Monday 26 January 2015

Koperasi Petani Muda Malaysia – Hadiah Dari Pemuda MCA.


Orang muda teringin untuk memasuki bidang pertanian ? Tetai tiada kemudahan dan laluan untuk memula kan nya?

Tidak mengapa MCA ada untuk memberi bantuan permulaan dan juga sokongan bagi mereka mereka terutama nya pemuda dan pemudi.

Bukan sahaja sokongan moral dan dorongan untuk semangat bahkan mereka yang minat untuk mencebur bidang ini akan di bantu untuk mendapatkan tanah dan juga pinjaman berkaitan hal ini.

Ini ada lah jasa bakti serta sumbangan dari sayap Pemuda MCA, demikan kata Ketua nya Chong Sin Woon.

Hasrat utama sayap pemuda MCA ada lah untuk mengalak kan orang muda terutama nya untuk menceburi bidang pertanian ini.

Badan komisen ko-operasi Malaysia sudah pun meluluskan cadangan Pemuda MCA ini untuk membuka ko-operasi ini , ujar Sin Woon.

“Koperasi Petani Muda Malaysia’ – itu  lah gelaran yang di beri kepada badan baru yang bakal membantu orang muda untuk menyertai sektor pertanian di negara ini.

Agenda untuk menjayakan rencana ini akan di mula kan dengan acara berunding dengan beberapa kerajaan negeri dan juga pemilik tanah dan juga beberapa agensi untuk mendapat kan pinjaman , kata Sin Woon.

Mudah sahaja bagi mereka yang mahu menjadi ahli dan menyertai skim ini, mereka hanya perlu bayar RM50 dan saham minimum RM100.

Had umur bagi tujuan ini , mereka mesti lah berumur bawah 40 tahun.

Saham boleh di pegang sehingga iumur 50 tahun dan apabila pelabur mencecah umur 50 tahun mereka harus menjual kan nya.

Tiada pula di kena kan limit untuk jumlah pembelian, kata Sin Woon.

Tentu untung bagi mereka yang tidak minat mencebur bidang lain selain bidang pertanian.


Bagi mereka yang berminat maka boleh melayari web sesawang MCA di-

Bagi mereka yang berminat maka boleh melayari web sesawang MCA di-
www.mca.org.my. Untuk pertanyaan selanjut nya.

MCA nyata sekali sudah keluar dari kepompong perniagaan lazim dan kini mula venture kepada hal ehwal industri pertanian pula.

Ini sudah pasti menjadi kan parti MCA lebih releven dalam mengisi keperluan rakyat untuk tuntutan hidup dan pekerjaan harian.

Syabas MCA kerana tidak ujud sebagai parti politik yang mengejar undi sahaja , bah kan kini menjadi parti yang sentiasa menghampiri rakyat , terutama nya orang muda yang perlu mengisi waktu muda nya untuk keperluan masa hadapan.



Sama ada banjir atau pun tidak , MCA tetap mendampingi rakyat dalam skala tetap dan konsisten, bukan ujud untuk gimik mengadap rakyat ketika ada pilihanraya sahaja.

No comments:

Post a Comment