Saturday 4 January 2014

Mahathir Sumbat Orang Masuk Penjara, Negara Kita Sejahtera.




Seorang Perdana Menteri Australia  Paul Keating satu waktu dahulu mengelar kan Tun Mahathir “Recalcitrant” (keras kepala,degil). Sampai begitu sekai dipanggil nya Tun Mahathir kerana enggan menghadiri sidang APEC anjuran Australia.


Kengganan Tun Mahathir menghadiri summit itu atas sebab tertentu dan antara nya mungkin termasuk sebab ini juga :-


In his book, Malaysian Maverick: Mahathir Mohamad in Turbulent Times, Wain maintains Dr Mahathir never forgot how he was treated all those years ago.
''They invited me to visit and then they cancelled,'' Dr Mahathir is quoted as saying.
Was it a calculated snub? ''I don't know if it was deliberate, but, anyway,
they cancelled it.'


Tapi bukan isu dengan Australia yang mahu kita bicara kan.


Kita mahu membicara kan sikap dan cara Tun Mahathir melayani isu dan situasi.


Dahulu ketika Tun Menjadi Perdana Menteri bukan tak ada Karpal Singh, bukan Tak ada Lim Kit Siang , malah mereka berada di dalam “prime time” mereka , sedang kemuncak kedudukan politik mereka.


Mereka lebih ganas dan lantang ketika zaman itu dari hari ini.


Namun mereka hanya boleh jadi Singa dalam sarkis sahaja kerana ada orang bernama Mahathir Mohamad menjadi Perdana Menteri.

Dan negara kita pun sejahtera.
Ketika zaman pentadbiran Mahathir hanya ada satu sahaja peristiwa yang mengugat itu pun dilaku kan oleh Tun Musa Hitam ketika Tun Mahathir berada di luar negara.





Peristiwa Memali di mana telah di spin oleh penulis upahan.


Tapi kemudian nya diceritakan kembai oleh yang lebih arif dan rapat dengan Memali ia itu Cikgu Non -CN Afghani.


Tembakan pertama dan kedua datang dari pihak lawan pemerintah dan bukan nya Polis.


Ramai juga yang tidak tahu sebaik sahaja Tun Mahathir memegang tampuk pemerintahan perkara pertama dilakukan ada lah membebas kan beberapa tahanan dibawah akta ISA antara nya tokoh terkenal Abdul Samad ismail.


1976-1981 beliau ditahan di bawah Akta Keselamatan Dalam Negeri (ISA) ketika era Tun Hussein Onn menjadi Perdana Menteri Malaysia. Beliau dituduh berkomplot menggulingkan kerajaan Malaysia dan Singapura. 1981 sebaik sahaja Tun Dr Mahathir Mohamad menjadi Perdana Menteri , beliau dibebaskan bersama ramai tahanan ISA yang lain.


Jadi kita boleh saksikan bagaimana Mahathir memilih jalan kesejahteraan dari jalan populist.


Biar sedikit yang hilang sejahtera asal kan ramai dapat menafaat dari kesejahteraan.

Korban kan yang sedikit demi yang ramai.


Tapi keadaan negara sudah berubah semenjak negara di perintah oleh orang ketiga melalui Perdana Menteri selepas Tun Mahathir dan seterus nya.


Maksud orang ketiga ada lah mereka yang ada laluan kepada pemerintah lalu menghasut nya dengan pelbagai polisi yang menjahanam kan negara.


Kini negara diambang huru hara.Ia bertambah petaka sebaik sahaja bekas banduan bercita cita mahu menjadi Perdana Menteri.Bekas banduan yang bebas sebelum cukup tempoh oleh pemerintah yang di salah nasihat kan.


Jika huru hara makin ketara itu satu hal tetapi yang berkuasa pula satu hal.


Kenapa ini terjadi?


Banyak faktor boleh dirumus kan, terlalu berlembut dan mahu kasih sayang dari bangsa asing juga boleh dijadi kan faktor nya.


Amaran demi amaran tanpa tindakan.Lalu naik lah segala lemak.


Di negara jiran yang ada ramai orang cina pemerintah nya juga bangsa cina amat tahu menangangi kaum nya sendiri. Melayu di ketahui nya sebagai kaum taat dan tidak akan berlaku onar.


ISA dikekal kan dan tiada kompromi lansung terhadap mereka yang berpotensi membuat kekacauan.


Pada satu hari pada tahun 1980 negara hampir cetus pergaduhan seperti 13 mei lagi sekali.





Kesemua kedai di Chow Kit dan Jalan Tunku Abdul Rahman sudah di tutup.


Perhimpunan orang Melayu di TPCA dengan masing masing seolah olah mahu mula kan serangan di hentikan oleh Allah petang itu dengan hujan lebat yang amat luarbiasa. Jika tidak tentu Kuala Lumpur terbakar dan peristiwa 13 Mei terjadi lagi.


Kemudian nya hal ini di turuti oleh  kisah seorang laskar yang melalui ganguan emosi telah menembak secara rambang lalu terus huru hara sebentar Kuaa Lumpur.





Kisah Prebet Adam tentu masih terpahat dalam ingatan ramai orang.

Walaupun ia kisah peribadi tapi kesan ketengangan kaum membuat kan kejadian itu menjadi kisah yang besar.


Adam tidak berani di dekati oleh sesiapa termasuk anggota Polis, kerana berada di sebuah tempat strategik sambil memegang rifel M16 dalam keadaan ganguan emosi, hanya apabila seorang pegawai tentera datang ke Wisma Sabaruddin itu untuk menemui nya dengan berani sambil memujuk dengan kata kata “ Adam , ni bukan tempat kita, mari kita balek ke kem”.


Ini semua  hanya kerana keadaan tegang peristiwa peribadi pun boleh membuat keadaan panik seluruh kota.


Selepas peristiwa hampir menjadi kemuncak lantas Tun Mahathir mengada kan “Operasi lalang” ramai di sumbat kedalam penjara.


In the event, even though the boycott was cancelled, the stage was set for a mirror response from the Malays, led by UMNO Youth. A mass rally of 10,000 was held at the TPCA Stadium in Kuala Lumpur and, by then, UMNO politicians had begun to condemn MCA leaders (both UMNO and MCA are component parties of the ruling Barisan Nasional coalition) for their collusion with the Dong Jiao Zong and the opposition DAP. Amidst calls from both sides for the resignations of MCA Deputy President and Labour Minister Lee Kim Sai and UMNO Education Minister Anwar Ibrahim, UMNO announced the holding of a mammoth rally in KL to celebrate its 41st Anniversary, which it was claimed would see the attendance of half a million members.







Selepas Tun Mahathir menyumbat ramai mereka yang menjadi pencetus ketegangan kedalam penjara maka keadaan mula sejahtera kembali.

Tiada lagi singa singa bebas mengaum di luar kandang melain kan seperti singa dalam pertunjukan sarkis sahaja.

Itu lah jasa Tun Mahathir kepada kedamaian negara.


Biar lah sikit orang tersumbat dalam penjara asal ramai bebas dan damai di luar penjara.Itu lah cara Mahathir.


Kini sudah mula kembali suara suara dan individu tertentu mula mengacah ketenteraman negara.


Mereka mereka yang secara sulit ada perlindungan kuasa luar dan sudah sedia lari kenegara jiran jika keadaan tidak selamat.


Dan pemerintah kita seolah olah sudah “jem” otak nya masih mahu bermain dengan kata kata dan cari penyelesian lidah walau pun tahu kaum dan pihak ini bukan jenis ada adab dan toleransi.


Tunggu apa lagi bertindak lah dengan segera,ini lah akibat nya terlalu berkira dengan kedudukan politik, mahu jadi popular.


Termasuk lah golongan agamawan yang sudah tidak boleh diguna pakai lagi akibat terjerumus kepada kancah politik berlebihan.


Fatwa agama di ketepikan pendirian poltik di guna kan sebalik lilitan serban dan jubah.


Pemerintah sekarang, Ikut lah cara Tun Mahathir, utama kan sejahtera negara lebih dari kedudukan politik Insyallah Allah akan memberi bantuan.


(Tun Mahathir sentiasa meminta bantuan Allah, sedang kan ada pihak sentiasa memohon bantuan manusia melalui himpunan dan demo)


Lihat cara Mahathir percaya kepada ayat ayat Allah, dikala hampir 100,000 orang berhimpun dii sebuah stadium di pantai timur siap berkain peidang luar stadium "hancur kan mahathir" dan mendoakan kebinasaan nya tetapi dia tetap percaya kepada khalik nya perlindungan Allah, berseorang diri berdoa didalam kaabah memohon perlindungan Allah lalu terselamat lah dia sehingga kehari ini



Doa 100,000 tidak di jawap Allah sehelai bulu roma pun tak gugur dari solat hajat itu , kerana ia berpaksi kan kepalsuan dan poltik dunia dan bukan nya kebenaran.




Kerajaan hendak lah Segera bertindak, jangan terlambat.


Umat Islam sudah resah jangan parang pula di asah.








15 comments:

  1. Laksanakan dulu hukum hudud di Malaysia, barulah fikirkan hukum duniawi yg lain. Ini hudud pun dihina, jangan harap lah hukum buatan manusia boleh menjadi.

    ReplyDelete
    Replies
    1. lol.. minta dap buat hudud La... sedangkan Bible pun jadi Injil. Bangang abadi pas pis pus ni

      Delete
    2. setuju hudud mesti di laksana kan dan pas mesti gabung dgn umno supaya ketika istihar hudud komponen keluar pon masih cukup kerusi utk istihar

      Delete
    3. Islam bukan hudud sj....x istilah gabung...PAS wajib bubar.....bnyk teepeesong dlm PAS

      Delete
    4. Hudud yang mana? Arab saudi? Atau Taliban Afghanistan? Atau Pakistan yang dipenuhi setan-setan? Tidak cukupkah setan-setan yang mengikut ribuan pelajar pulang dari negara-negara yang hampir hancur di teluk Arab? Mereka menghukum ikut nafsu. Mereka mendahului Allah dalam segala tindakan mereka? MrDn

      Delete
  2. nik ajis la penghalang hudud sbanar nya

    ReplyDelete
  3. Stuju dgn admin...Harini bahang ketegangan kaum telah trasa..kalau silap perhitungan..akan trbakar ngara..langkah pncegahan lbih baik d buat dari skarang dan gunakanlah apa juga kuasa yg ada..tentangan dan ktidak stujuan ttp akan ada..yg penting ..letak kstabilan ngara d atas skali..takperlu takut katakutok dlm atau luar ngara..krana apapun hasil dan akibat..kita yg tanggung..bukan mreka...

    ReplyDelete
  4. mampu senyum je...

    p.s byk lg buku sejarah dan buku politik syed hussain al attas yang korang perlu baca utk faham sejarah negara. yang lucunya tak sebut langsung nama musa hitam dengan tragedi memali dan nama najib razak dgn ucapan berapi beliau di TPCA sblm prebet Adam mengamuk di Chow Kit

    ReplyDelete
  5. nampak gaya nyer ISA perlu diwujudkan semula atau pemimin perlu ada ciri2 yang tegas mcm Tun, dan pasal isu hudud, tun tidak menolak hukum hudud cuma usul yang dicadangkan tdk adil utk semua kaum .. refer ni http://www.youtube.com/watch?v=qW_iJK35zMk

    ReplyDelete
  6. parang mmg perlu diasah...pakai x pakai belakang kira. x kan benda dh jadi baru nak beli pastu asah ? biarkan najib bermain diplomasi sampai x ada diplomasi. baru kita tahu kualiti pemimpin mcmana yg kita ada...

    ReplyDelete
  7. Hissh...takut pulak rasanya.....ada kemungkinan ke nak berparang-parang ni...

    ReplyDelete
  8. Lagi2 yg diwar-warkan Malaysia masih aman. Hakikatnya adakah kte rasa se-aman dan se-selamat dulu? Bangsa Melayu sudah hanya dipandang sebelah mata..jika pemimpin kte pun hanya sibuk memikirkan sokongan
    bangsa asing sapa yg nak memikirkan dan membela bangsa sendiri?

    ReplyDelete
  9. ...kalau tak pnah tinggal dn membesar dlm kawasan black area..jgn la pertikaikan keamanan yg ada...so far aku masih terasa aman lg..walaupun ada segelintir yg sentiasa buat benda tak aman lately ni...

    -smh-

    ReplyDelete
  10. Mohon di pautkan blog MMI mahamissa.blogspot.com tq

    ReplyDelete
  11. Jangan cakap pasal hudud kalau PAS sendiri jadi barua DAPIG DAN PKR.Wahai para macai PAS Ubah Dulu Pemimpin Dalam Parti PAS dan baru Buat Hudud.

    ReplyDelete