    ReplyDelete
  2. Sempoiiii.....

    from RLee.M

    ReplyDelete
  3. salam.

    teringat dekat peristiwa yang berlaku dekat kawan abang aku.nak buat satu projek dan d persembahkan depan tun.berlangsung dengan lebih santai tapi yang mendebarkan ialah tun memberikan 3 soalan..dan tiga soalan itu tak dapat d jawab pada masa itu juga...persoalan hanya dapat d jawab setelah hampir 6 bulan...

    aku pun sampai sekarang tertanya apa soalan tersebut...

    budakteranung

    ReplyDelete