Wednesday 10 April 2013

Melayu Jangan Jadi Macam Rusa Salji





Otak orang Melayu jika betul betul berfungsi macam macam boleh di lakukan nya , malah waktu pun boleh di ubah nya. (sila baca ini -.

Itu jikalau  otak nya berfungsi , kalau tidak berfungsi , dia sanggup jadi barua kepada bangsa asing. Dia sanggup bersungguh sungguh jatuh kan parti milik bangsa nya untuk di ganti dengan parti milik pelbagai kaum. Hah tu bila tidak berfungsi.

Parti yang berlogo Islam nya pun sudah di tunggang oleh pelbagai agen dari Syiah, Wahabi , Anwarinas sehinga lah orang cina pun boleh arah siapa patut di singkir siapa patut di kekal.
Contoh nya pejuang anti murtad parti lebai boleh di arah oleh gang sekular untuk di singkir.
Gang sekular jugak kini sedang cuba menghasut parti logo Islam ini jijik kepada persaudaraan Islam, macam satu dosa jika bersahabat sesama Islam tapi pahala besar jika sekongkol dengan pemakan kinzir dan pendusta.Dari menjadi tuan di tanah ini dia sanggup jadi hamba kepada bangsa pendatang.

Orang Melayu gagal lihat dari sudut kebaikan yang sedia ada kerana akal sempit nya hanya muat untuk di isi kebencian.Kapasiti akal kecik bila di penuhi kebencian, bab bab berfikir sudah tiada ruang untuk di selit kan.
Orang Melayu gagal lihat kehebatan yang di miliki kaum nya.Dia lupa perhati kemajuan di bawa oleh bangsa nya.Bangsa nya Berjaya ubah kan negara bertani ini kepada negara industri.

Beratus tahun kaum bertani dan nelayan ini yang hidup nya kais pagi makan pagi di ubah kepada kaum mengurus dana bernilai berbillion ringgit macam PNB dan KWSP Betapa Melayu yang dulu ketika orang putih keluar dari tanah air ini di kata kan jarum  sebatang pun tak mampu di cipta kini Berjaya mengurus kan syarikat minyak yang begitu hebat dan besar macam Petronas.

Orang cina yang sudah berniaga beribu tahun pun tak sehebat melayu.Melayu boleh kumpul segala tanah dan di peruntukan kepada individu yang dulu cangkul pun tak ada kepada pemilik saham dan pemegang saham kepada syarikat Global bernama FELDA. Penyenaraian kedua terbesar setelah Facebook.Hebat tak? Tu baru First Step, langkah awal. Langkah lanjutan dalam perancangan ia lah ia bakal menjadi pemilik modal besar lalu boleh beli bank, syarikat konglomerat dan syarikat besar lain di kemudian hari. Itu yang orang cina nampak yang melayu tidak nampak.Itu yang orang cina guna kan cibai melayu untuk kacau FELDA.

Dengan PNB pun sudah cukup melayu kuasai beberapa syarikat dengan meletak kan orang Melayu (yg ramai tidak sedar diri) sebagai pengarah dan members of the Board, apa lagi nanti FELDA Global pulak sudah mendapat pulangan pasti ia akan laku kan sebegitu jugak. Itu yang DAP amat khuatir.

Ketika Melayu kutip RM10 dari individu melayu dulu dulu untuk membuka akaun ASN siapa sangka Melayu boleh beli syarikat? Lepas beli syarikat tukar kan lembaga pengarah kepada bangsa nya, dan majoriti pulak dari negeri yang memuja ulama PAS.Sedang ulama di puja sikit pun tidak pikir mahu maju kan Ummah nya selain berceramah sahaja. Ceramah kaum ini jika di tukar kepada jana kuasa pasti boleh membina 3 loji nuclear.Asik asik berceramah kerja sikit pun tidak buat,
Kerana dasar negara yang elok ini ramai lah dapat membayar zakat, dan bukan penerima zakat macam di lahir kan oleh sebuah negeri yang hebat lahir kan tukang borak agama.

Nabi pernah bersabda “jika fakir itu manusia sudah pasti aku akan membunuh nya” dan “fakir itu dekat dengan kufar” .Membayar zakat itu rukun tapi negeri kilang penceramah melahir kan ramai penerima dan bukan nya ramai pembayar zakat. Pelik tapi benar.
Puak yang meengujud kan pekerjaan di benci ada sahaja alas an utk membuat rakyat membenci pihak yang bekerja ini.Tapi puak kuat bercakap pulak yang di puja.

Ketika Melayu tubuh syarikat membuat kereta ramai mencemuh dan mengejek, malah kereta pertama yang di keluar kan pun di kata kan macam macam dari sisi pintu nya macam tin milo sehinga lah di kata tidak mampu naik ke bukit Genting. Begitu nya senang terhasut melayu ini.Tapi kini, baling sahaja batu pasti kena kereta Proton.

Pencipta nya pernah berkata Proton bukan buka kilang kereta, siapa kata Proton bukak kilang buat kereta ? Proton sebenar nya buka industry pemotoran, upstream ke down stream.Dari mengujud kan skill penjualan di showroom kepada kilang downline seperti buat getah sisi, motor cermin, dan macam macam di dalam nya, ia tambahan pekerjaan kepada hampir 300, 000 orang lagi.

Saya belum lagi ke hal LUTH , tabung kutip simpanan ke haji yang kini mampu miliki pelbagai syarikat sehinga beberpa negara dari Jiran dan Afrika cuba laksana kan tapi gagal.Melayu sini sahaja mampu buat.Sehinga orang Melayu kalau ke Mekah ada kesusahan dia tak anggap ujian allah tapi anggap LUTH tak buat kerja, Begitu sinonim orang ke Mekah dengan badan bernama LUTH.Tu hasil kerja orang bernama Melayu la tu.

Melayu kena pandai nilai, jangan asik bijak menyoal benda tidak elok tapi gagal memerhati benda yang elok untuk di syukuri. Jika ada kebaikan yang di buat oleh kerajaan ini syukur lah kepada allah kerana nikmat itu,Malah allah juga menyebut hal kaum, ia tidak akan merubah sesuatu kaum jika ia tidak merobah diri nya sendiri.
Jangan jika ada orang buat kebaikan dan puak buat kebaikan itu bukan dari kalangan nya lalu senang sekali sebut “ah itu memang tanggung jawap dia tak payah nak terima kasih” Nanti allah balas dengan lahir kan anak yang sudah besar tidak mahu dengar cakap atau kenang budi , bila di tegur dia jawap “ah tu memang tanggung jawap ayah buat haper nak terima kasih” Padan muka.

Jangan kerana benci mahu buang segala nya, tidak fikir mana yang banyak , mudarat atau menafaat. Allah sendiri sebut dalam quran, yang kamu tidak suka mungkin ada kebaikan bagi mu.

Apa yang elok yang masih ada ini syukuri lah dan hargai lah. Jangan lah yang tidak mahu berbudi hanya pandai bercakap pulak yang di puja dan di agung kan, Nanti jadi macam rusa salji.

Rusa salji ini memilki tanduk yang amat hebat dan cantik, tiap kali dia ke air untuk minum dia akan lihat bayangan tanduk nya yang hebat dan cantik itu , dia akan berkata “cantik nya tanduk aku ini” tapi bila di lihat kaki nya di bayangan air dia akan sesal dan berkata “aduh buruk nya kaki aku ini kurus dan keding, mencacat kan rupa ku”. Begitu lah kelakuan nya tiap kali.

Di ketika seorang pemburu rusa mahu menembak nya dan mengacu senapang nya maka sempat lah si rusa ini berlari dengan pantas menyelemat kan diri nya, ia berlaku beberapa kali.Sehinga lah kali keberapa dia berlari dari di kejar dia tetap Berjaya lepas kan diri. Di satu hari dia terserempak lagi dengan pemburu serupa maka dia cuba melari kan diri juga sedang dia berlari lari tanduk nya tersangkut di akar kayu , berkali kali kaki nya mahu berlari tapi tanduk nya tetap tersangkut. Lalu si pemburu sempat pun mengacukan senapang nya, sebelum di tembak si rusa berkata “alangkah malang nya aku, sedang kaki aku yang buruk ini sentiasa cuba menyelamat kan aku, tanduk kebangaan ku ini pula membuat aku akan di tembak” lalu berakhir lah riwayat si rusa salji , tanduk yang di bangga nya membunuh diri nya , kaki yang di cela nya cuba menyelamat kan nya.

Jadi iktibar yang boleh di lihat dan moral story nya, yang di benci seperti UMNO lah yang menyelamat kan orang Melayu, pihak yang di puja dan si sanjung lah pemusnah orang melayu, sebenar nya. Sekian.


No comments:

Post a Comment