Friday 8 November 2013

Hanya Orang Cina Yang Tak Berkualiti Yang Lari Ke Tanah Melayu.


Tak kira lah sama ada hadith  ini dhoif ke hadith sahih ke yang sah nya perkataan "sampai negeri china" yang kita nak guna kan.

Maka hadith berbunyi « اطلبوا العلم ولو بالصين ، فإن طلب العلم فريضة على كل مسلم »
“ Tuntutlah ilmu sampai ke negeri Cina, karena sesungguhnya menuntut ilmu sangatlah wajib atas setiap orang muslim”.

Kalau lah shahih hadith ini bermakna kena lah merantau sampai ke negeri china untuk tuntut ilmu, tapi orang kita pergi ke negeri China atas sebab melancong jalan jalan untuk  naik tembok besar china.

Dan orang kita bernasib baik juga kerana tidak pelu merantau sampai ke negeri Cina kerana orang cina sendiri yang datang merantau sampai ke sini.

Maka ilmu telah menghidang kan diri nya sendiri kepada kita.

Jika mereka sudah datang maka tuntut lah ilmu.Banyak ilmu yang boleh diperolehi dari kaum ini.

Pada setengah orang menuntut ilmu bagaimana menjadi barua dan macai kepada parti cina DAP ada lah ilmu yang utama dan afdhal.

Bagi yang cerdik sedikit menuntut ilmu cara cara orang cina menguna kan orang Melayu untuk  berlawan sama sendiri dan menunggang orang melayu untuk memijak orang melayu ada lah ilmu yang sangat berguna.

Pada beberapa minggu lalu seorang bijak pandai cina bernama Dr Lim Mah-Hui berkata sektor persendirian tidak minat untuk mengaji kan orang Melayu atas sebab mereka tidak berkualiti pendapat nya disusuli dengan alasan alasan yang diberi atas nama ilmiah dan bukan atas nama rasisma.



Dalam ramai ramai orang yang nampak berani menempelak En Lim ni hanya Tun Dr Mahathir sahaja, atas sebab mungkin yang lain itu sudah jadi liberal atau pun takut hilang undi cina, tidak mengapa lah hanya Tun Mahathir sahaja hilang undi.

Maka kita pun nak tulis lah pendapat kita berkenaan pendapat beliau itu juga atas nama ilmiah dan bukan rasisma, jangan marah ye En Lim.

Bagi kita pendapat dan analisa En Lim hanya lah untuk menutup sifat rasisma orang cina yang memang di ketahui umum oleh orang orang melayu yang peka dan bekerja di syarikat besar yang ada ramai orang cina.

Orang cina mengamal rasisma tidak seperti orang Melayu atau UMNO.Mereka mengamalkan nya secara sulit dan senyap.

Tidak berkata dilidah tetapi mengamal nya dan mempraktikan nya melalui perbuatan.Jadi untuk orang jahil laungan melayu UMNO nampak rasisma, dan sifat senyap orang cina terutama nya pemimpin DAP tak nampak rasisma.

Cuba bongkar syarikat milik orang cina atau syarikat dikuasai oleh orang cina, cuba cabar mereka bongkar file pekerjaan , saksikan gaji pegawai yang baru masuk  antara pekerja cina dan melayu, sama sama baru masuk kerja saksikan berapa banyak beza gaji mereka.Jawap rasisma atau tdak.

Kami rasa En Lim Mah Hui ni tahu akan kejengkelan bangsa sendiri dan perbuatan bangsa nya yang akan terbongkar lalu dengan segera memberitahu bahawa mereka tidak amal rasis , cuma orang melayu tidak berkualiti sahaja itu sebab tidak di ambil.

Kami nak bagi pesan kepada En Lim, jika tanah melayu boleh terima orang cina yang tidak berkualiti yang tidak mampu bersaing sesama bangsa nya di tanah besar dan terpaksa angkat kaki lari ke negeri orang , maka usah lah orang macam En Lim nak jadi pengadil kami melayu ni berkualiti atau pun tidak.

Ketika Tun Mahathir menempelak pendapat Lim ni, ramai juga yang masih tidak faham akan kata kata terbalek Tun Mahathir, mereka mengambil lock stock and barrel perkataan Tun Mahathir tanpa ketauhi bahawa ia nya perli dan cakap terbalek.

Bila Tun Mahathir berkata ia lah melayu tak berkualiti dan memberi kata seterus nya dengan memberi contoh contoh bagaimana kerajaan melayu menangani kiris kewangan dan kegawatan ekonomi dan serangan penyangak mata wang juga sambil itu membina negara.

Maksud Tun Mahathir itu semua berlaku dan berjaya dalam kedudukan tidak berkualiti tu, bayang kan kalau melayu lebih berkualiti.

Tanpa kualiti pun ramai peniaga cina terselamat dari kegawatan ekonomi kerana kerajaan melayu tidak berkualti ini telah menyelamat kan saham saham orang cina. Jika tidak pasti nya kaum En Lim sudah terjun bangunan dan pakai seluar dalam dan bawa beca.

Pendapat En Lim Mah Hui ada lah hak En Lim dan pendapat kita pun hak kita, kita anggap orang cina yang datang dari tanah Besar ada lah puak yang disisih , tidak ada kerja dan kalah dalam hal kualiti dengan orang cina tanah besar, itu lah sebab nya kena merantau.The Leftover chinese.

Oleh sebab tidak berkualiti maka keturunan En Lim tak ada peluang nak bersaing dan ambil bahagian dalam perniagaan lalu pilih negeri Melayu ini temat merempat.



Dan apa bila sudah dapat banyak pelepasan dan peluang , kaum En Lim mahu pulak pijak kaum yang baik hati ini dengan kata kata  melayu ini"sub standard" dan "below quality" pulak. Atas kapasiti apa En Lim cakap? dan "according to whom?".

Bersyukur lah wahai orang cina bahawa orang Melayu ini tidak berkualiti, dan sejahtera lah kerana nya.



Berterima kasih lah kerana ada melayu tidak berkualiti atas nama Parti Islam sudah di tawan dan tidak berani menempelak kaum En Lim.

Jika orang cina pun tahu cara nak melayan orang cina seperti di Singapura dan negara Cina, terima kasih lah orang melayu itu bodoh dan tidak berkualiti.

Jika mereka pandai dan berkualiti tentu mereka akan layan kaum En Lim sama dengan negara asal keturunan En Lim dan juga cara Singapura melayan kaum cina.Be grateful malays are sub-standard, be blessed by that.

Dan ketika itu tiada SUHAKAM, Majlis Peguam atau pun Parti DAP boleh ujud untuk En Lim bersuara.



Jika dari awal orang melayu ini berkualiti, nama En Lm Mah Hui sudah tentu jadi Riyanto Lim atau Taufik Hidayat macam negara Indonesia.

Dan sekolah sekolah cina tidak akan ujud, macam mana nak ujud, nama cina pun jadi nama melayu.Betul tak En Lim?


7 comments:

  1. Cara cina bisnes adalah dengan eliminate pesaing. Depa ckp nak bersaing sama rata... padahal they already have the advantage. Pui.. dasar kiasu...

    ReplyDelete
  2. Best betul artikel ini. Tepat selepuk kena muka kaum pendatang yang kuat makan babi dan tak tahu mengenang budi ini.

    ReplyDelete
  3. dasar melayu berniga pula, santau menyantau..
    bodoh piang, jgn mgaku islam la kalu mcm ni..

    ReplyDelete
  4. simple kes, kalau dgn melayu, buleh kira berapa kerat yg blm complete professional acct papers yg diterima bekerja di acctg or audit firm.tp kalau bangsa chayanunalif ni...bersepah-sepah yg blm habis blaja diterima kerja. then yg melayu2 yg dah completed degree ni la bila join audit firm ni la yg rectify most errors yg budak2 x habis blaja ni dah buat. hemmm..actually personal experience.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Setuju sangat,dan berdasarkan pengalaman, orang kita yang betulkan akaun mereka selepas itu mereka buat kita useless bekerja dan gool..

      Delete
  5. Kaum cina pandai guna psikologi, menghilangkan jahat dan rasis mereka dengan mencari sasaran. Tidak kira apa. Ini lah kualiti jahat yang ada pada setiap diri mereka.

    Kelemahan mereka, takut dengan ketegasan. Di sini lah ruang mereka bermain rasuah. Apa lagi membabitkan undang-undang. Gerenti mereka undur kebelakang.

    Senario Malaysia, kebanyakkan pemimpin Melayu suka berdiam diri. Celupar Tony Phua, ada yang kisah ? Tindakan provokatif mereka dengan memperalatkan siapa sahaja, pernah secara tuntas di tentang ? Bangsa ini perlu di kawal dan di disiplinkan. Itu kenapa Tun M sentiasa berkias. Tapi pemimpin melayu sekarang gagal mentafsirkan atau terlalu sombong bodoh mengambil tindakan. Jangka panjang, Negara akan lebih selesa dalam mencorak pembangunan nya. Kerana apa ? Rakyat Malaysia itu bersatu di bawah kekuatan Payung Negara, menghormati dan mematuhi Perlembagaan.

    Sedih lah, jika PM Najib masih tidak membezakan yang baik dan yang buruk. Mana mungkin tahi di lempar ke muka kedua kali ? Mana mungkin melayu di jadikan kasut-kasut di tapak-tapak kaki cina, seperti amanat chin peng ?

    Melayu lagi hebat psikologi nya. Menghiris tanpa kesan.... gunakan lah demi kebaikan bersama...

    ReplyDelete
  6. msm Company balakong....Antara company paling racist...Kesian pekerja2 melayu dsana...Allahuakhbar....

    ReplyDelete