Sunday 16 November 2014

Yayasan Pembangunan Pondok Malaysia - Kearah Pengajian Lebih Cemerlang


Jika di sebut Islam kita kerap kali terlupa bahawa umat dan agama ada lah 2 perkara berbeza.

Sedang agama Islam tiada berwajah, tiada berbentuk, tetapi umat Islam pula ada pelbagai bentuk dan wajah.

Jika dikata kan agama Islam amat "perfect" maka perkara serupa tidak boleh dikata kan tentang penganut nya.

Dunia moden memerlukan approach yang moden juga bagi agama yang sudah pun bertapak dalam hati umat Islam ribuan tahun.



Pada tarikh 1HB Ogos tahun 2012 atas keperihatinan terhadap hala tuju pengajaran dan pembelajaran agama Islam Perdana Menteri Dato Seri Najib Tun Razak telah mengujudkan Yayasan Pembangunan Pondok Malaysia (YPPM).

Selain mengiktiraf pengajian Pondok dan sistem pengajaran nya, ia sekaligus menghakis pandangan dan kritikan bahawa kepimpinan dibawah Dato Sri Najib atau pun kerajaan yang memerintah  bersifat sekularsima dan tidak mengendahkan pelajaran Islam pondok.

Jika sebelum ini imej pengajian pondok akan membawa presepsi, pelajaran secondary, cara ketinggalan zaman bah kan di anggap tempat pembelajaran bagi mereka yang tersisih dari pelajaran arus perdana , maka dengan pengiktirafan kepada YPPM pasti sekali imej sekolah begini akan meningkat taraf nya sekali gus terbela masa depan nya.

Yayasan bermatlamat antara nya untuk memberi bantuan dan bekerjasama dengan semua agensi kerajaan , swasta dan juga  badan bukan kerajaan (NGO) yang lain untuk memaju, membangun dan meningkat kan institusi pengajian pondok bagi memastikan kelangsungannya.

Jika dulu di sebut pondok sahaja , maka terikut sama imej bangunan lapok , tempat tidak terurus dan sebagai nya Imej sistem pengajian pondok yang mundur dan terpinggir kini ia akan di perbaiki dan di pulihkan.

Selain memajukan dan menaikan taraf pengajian pondok misi YPPM adalah memartabat dan memastikan institusi pondok di negara ini menghasil kan produk pelajar dan lepasan yang bermutu dan berkualiti.

 Kini dengan pengiktirafan kepada pengajian pondok dengan tertubuh nya YPPM , maka martabat dan matlamat akan lebih tercapai dengan ada pembela dan penyumbang.

Tentu ramai dari kalangan umat Islam berminat dengan kaedah pembelajaran pondok dan mahu mengintai peluang untuk diri sendiri atau pun saudara mara selain mengenali lebih rapat apa itu YPPM, maka boleh lah merujuk di lin sepeti di bawah ini - 

http://yppm.org.my/





No comments:

Post a Comment