Saturday 6 July 2013

Ketika Adam A.s DiTurun Kan Kebumi (1)

Ketika Adam A.s di perintah untuk di turunkan ke bumi, maka menangis lah sekelian makhluk.Kesemua nya menangis kecuali Emas dan Perak.

Maka  bertanya lah Allah kepada Emas dan Perak apa sebab nya mereka tidak menangis.Lalu mereka menjawap “kenapa harus kami menangis sedang kan dia di turun kan ke bumi akibat kesalahan nya sendiri” Maka oleh sebab itu Allah berkata kepada Emas dan Perak mulai hari tu mereka akan di pandang tinggi oleh keturunan Adam sehingga hari kiamat.

Kini nyata lah manusia sanggup bergaduh, berperang kerana nya ( emas dan perak di terjemahkan menjadi wang,dan juga sandaran untuk mencetak wang)

Tuhan menurun kan Adam A.s di India (Sri Lanka masih dalam India ketika itu) di gunung Serendib. (di zaman moden ini di gelar Adam Peaks) dan Eve pula di turun kan di Jedda.

Bersama sama mereka di turun kan juga si Iblis dan juga burung merak dan juga ular.
Burung merak pada asal nya memiliki suara yang lunak ketika di syurga namun akibat menjadi penyampai bisikan Iblis kepada hawa maka suara nya di ambil semula sebelum di turun kan lalu bunyi nya seperti mengerang walaupun rupa bentuk nya masih lagi cantik kerana ia ada lah burung di syurga.



Ular pula sebelum di turun kan diambil dari nya kaki dan sayap dan kini bergerak lah dia diatas perut nya kerana telah membantu Iblis dengan menyembunyi kan Iblis di dalam perut nya untuk memperdaya kan hawa.



Adam A.s menangis di atas gunung Serendib selama beberapa lama sehingga seluruh lurah gunung menjadi banjir. Hawa pula menangis lalu airmata nya mengalir kelaut dan mengenai tiram dan cengkerang lalu isi nya menjadi mutiara.

Airmata Adam pula menjadi bau bauan pada ginger , cloves dan galingale.
Iblis juga menangis lalu airmata nya yang mengalir kedalam sungai lalu menjadi binatang hodoh seperti buaya , katak dan sebagai nya.

Ular pula apabila menangis airmata nya menjadi kan bintang seperti scorpion dan centipedes dan beberapa binatang berbisa yang lain.

Apa jadi pada airmata burung Merak? Oh ujud lah bintang seperti fleas, nyamuk dan pijat.

Ketika Adam A.s salam mahu melakukan kadial hajat nya buat pertama kali , dia  “terbau amat busuk , itu lah pertama kali Adam terbau busuk dengan najis kerana ketika di syurga tidak ada najis dan tidak ada perbuatan melepas kan hajat.

Maka atas sebab terbau busuk ini Adam bersambung nangis selama 300 tahun.
Allah memangil nama Adam , tetapi 3 kali setelah di panggil baru lah Adam A.s menjawap , lalu Allah bertanya kenapa tidak menjawap.Maka  berkata lah Adam A.s Ya Allah ku sangka kau sudah melupa kan hamba mu ini.

Dosa Adam dan Hawa bukan lah dosa besar seperti yang bakal di lakukan oleh keturunan nya.

Ketika Adam berkata “Ya Allah ampun kan lah dosa ku demi Mumahad”Lalu Allah berkata “bagaimana kamu tahu Nama Muhamad sedang dia belum ku jadi kan”Maka berkata Adam A.s “O Allah sebaik sahaja engkau meniup nyawa kepada ku dan terbuka mata ku telah aku lihat perkataan “La ilaHa ill Allah , Muhamad Rasullulah” ( at the base of the divine throne) pasti nama ini ada lah yang kau sayang kerana meletak kan nama nya bersama mu”.


Maka Allah pun mengampun kan Adam dan mengarah nya mencari Hawa.


3 comments:

  1. nak tau je...jgn kcik ati ye...kat mana awak dapat kisah ni ye...mksud sy, sumber?...

    ReplyDelete
  2. Dari sebuah kitab tradisi tafsir al qadi

    ReplyDelete
  3. Assalam tuan..dekat mana boleh cari kitab ni?

    ReplyDelete