Monday 9 February 2015

Koperasi Pondok YPPM – Guru Guru Pondok Jangan Lepas Peluang ini.



Pada atikel kami yang lepas kami bercerita berkenaan Yayasan Pembangunan Pondok Malaysia (YPPM) dan misi nya yang mahu berdikari atas kaki sendiri.

Maksud nya YPPM , jika boleh mahu ada sumber kewangan sendiri dan memilki dana yang agak cukup untuk menjadi kekuatan Institiusi Pondok.

Maka kami telah  berceritakan berkenaan rancangan YPPM dan Lembaga Pengarah nya sedang merusmuskan cara cara mahu menambahkan punca kewangan dan idea YPPM mahu menubuhkan koperasi.

Ketika di tulis ia nya masih lagi dalam peringkat perancangan dan perbincangan serta kajian yang masih belum di putus kan lagi.

Kini nampak nya YPPM sudah pun mengorak langkah ke arah itu.

“ALHAMDULILLAH , setelah beberapa siri perbincangan dan persetujuan Lembaga Pengarah Yayasan Pembangunan Pondok Malaysia (YPPM), maka tertubuhlah sebuah koperasi baharu bertujuan menjadikan yayasan ini lebih lestari dari segi pendapatan dan meningkatkan keupayaan untuk membantu ahli” – Dr Mashita Ibrahim.

Dalam kata kata nya Dr Mashita Ibrahim sebagai Pengerusi nya mengharap kan Koperasi dapat menjana pulangan dan kewangan yang baik dan munasabah.

YPPM bukan lah mahu menjadi badan koperat , tetapi sekadar mahu memenuhi aspirasi warga pondok, itu kata beliau.

“Sebagai memenuhi keperluan yang ditetapkan oleh Suruhanjaya Koperasi Malaysia, Lembaga Penaja KPPM akan mengadakan mesyuarat agung pertama pada 28 Februari di Sri Pondok, Jalan Johor Selatan, Bukit Persekutuan, Kuala Lumpur iaitu ibu pejabat YPPM.– ujar Dr Mashita.

Ahli ahli akan di beri penerangan tentang hala tuju dan maklumat berkenaan penubuhan Koperasi Pondok ini pada pertemuan julung kali.

Maka sememang nya lah perniagaan ada lah anjuran nabi  Muhamad SAW. Dan penyertaan Koperasi Pondok menuju ke arah itu.

Paling pentng YPPM bukan jadi badan penerima ihsan kerajaan sahaja untuk membantu warga pondok.

Siapa akan sangka warga pondok akan mencebur diri dalam hal ehwal perniagaan harta tanah, telekomunikasi dan pelancongan?


Antara bidang komersil yang dipertimbangkan ialah pembangunan hartanah, telekomunikasi dan pelancongan. Keahlian terbuka kepada warga pondok seluruh Malaysia.

Nyata sekali Ini lah hasil jika memiliki Lembaga Pengarah dan Pengerusi nya yang memiliki visi misi yang luas dan bertujuan.

Kita sudah lihat seperti sebuah parti yang berlogo agama tetapi tidak mampu membantu ahli nya sendiri , bahkan ahli nya ramai bergantung bantuan ekonomi kepada yang mereka sendiri tidak sukai.



Tulisan asal oleh Dr Mashita berkenaan hal ini boleh di baca di bawah ini seperti kami  lampirkan –

ALHAMDULILLAH , setelah beberapa siri perbincangan dan persetujuan Lembaga Pengarah Yayasan Pembangunan Pondok Malaysia (YPPM), maka tertubuhlah sebuah koperasi baharu bertujuan menjadikan yayasan ini lebih lestari dari segi pendapatan dan meningkatkan keupayaan untuk membantu ahli.

Penubuhan Koperasi Pembangunan Pondok Malaysia (KPPM) diharap dapat menjana pulangan yang baik dan munasabah kepada yayasan agar lebih mampu melaksana tanggungjawab dan memenuhi aspirasi warga pondok. Ini juga mungkin julung-julung kali sebuah koperasi untuk warga pondok ditubuhkan.

Sebagai memenuhi keperluan yang ditetapkan oleh Suruhanjaya Koperasi Malaysia, Lembaga Penaja KPPM akan mengadakan mesyuarat agung pertama pada 28 Februari di Sri Pondok, Jalan Johor Selatan, Bukit Persekutuan, Kuala Lumpur iaitu ibu pejabat YPPM.

Selain menyediakan perlembagaan koperasi, mesyuarat agung ini bertujuan memberi penerangan kepada ahli mengenai tujuan dan matlamat penubuhan, arah tuju dan aktiviti yang bakal diceburi, serta menetapkan yuran, nilai saham dan beberapa perkara berkaitan.    

Mesyuarat agung yang akan turut dihadiri dan dipantau oleh pegawai SKM juga bakal memilih ahli untuk menjadi Ahli Lembaga Koperasi, yang seterusnya akan membuat pemilihan jawatan bagi meneruskan kegiatan koperasi.

Secara peribadi, saya melihat perkembangan ini sebagai sangat positif kerana ia membuka ruang lebih luas untuk YPPM menjana pendapatan dengan mencebur dalam kegiatan komersil yang boleh memberi keuntungan, yang turut dinikmati oleh ahli dalam bentuk dividen.

Antara bidang komersil yang dipertimbangkan ialah pembangunan hartanah, telekomunikasi dan pelancongan. Keahlian terbuka kepada warga pondok seluruh Malaysia.


Insya-ALLAH, perkembangan seterusnya akan saya uar-uarkan melalui ruangan ini dari semasa ke semasa. Warga pondok dialu-alukan untuk menjadi ahli KPPM kerana ini satu langkah yang baik. Kita sedia maklum tidak semua pondok mempunyai sumber pendapatan yang tetap.

Bagi pondok yang menerima banyak bantuan sama ada zakat, sedekah atau sumber lain mungkin tidak menghadapi banyak masalah. Namun, banyak pondok di negara kita yang memerlukan bantuan untuk meneruskan aktiviti seharian. Percaya atau tidak, ada pondok terutama di kawasan pedalaman yang masih tidak ada bekalan elektrik atau air paip.

Dalam usaha mentransformasikan sistem pengajian pondok di Malaysia, YPPM terima hakikat bahawa tidak semua pondok yang menyokong. Ada pengurusan pondok dan guru agama yang memandang sinis atau serong terhadap usaha YPPM, malah menyebar pelbagai maklumat yang tidak betul.

YPPM faham bahawa tugas dan tanggungjawab yang dipikul mungkin mengambil masa yang lama untuk direalisasikan, namun bertegas dan komited untuk membawa pembaharuan yang positif dan perubahan meyakinkan bertujuan memartabatkan institusi ini dan memastikan kelangsungannya.

Sementara itu, YPPM juga sedang menimbang pencalonan daripada kalangan guru pondok untuk dipilih bagi menunaikan haji tahun ini. Pemilihan ini adalah di bawah Program Khas Haji YAB Perdana Menteri Datuk Seri Najib Tun Razak, yang juga Penaung YPPM.

Program khas ini sudah berjalan sejak lima tahun lalu tapi ini kali kedua pihak YPPM diminta membuat pencalonan. Tahun lalu, YPPM telah memilih tujuh guru pondok untuk menyertai program ini.

Calon-calon yang bakal dipilih perlu memenuhi syarat dan kriteria tertentu yang ditetapkan oleh Jawatankuasa Khas, yang berkuasa membatal atau menolak pencalonan yang tidak memenuhi syarat.


(Untuk menghubungi YYPM di talian 03-22016711, atau melayari www.yppm.org.my atau www.facebook.com/YayasanPembangunanPondokMalaysia.

No comments:

Post a Comment