Friday, 6 December 2013

Bila Jet Pejuang Malaysia Berlepas Saje , Singapura Sudah Tahu




Baru baru ini semua orang kecoh berkenaan isu isu risikian oleh negara jiran terhadap negara kita.


Tapi sebenar nya itu ada lah salah satu cara dan risikan sahaja , sebenar nya ada banyak lagi mode dan cara risikian yang “on-going” tanpa berhenti di lakukan oleh negara jiran.


Dengan banyak nya jumlah syarikat Malaysia saham nya di beli oleh Singapura maka lagi banyak laluan dan saluran maklumat dapat di perolehi.


Jika syarikat telekomunikasi boleh di kuasai oleh Singapura atau pun syarikat yang mengendali hospital saham nya di kuasai oleh wakil Singapura maka lagi banyak maklumat boleh diperolehi berkenaan data seseorang individu yang berurusan dengan hospital atau syarikat telekom itu.


Cara lain ada lah wakil ahli parlimen tertentu menaikan soalan di parlimen yang mana jawapan nya ada lah ukuran kepada sesuatu tindakan yang telah di buat oleh kerajaan Malaysia.Seolah olah soalan ada lah cara untuk mengorek rahsia untuk ditatap musuh di seberang.


Soalan yang paling sensitif berkenaan ketenteraan selalu nya datang dari orang seperti Tony Phua dari DAP.Apabila dia sering mempersoal kan kesiapsiagaan tentera negara kita , maka jawapan nya terdedah kepada pihak luar untuk mengukur apa kah yang sedang kerajaan kita buat untuk pertahanan negara.


Arm race atau perlumbaan milikan senjata sentiasa ujud di kalangan negara rantau ASEAN tetapi masing masing ada cara tersendiri menyembunyikan nya.


Tambahan untuk tidak merisau kan jiran maka ia selalu di buat dalam keadaan amat sulit.


Perbandingan amat ketara ada lah antara Malaysia dan Singapura.


Walaupun negara itu kecil dari size tubuh badan nya , tetapi bajet ketenteraan nya amat jauh banyak dan beza dengan negara kita.


Kali terakhir kelulusan bajet ketenteraan Singapura ada lah  hampir 25 billion Ringgit berbanding negara Malaysia cuma 16 billion Ringgit.
(A total budget of $12.34 billion has been allocated to MINDEF of Singapore in FY2013 ).


Itu pun masih ada yang mempersoalkan nya.


Singpura amat kuat dalam ketenteraan nya kerana mengambil contoh Israel dan Swiztzerland.Biar size sederhana  tetapi lengkap.


Misal nya jika Malaysia membeli kereta kebal yang perlu di kendali oleh 4 orang tentera .Singapura akan memperolehi yang boleh di kendali hanya 3 orang atau 2 orang.


Singapura juga tahu kelemahan diri  lalu segera  memperbaiki nya.


Misal nya jika berlaku pergeseran dengan jiran, lalu pasti cubaan meletup kan lapangan kapal terbang akan di lakukan maka oleh itu mereka menyewa dan menyimpan sebilangan jet pejuang nya di negara luar untuk melakukan serangan balas dari sana.




Di percayai negara Taiwan ada lah tempat parking nya jet pejuang Singapura.


Selain itu terowong MRT juga ada lah tempat alternatif persembunyian rakyat nya apabila serangan terhadap negara nya dilalukan.


Harus di ingat hampir semua rakyat Singapura di wajib kan menjalani fasa ketenteraan.Maka secara tidak rasmi rakyat biasa mereka juga ada lah “reserve” tentera.


Di Malaysia PKLN juga menjadi cacian dan gangguan oleh pembangkang Cina dan di ikuti oleh lebai kurang ilmu perang saraf , kerana terlebih ilmu akhirat.


Tetapi paling penting pada pertahanan Singapura ada lah milikan AWAC.
Satu sistem radar air warning yang boleh mengesan jet pejuang dan boleh mengesan sebarang pergerakan penerbangan di udara.




Electronic Weapons: Singapore Gets New AWACS
 Singapore has decided to replace its four U.S. E2C Hawkeye Airborne Early Warning aircraft by 2010. It will begin replacing their aircraft with Gulfstream 550 aircraft equipped with the Israeli Phalcon radar system.  Last year, Israel put its first new-generation AWACS (Airborne Early Warning Aircraft) into service, one that used a long range business jet (the 40 ton Gulfstream G500) and Israeli made radar and electronics. These systems go for about $375 million each.


Jika jet pejuang Malaysia berlepas di Gong Kedak sahaja pun ia sudah mengesan nya. Dan terus mempersiapkan tindakan balas jika ia nya pada waktu peperangan.


Di Malaysia , kapal selam kita menjadi bahan mainan dan ejekan oleh pembangkang sehingga satu dunia tahu berapa bijik di miliki negara dan kapabiliti nya sudah di ketahui.


Kita pula tidak tahu apa yang mereka miliki.


Kerana di sana pembangkang takut akan akta ISA yang masih utuh.Di Malaysia akta ISA telah di hancur lunyai kan oleh DAP memperguna kan sebuah parti Melayu yang  kurang ilmu dunia nya.


Kedudukan Malaysia bagaimana pun tidak seperti negara Iraq, Iran atau Afgnistan , kerana terrain Malaysia dan negara tersebut amat berbeza.

Terrain atau mukabumi seperi negara tersebut amat mudah untuk di serang hanya menguna kan dron atau pun alat survaillance lalu menghantar misil atau pun peluru berpandu seteah mengenal pasti lokasi dan target nya.


Di dalam suasana terrain sebegini Amerika pernah tewas di Vietnam.


Jadi Malaysia seharus nya menyimpan dan memelihara hutan nya, supaya jika ada kuasa besar atau kuasa luar yang mahu menyerang maka mereka boleh berbuat sebegitu dalam keadaan terhad tetapi mereka tidak boleh menawan selama nya.


They can attack but they can never occupy.

Kerana Malaysia sudah pasti sembunyi kan beberapa ketumbukan nya ke dalam hutan dan beroperasi dari sana.


Amerika pernah kecewa dengan peperangan sebegini lalu jalan terbaik hanya mengebom sahaja mana mana kawasan yang di syaki.





Berbalik kepada kekuatan tentera Singapura, mereka bukan sahaja memilki peralatan tentera berbentuk “defensive” malah siap juga dengan “offensive” jadi pasti nya hasrat menyerang juga sudah ada.


Jika pada perang 6 Days wars, tentera Mesir menguna kan poontoon untuk menyeberang terusan membawa kereta kebal nya, maka Malaysia terlepas peluang menghalang “Main Battle Tank” Singapura yang besar untuk bergerak kerana pembatalan jambatan bengkok.





Ia nya memerlukan pendakian dan mengambil masa yang lama untuk bergerak.Jika pun menguna kan trailer untuk mengangkut nya ia tetap makan masa yang lama mendaki jambatan bengkok itu danIni ada lah advantage kepada kita.Kerana time is vital.


Patut lah dalam beberapa defense report Singapura di senarai sebagai yang terkuat di Asean dan Malaysia di belakang nya.


Apa tidak nya dengan sistem Iron Dome milikan nya yang disuhasama dengan Israel ditambah lagi dengan sistem AWAC nya tentu sekali ia sah kuat dan teguh.

Ingatlah pesan rasulullah , persiapkan kuda sebelum berperang,jangan asik sebuk hal remeh temeh sedang musuh pula lain rencana nya.

Ini kisah lanjutan dari topik sebelum nya seperti di bawah ini.
http://thechulan.blogspot.com/2013/11/ancaman-dari-jiran-rahisa-40-tahun.html


75 comments:

  1. Singapura pandai membelanjakan peruntukan tenteranya dengan cara terbaik dengan kewangan yang terbaik. Padahal, negara kita hanya tahu membeli senjata yang dapat dibodek oleh industri-industri pertahanan antarabangsa, dengan syarikat2 pertengahan yang dilantik oleh kerajaan kita. Malah duit itu dibazirkan kerana terpaksa membayar komisen kepada syarikat2 tersebut. Malahan banyak wang yang dilesapkan sahaja......

    ReplyDelete
    Replies
    1. so jadi, kena dedahkan segala aset dekat rakyat?

      Delete
    2. Tu la namenye macai yg pandai komen nampak sume mende salah tapi tak pandai nak pikir..bahalol

      Delete
    3. bodohnya. hbis tu xkan tentera mlysia nak bocorkan semua rahsia and kekuatan yg dorg ada? bg semua rakyat tahu? come on laa. tak semua benda yg boleh dorg bgtahu. kalau bgtahu semua rahsia and kekuatan yg ada, tak mustahil org luar pun akan tahu jugak. jgn pandang terlalu tggi dkt negara luar sampai negara kita sendiri dianggap mundur.

      Delete
    4. wei bodoh, kau ingat kalau kau tahu negara AS dan singapura tak tahu awal2 ker? Bilangan submarine tu bukan rahsia negara tetapi lokasi submarine tu yg menjadi rahsia. bahlol

      Delete
    5. yang tentera kita dok berkawad bawak tank, rocket launcher sume mse sambutan kemerdekaan tu dikira dedahkan aset ke luar ke? rsenye tu lg obvious

      Delete
    6. ahhhh dua2 ekor ni bodoh....bodohhhhh

      Delete
    7. woi melayu,x payah bergaduh! mcm x dak akal ja aku bca text hampa,aset tentera rahsia depa,keja kita majukan ngara mana salah tegur mana betul sokong,jgn smua benda nak bantah sampai aset tentera pun nk bantah tu tahap bangang tramat loi org kata,apa la

      Delete
  2. Senjate je cnggih2....askar dorg...korg x pnah tgk ke cmne..100% sayor...ank mak...manje...lmbik...korg nih klaka laa bnggekn sgt ngare sberang tu...1 askar msia sme dgn 5 org askar dorg...

    ReplyDelete
    Replies
    1. setuju dgn anonymous,,biar pun singapura byk senjata canggih,,,tetapi msia lebih canggih dari tenteranya sendiri...ibarat LT. dia sama dgn sarjan kita saja..dia open war.mungkin boleh tapi cuba lah survival war...apa pun msia hebat..!

      Delete
    2. setuju bro...askar diaorg askar `national service` jew

      Delete
    3. La ni bkn org yg g ...brg yg g dl...

      Delete
    4. tp peperangan skrg bukan mcm dlu. skrg ni tekan ja "enter", bom dah sampai.

      Delete
    5. tu la,,!!ingat ni perang zaman apa..??zaman skrg ni klw nak perang tgok teknologi perang,bukan tengok kekuatan sorg tentera nagara tu macam cerita Rambo,,bukan nak puji singapo,memang reality teknologi perang singapo jauh lebih canggih dari Negara kita..

      Delete
  3. Ingat senang ke negara kita ni nak beli senjata. Singapore senangla dpt beli semua yg terbaru disebabkan mereka.rapat dgn Israel. Negara kita mengharamkan Israel. Ingat mudah ke kita nak dapatkan semua senjata canggih manggih dengan harga yg termurah?? Hampir semua negara pengeluar senjata mengikut kata Israel... Yang boleh membantu kita cumalah jika kita membina sendiri senjata2 moden. Itupun dikutuk2.oleh rakyat apabila kerajaan mencuba bina senjata. Macam mana?

    ReplyDelete
    Replies
    1. bila kerajaan cuba bina senjata yee???ada pun tak secanggih mane..sebab memang dasar kerajaan tidak membuat tapi membeli...russia ade apee yang bebas dari ideologi israel...kalau takde duit jangan bagi alasan macam2...citer nak ada awacs ni time tahun 1998 lagi...tapi time tuh kegawatan ekonomi...oklah boleh diterima alasan tu...tapi sampai sekarang bila si puak ni memerintah..wang negara dibuat ape???nak ganti mig29 pon kononnya awal tahun ni...habis2 habuk pon tarakk...asyik nak beralasan jee...kalau nak membina senjata dengan kos agak tinggi tapi kualiti takde memanglah kene kutuk...dengan projek ngpv yang bermasalah...syarikat malaysia memang tak boleh bangunkan senjata sendiri sebab tak berdisiplin...projek aug steyr yang malaysia guna pun bermasalah...kualiti tak up to standard...kerajaan duk sibuk nak berpolitik 24 jam...pertahanan entah ke mana jadiknyee...kalau dieorang betul komit terhadap pertahanan negara dah lame kita tak gune nuri tu...banyak lagi barang lusuh dalam tentera tu...isu plkn bukan menentang....tapi program tuu memang tak mendatangkan manfaat...nak bandingkan dengan NS singapore memang jauhh berdasarkan program nya....budak berjoget2 setakat macam bercuti berseronok...gua pon penah masuk plkn...kalau betul nak buat plkn,kerah betul2 seperti tentera...kalau setakat kawad dan latihan menembak dah cakap tu latihan ketenteraan memang bangang laa...gua memang peminat setia ketenteraan malaysia...dan gua kecewa dengan kerajaan sekarang yang lebih menghabiskan duit rakyat untuk berpolitik dari diguna untuk tujuan pembangunan dan salah satunya pembangunan tentera

      Delete
    2. rasanya yg berpolitik tu puak satu lagi

      Delete
    3. Setuju anon 03.04 puak sana yg kuat berpolitik nak beli alat ketenteraan pun dipolitikkan makan dedak banyak sangat!

      Delete
    4. Nadzmi haniff ni bagus jadi menteri pertahanan lahh..bercakap pung pang pung pang..takyah kasi pangkat besar lah..cuba uruskan sebuah pusat penjagaan kanak kanak pun aku rasa kau ni masih tak lepas.. segala aset dan persenjataan yg kita ada adalah sulit..tidak akan ada sesiapa yg tahu selain dr menteri yg berkenaan dan pegawai tentera serta tentera yg tertentu sahaja.. komando kita di iktiraf kedua terbaik dunia..apa ingat komando kita ni pakai barang cikai cikai ke nak menyelinap masuk pusat ketenteraan musuh yg sentiasa di kawal ketat..apa ingat komando kita ni ada ilmu ghaib ke boleh hilang tiba tiba muncul dalam kem musuh..pakai otak bro..dorang ada peralatan canggih untuk menyelinap masuk tanpa diketahui..tapi takkan dorang nak bercerita pung pang macam kau..kalau dia macam kau alamat nya mmg hilang semua komando kita

      Delete
    5. Btul2...saya sokong...

      Delete
  4. rakyat kita terlalu cetek fikiran malas nak menjangkau beyond stated. apa yang dibentang, itu yang diterima. terlalu berlembut. rakan boleh jadi musuh paling bahaya kerana mereka sudah tahu gaya dan kekuatan kita. lebih bahaya daripada musuh secara asalnya.

    ReplyDelete
  5. ...wlu pun askar Singapore lembik tetapi sistem persenjataan mereka canggih...peperangan konvensional tidak memerlukan tentera biasa utk memasuki sesebuah negara...tetapi mereka menggunakan persenjataan canggih utk menyerang dahulu...seperkara lagi perlu diingatkan Singapore adalah sekutu kuat Amerika & Isreal...pasti Singapore mendapat backup dri negara tersebut...walaubagaimanapun Singapore bergantung sepenuhnya hubungan dagang yg baik antara negara2 jiran...peperangan terlalu merugikan negara tersebut sekiranya berlaku...kemudahan infrastruktur pelabuhan Singapore yg terbaik adalah kunci utama ekonomi negara tersebut....

    ReplyDelete
  6. Insyallah Singapore dan Malaysia tak akan berperang dan tak pernah berperang... perang mulut ada la... itu pun acting je... lepas tu dua2 dok semeja amik gambar sama2... langkah mempersiapkan tentera dan peralatan tentera adalah sesuatu yang wajar bagi semua negara berdaualat. Masing2 punya hak sendiri, cara2 tersendiri dan kemampuan tersendiri...

    ReplyDelete
  7. Malaysia perlu tukar drp konsep defensif kepada konsep ofensif.......baru blh disesuaikan dgn persenjataan.

    ReplyDelete
  8. Pertahanan kita Xsama dgn negara lain..
    Byk tactical Malaysia.. Kita ada PARA yg digeruni negara musuh..
    Kita ada Risikan yg sgt baik.. Kita ada Perjanjian 5 Negara itu plg penting..
    Pemimpin kita dahulu juga sgt bijak.. Mengadakan Dasar pandng ke TIMUR pn antaranya utk ekonomi & ketenteraan.. Belian aset pn bukan dgn satu negara bg bina hubungan & kerahsiaan.. Hubungan baik dgn negara2 seperti CHINA, IRAN & byk lg.. Kekuatan kita byk dipengaruhi pelbagai sumber.. Sb itu negara kita Xakan diserang tanpa usul yg betul2 kuat utk serang.. Antaranya, membawa masuk pelabur2 Gergasi ke dlm negara antara strategi kita.. Negara pelaburan spt JEPUN, CHINA, USA, GERMAN dll Xakan benarkan Malaysia diserang sb PELABURAN Bilionair? Byk yg kita sbg rakyat Xtau apa yg sbenarnya kita ada,, Jgn risau.. Ini pn baru 20% yg kita tahu..

    ReplyDelete
  9. Allah selamatkan Malaysia, tanah tumpahnya darahku, hidup matiku Malaysia!

    ReplyDelete
  10. kita tidak perlu takut dengan Singapore tu mereka tidak sekuat yang admin katakan. kita juga mempunyai radar pengesan yang sentiasa mengesan fighter jet Singapore. dan kita ada Astros II untuk menghancurkan Singapore kalau mereka berani menyerang Malaysia. IRON Dome tidak berkesan kalau ianya telah disabotaj dan Leopard tidak boleh menyeberang kalau tidak ada jembatan :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tp tmbk johor masih ada... Sbb tu tun beria nk gnti kn tmbk

      Delete
    2. Tp tmbk johor masih ada... Sbb tu tun beria nk gnti kn tmbk

      Delete
  11. saya pernah baca majalah perajurit.. berkenaan peperangan tak sementri.. sebenarnya itu yang diaplikasi oleh malaysia. mungkin tuan-tuan pernah dengar kisah komando malaysia menyusup masuk kawasan tenteraan singapore, menukar bendera singapore kepada bendera malaysia dan menampal setem pada sistem peluru pandu singapore... walaupun banyak pihak menyatakan cerita itu karut, lawak bodah. tapi bagi mereka yang tahu kebenarannya.. itulah sebenarnya... Never Underestimate..Our Capabilities

    ReplyDelete
    Replies
    1. Saya percaya malaysia mmg hebat..

      Delete
    2. Saya percaya malaysia mmg hebat..

      Delete
  12. PLKN kt msia ni mg hampeh.. tk mcm singapore, unsur2 disiplin n teras ketenteraan jelas diserapkn pd remaja lepasan sekolah. PLKN kt malaysia ni lebih kurang mcm kem2 motivasi je. tgok la budak2 keluaran plkn ni..menjadi ke tak????

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tpi lembik nak buat apa kna sergah dah takut huh

      Delete
  13. Canggih gilak singapork.....aku rasa dlm 1000 mngkin 2 org yg tau komando malaysia ada hntar lekat stem dekat kaaaaan kerenteraan singapork....ahak ahak...bodus betul urang dlm komen2 ni...komando malaysia yg terbaik u.s pun banyak lespek loooo...tak payahlah lah jilat sangat singaPORK tu puiiiii.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Malaysia hebat.. Percaya lah... Setakat singapore 30 minit je ranap

      Delete
  14. Keyboard warrior byk dlm ni.

    Terutamanya pembangkanh..

    ReplyDelete
  15. boleh try serang tengok.. dalam tulisan boleh sembang.. reality? heh.. apo pun tak hado singapo tu ai.. sebaik baik ciptaan, adalah ciptaan? wallahu'alam..

    ReplyDelete
  16. Hahaha... belom apa2 lg korang dah gaduh, belom serang musuh dah menang.. apa cerita wahai bangsa melayu? tergelak singpura baca komen korang yg bergadoh sesama sendiri.

    ReplyDelete
  17. takut gak baca semua ni...harap semuanya dpt dirahsiakan...walaupn kekurangan kelengkapan, diharapka tentera kita dapat hebat dr segi taktikal

    ReplyDelete
  18. Sebenarnya musuh dlm selimut byk kat malaysia ni. Nak2 DAP..yg partner lahanat ni ikut menonong mcm lembu kena cocok hidung. Kalau berperang korang ingat puak2 ni nak duduk dlm malaysia ker...sebulan awal dah berambus ke luar negeri...yang tinggal pencacai2 yg x ada modal nak lari...time tu korang tahu ler niat jihad korang. Masa ni gah ler nak laung jihad..esok perang nanti jihad jadi jilat air kencing sendiri dek kerana takut yg amat sangat. Bunyi mercun bola meletup pun dah melatah..ni nak sangga bom...sembang kencang boleh la..pasal x berlaku lagi..

    ReplyDelete
  19. sahabat2 semua..

    menayangkan kelengkapan tentera kita semasa perarakan merdeka adalah untuk memberi kegentaran pada anasir2 luar supaya jangan sesekali mengganggu gugat negara kita.. ia x sama dengan tindakan mendedahkan aset ketenteraan yang dilakukan oleh ahli2 politik negara..

    ahli politik sanggup mendedahkan kualiti, kuantiti serta ciri2 rahsia sesuatu aset tentera kita.. perkara inilah yang tidak seharusnya dipolitikkan... ada pembelian ketenteraan kita yang mahal, lebih mahal dari negara lain, tapi kita kena tahu spec aset kita tu berlainan dan tidak akan sama dengan spec untuk negara pengguna yang lain.

    tentera kita bukan beli kereta Honda mahupun BMW yang semua sudah maklum kualiti dan spec yang diberikan.. ini melibatkan kerahsiaan persenjataan negara... setiap persenjataan yang tentera kita beli akan dibuat penyelidikan secara rahsia untuk menaikkan lagi kualiti aset tersebut..

    Ambil contoh MIG-29N dan F-18 Hornet.. Negara asal pembekal aset tersebut minta kita berikan kembali aset itu kepada mereka jika kita mahu beli persenjataan dari mereka.. seperti F-18 Hornet digantikan dengan Super Hornet dan penambahan unit Sukhoi secara tukaran penyerahkan kembali unit MIG-29N kita..

    Alasan yang diberikan, takut kita jual pada pihak lainyang boleh mengancam negara mereka.. sedangkan pihak tentera kita tahu yang mereka ini sebenarnya mahukan teknologi yang ada dalam aet tersebut.. sbb mereka mmg sedia maklum yang tentera negara kita hebat dalam segi pengubahsuai persenjataan.. dalam MIG-29N terdapat teknologi canggih dari US dan beberapa negara Eropah yang kita masukkan untuk menambahkan lagi kehebatan aset kita..

    Jadi diharap, jangan lah kita persoal apa yang tentera kita buat sebaliknya persoalkan diri kita sendiri apa yang kita buat untuk negara.. adakah dengan bercakap dan memberi komen yang bukan dalam kemahiran kita berguna untuk negara??

    p/s : jika ada fakta yang silap, harap maaf ye.. sekadar berbicara.. Saya Sayang MALAYSIA

    ReplyDelete
  20. PLKN macam sampah?? nak macam Singapura yang ada 'National Service'?? ni mamat yang xberapa nak ingat sejarah.. dulu masa awal2 kerajaan nak wat macam Singapura, puak2 macam korang juga yang bangkang..kata kita bukan nak perang lah, pelajaran lebih penting lah.. ada saja la yang x kena.. so dibuat PLKN..tu pun korang bangkang jugak??!! lembik lah, abiskan duit lah..baru ja nak wat latihan menembak masa PLKN pun kena hentam oleh puak2 bangang ni..
    puak2 macam korang ni, yang asyik xpuas hati dengan apa jua cadangan kerajaan yang ada skrg, korang ada bagi idea yang berguna x?? balik2 caci maki, fitnah kerajaan makan rasuah.. ni korang sedar x, negeri2 yang bukan dibawah kerajaan pusat skrg ni pun 2x5 ja..ada gak rasuah nya.. tapi pandai plak pusing cerita, konon itu fitnah lah, itu dulu punya kerajaan yang buat lah.. hahahah hahahahaa hahahaha.. bodo punya alasan..
    so mana-mana brother di atas yang agak2 tak puas hati dgn apa aku gtau ni, leh sent komen.. aku cukup suka kalau dapat bagi korang paham..
    haha..kutuk2 pun, korang sedar x internet ni dari idea kerajaan mana??? haha haha aha hahah ahahahaha ah

    ReplyDelete
    Replies
    1. Jenis kaki jilat DApIG... Memang mcm tu bro... Jgn di layan...apa yg gov kita buat semua salah..tp bila yahudi buat..mereka siap nk lindung kewujudan dan keselamatan yahudi...

      Delete
  21. Apalah yg nak dibanggakan dengan teknologi ketenteraan singapura tu..mereka tu sama je macam yahudi..propaganda lebih..cerita semua nak A dia punya sistem pertahanan.. abg angkat dia Israel lakhnatullah tu pon cerita defence hebat, misil al qassam selamber je tembus masuk negara dia..mana pergi yg kata sistem iron dome tu bagus sgt..puihh..sebab israel malu diketahui dunia tentang sistem pertahanan dia yg lemah tapi dihebahkan sebagai kuat mampu ditembusi misil buatan hamas lah dia merancang untuk mengadakan gencatan senjata.

    ReplyDelete
  22. Wahai saudara seMalaysiaku...sedarlah apa yang kita bicarakan di sini pastinya menjadi perkara yg menarik perhatian pihak risikan negara lain....jadi jgnlah bicarakan soal ketenteraan Malaysia di ruang sosial sebegini.....apa yg kita bicarakan pasti akan dijadikan maklumat berguna pihak berkenaan....walau apapun yg kita tahu ttg ketenteraan kita tolonglah jgn dibicarakan di sini jika anda benar2 sayangkan Malaysia....sekadar pandangan.

    ReplyDelete
  23. jadilah manusia yang bersyukur...

    kerajaan nk beli apa saja untuk meningkatkan kekuatan ketenteraan... biarlaaa...

    takpayah nak sibok2... sokong sudah, dia nak beli separuh dari dunia ni pon takpa, kita sebagai rakyat mesti bagi sokongan...

    apaa punya manusia yg komen bukan2 tuuu, dh org tlg jaga (atm) keamanan...siang malam siap siaga...bekorban masa dan tenaga

    lagi mau komen buruk2... says thanks laaa, respect laaa...

    u dpt duduk umah tgk tv, minum santai sedap2, bisnes tadak org kacau, harta kumpul tinggi gunung...

    bersyukur laaaaa.... kerajaan beli pesawat alien pon..terima la dgn hati terbuka... apa punya manusia la, ati sangat hitam oooooo... mulut sgt busuk... dengki khianat... dendam kesumat, iri hati... hahahah

    ReplyDelete
  24. Singapore kuat sebab amerika.. singapore kena bom sekali baru depa tahu .... Sepatutnya malaysia indoensia buat kapal pejuang sendiri.. baru singapore goyang .. kah kah kah ... Malaysia indonesia perlu bantuan syria untuk mempertahan kan Islam Agama KIta semua .. Bila nak beri bantuan je .. amerika puak2 kafir cakp mcm2 ... apa dah .....

    ReplyDelete
  25. Bantu Palestien...

    ReplyDelete
  26. ilmu ghaib para wali benteng terahir malysia ,insyaallah

    ReplyDelete
  27. Majulah singapura...

    ReplyDelete
  28. apa yg korg nak bertkak sgt ni... mcm budak bru bsunat je aku tgok. aku berani cakap yg singapore x akan berani attack malaysia (cnferm). sbb bila dorg attack je malaysia walau dgn sebutir peluru je nak melepasi sempadan negara, cnferm negara singapore dh x wujud lngsng kat dlm peta dunia. x pecaya sgt korg gi johor pegi la tgok dkat kwsan perindustrian pasir gudang tgok la spjg kwsn pesisir pantai kat sana apa yg ada kat situ cukup sgt nak padamkan sigapore dlm peta dunia termasuk separuh dri negeri johor pun hilang jgak.

    ReplyDelete
  29. xpe kalau singapore ade america and israel untuk support kite ade russia yang bercadang untuk bekerjesame dengan malaysia untuk buat pesawat pengebom tupolev generasi ke 5 walaupun rusia negara komunis tapi mereka boleh bekerjesame ngan malaysia

    ReplyDelete
  30. Kami dari sabah bawa sumpitan beracun ke singa pura..konyol singa kena sumpit beracun..kami bawa parang gayang barung..cukuplah....baru lihat kita pakai parang gayang...NS kentut2 lihan PLKN menari

    ReplyDelete
  31. Kami dari sabah bawa sumpitan beracun ke singa pura..konyol singa kena sumpit beracun..kami bawa parang gayang barung..cukuplah....baru lihat kita pakai parang gayang...NS kentut2 lihan PLKN menari

    ReplyDelete
  32. Kami dari sabah bawa sumpitan beracun ke singa pura..konyol singa kena sumpit beracun..kami bawa parang gayang barung..cukuplah....baru lihat kita pakai parang gayang...NS kentut2 lihan PLKN menari

    ReplyDelete
  33. Kami dari sabah bawa sumpitan beracun ke singa pura..konyol singa kena sumpit beracun..kami bawa parang gayang barung..cukuplah....baru lihat kita pakai parang gayang...NS kentut2 lihan PLKN menari

    ReplyDelete
  34. baa majulah Singapura.. Singa Pura.... Saya warga Malaysia tinggal tepi bakau gayut diakar kayu lompat macam monyet terbang macam enggang.. NS dan PLKN jgn kompirlah..budak PLKN kita masuk hutan tahan lasak... Budak NS bolehlah baris atas jalan raya.... Saya bawa sumpitan beracun cukuplah...konyol NS....menari budak PLKN dengan sumpitan semambu..ooohaaa..... kami di sabah ada bakakuk..gayang....barong....tak payah guna peluru pun kalam kabut dorang...

    ReplyDelete
  35. baa majulah Singapura.. Singa Pura.... Saya warga Malaysia tinggal tepi bakau gayut diakar kayu lompat macam monyet terbang macam enggang.. NS dan PLKN jgn kompirlah..budak PLKN kita masuk hutan tahan lasak... Budak NS bolehlah baris atas jalan raya.... Saya bawa sumpitan beracun cukuplah...konyol NS....menari budak PLKN dengan sumpitan semambu..ooohaaa..... kami di sabah ada bakakuk..gayang....barong....tak payah guna peluru pun kalam kabut dorang...

    ReplyDelete
  36. mahathir dan siap kan aset dan rancanggan kalau malaysia berperang gna singapor or indon.......malaysia pun ada senjata rahsia sendiri........tolong melayu jgn kutuk bansa sendiri....tak smua melayu bodoh

    ReplyDelete
    Replies
    1. RI cukup kirim asap buat MALONTE dan SINGAPORNO ... masih mau perang???...

      Delete
  37. wat lek je..rosmah ada..sekali dia bukak rambut, lesap spore ni

    ReplyDelete
  38. singapo army lose when them go to malaysia jungle

    ReplyDelete
  39. S'pura tak payah antar tentera ..AWACS dah tau mana tempat kem tentera Malaysia nak bedil. Tinggal tekan butang missile launcher habis crite...tak payah susah2 masuk hutan Malaysia...tak ke canggih tu?

    ReplyDelete
    Replies
    1. BUKANNYA ARI2X MENDA TU NAK TERBANG

      Delete
  40. Kalo nak tau, S'pura ade parking jet pejuang dan bomber B-52 canggihnya di Thailand, di Taiwan, di Myanmar dan di Brunei kawan baik S'pura. Tu pasal SGD dan dolar Brunei harga sama. S'pura hanya akan menyerang bila ade tanda2 pihak musuh akan meyerang dulu.

    ReplyDelete
  41. Jadi msia perlu cpt naik town hall 11 max supaya spore payah nak atack full star.. silap2 atck xde star. muahaha.. msia perlu melatih troop attck gune gohowi br bole full star..

    ReplyDelete
  42. Ekau sum0 yg k0men ni bangang b0na..s0bab kal0 pandai k0mp0m ekau suma dh jadi m0nt0ri..dr meng0men baek la den ber0men..s0dap jgak..hahahahaha

    ReplyDelete
  43. nak sangat ke malaysia ni berperang?? agak2 klau perang berlaku, mana korang semua pegi?? korang sanggup ke angkat senjata?? pandai ke korang nak menembak?? pandai ke korang nak kendalikan senjata?? ingatlah, kita sentiasa diintip oleh musuh,kite selalu bertelagah sesama kite kerana apa? pakailah dan pahamilah peribahasa org lama "duri dalam daging" "gunting dalam lipatan"

    ReplyDelete
  44. jgn smpai negara jadi mcm timur tngah sudah x aman2...

    ReplyDelete
  45. Korang balah jelah.. Ape yg aku perasan tetap akan ade org yg mepelagakan dlm hal politik xkira sape memerintah supaya negara kita,rakyat kita lebih fokus pada politik berbanding isu pertahanan. Jgan ckap singapore lembim,tgok generasi baru kita skrg pon mmg nyata lembik xmcm dlu sbkan terlampau nampk keseronokan.

    ReplyDelete