Thursday, 2 May 2013

Bila Fakir Mengetuk Pintu Mu, Sebenar Nya Allah Yang Menghantar Nya Kepada Mu


TheChulan teringat satu kisah di dalam sebuah kitab lama apa bila seorang Ulama besar bercerita tentang seorang wali yang berceramah dengan mengata kan "When a beggars comes knocking at your door, it is Allah asking for a loan".
Maksud perkataan ucapan nya ada lah Sekira nya ada fakir yang datang mengetuk pintu mu memohon sedekah sebenar nya Allah menghantar nya kepada kamu untuk memberi dia sedekah dan bantuan" Maksud halus nya jika kamu beri pada nya kamu telah berurus niaga dengan Allah dan Allah akan membayar pinjaman kamu dengan berganda dan lebih besar.



Apa pun semalan dalam siri walkabout nya Datuk Jo memohon restu dari "tuan tuan" nya ia itu orang orang lama dan pengundi yang menentu kan siapa harus menjadi wakil mereka sebaik sahaja beberapa orang meminta bantuan kerusi roda dan beberapa pertolongan lain , terus sahaja dia membantu nya.

Jika mahu di kata kan kerana pilihanraya , itu hanya sesuai dengan orang yang datang mengadap 5 tahun sekali, kerana orang seperti Datuk Jo telah dan sedang melakukan nya setiap masa selama 2 setengah tahun.

Membantu mak cik mak cik dan orang susah ada lah "natural" bagi orang seperti Datuk Jo kerana tiap kali ada wajah wanita tua yang susah memohon bantuan dia akan teringat akan kesusahan ibu nya satu waktu dahulu.

Beruntung lah pengundi P119 Titiwangsa jika ada wakil rakyat seperti ini.
Jangan lah pula dengar cerita tentang siapa pakai tudung siapa tidak pakai , siapa masuk syurga dan siapa masuk neraka tetapi kesusahan sikit pun tidak boleh bantu.





No comments:

Post a Comment