Monday 15 April 2013

Enemy At The Gate : Jiran Tunggu Waktu Terkam




Perbelanjaan untuk pembelian senjata negara jiran kita mencecah 9.7 billion Sing dolar atau 24% dari bajet nasional nya.Untuk sebuah negara kecil ia ada lah jumlah yang sangat besar.

Untuk  ratio 5 juta penduduk ini boleh di kira sebagai  perbelanjaan yang terlalu besar.tetapi di Singapura tiada pembangkang yang kuat melalak dan mengacau seperti di Malaysia maka tidak di anggap sebagai pembaziran atau pembelian sia sia.Mungkin juga atas sebab mereka juga memahami aspirasi Singapura untuk mencapai hasrat sulit masa depan nya.

Mengikut kajian Stockholm International Peace Research Institute (SPRI) Singapura menjadi negara ke 5 pengimport senjata terbesar di belakang China, India, Pakistan dan S. Korea.
Ini setaraf negara Amerika, Israel dan Kuwait.

Namun untuk sebuah negara kecil, apa kah yang sangat di takuti nya atau pun siapa yang sangat di takuti nya? Negara jiran bertanah hanya lah Malaysia.

Para analisa mengetahui masalah terbesar Singapura ada lah tanah.Singapura tidak pernah bermasalah dengan wang.Ketika negara lain bermasalah Singapura mendapat faedah dari masalah itu.Malah kerugian mencecah 2O billion lebih oleh Temasek Hldg juga tidak mengugur kan sehelai bulu roma Singapura ketika ekonomi meleset.

Pergaduhan etknik antara kaum di Indonesia sedikit masa dulu di mana etnik Cina di serang menjadi kan Singapura bertambah kaya di mana warga kaya orang cina dan billionair nya melari kan diri ke Singapura bersama wang mereka.Ini mengkaya kan Singapura dan memiskin kan Indonesa.  

Jadi polisi "trouble thy neighbour" amat menguntung kan Singapura. Di Malaysia ramuan untuk perkara tersebut juga sedang di rencana kan.Ada pihak sedang merancang huru hara kerana mengetahui akan kalah di pilihanraya.Jadi ini boleh membantu Singapura menjadi kaya, Perniagaan sudah tentu musnah dan saham akan jatuh, jadi negara mana yang baik untuk di tuju?

Di Malaysia ada ahli parti politik yang mencabar segala nya yang di buat oleh kerajaan BN, ini kerana mereka tidak takut , apa apa terjadi mereka boleh lari ke Singapura.tetapi harus di maklum hanya etnik tertentu sahaja yang boleh di terima dan bukan nya semua.

Pada perkembangan terbaru seorang calon parti pembangkang yang mahu bertanding di Gelang Patah mahu menyaman mantan Perdana Menteri Tun mahathir atas sebab membongkar kan rahsia nya sebagai "Trojan Horse" pihak seberang.Dunia guaman yang di kuasai puak ini sememang nya suka apa apa pun di bawa ke mahkamah kerana mengetahui pihak tertentu dalam industri keadilan majoriti nya berpihak kepada mereka.

Melondeh kan talibarut kepada jiran ada lah satu perkara yang tidak di sukai oleh pihak pembangkang.DAP melalui Tony Phua amat peka dengan "defense spending" oleh Kementerian Pertahanan kerana kekuatan tentera Malaysia ada lah satu dosa besar, dan ia menyusah kan rencana pihak jiran di masa depan.


Apa kah kereta kebal yang besar dan banyak di negara Singapura yang kecil mahu lakukan?Tentu sekali ia nya bukan keperluan dalaman melain kan keperluan luaran.

Tiada siapa mahu bercerita tentang kapal selam Singapura kerana jika bercerita esok nya pasti sudah senyap tidak tahu ke mana pergi nya.Singapura masih mengamal kan ISA walau pun adik nya DAP berjaya menghancur kan ISA negara Melayu Islam Malaysia.

Kini tunggu sahaja "outcome" pilihanraya 13.Di kabar kan jiran kita ini sanggup berbelanja untuk puak yang mahu berdemo Lynas dan BERSIH atas sebab niat jangka pendek nya.Jika apa apa pun yang di mahu kan nya , Singapura mahu kan nya sekarang di PRU13, dan bukan nya lagi 5 tahun.Ia melambat kan proses jangka masa panjang nya.

Article ini hanya mimpi dan andaian? Oh terlupa, Singapura juga ada ramai cybertroopers yang di tanam di Malaysia yang menyamar sebagai rakyat Malaysia untuk membuat kerja keraguan, yakni melempar kan keraguan kepada apa sahaja article yang bentuk nya sebegini.




To be cont......
 

 



 



 

 

2 comments:

  1. mohon admin pautkan blog TPB di blog tuan.

    http://thepoliticianblogger.blogspot.com

    blog tuan telah sy pautkan di blog TPB

    ReplyDelete