Sunday 9 June 2013

4 Malaikat - Story of 4 Angels



Kisah dari Kitab.

Dari Ka bul - Akhbar di kata kan Allah mencipta Israfil sebelum malikat yang lain.Kemudian Allah mencipta Jibrail , Mikael dan Azrail.

Israfil milki 4 sayap.Memilki suara yang terlunak antara semua malaikat.500  tahun setelah di tercipta nya Israfil Allah mencipta Jibrail.Jibrail di kata kan memiliki 600 sayap dan pada setiap sayap nya ada batu permata dan pelbagai lagi jenis batu berlian.Pada satu sayap nya ada satu batu berlian yang amat menonjol oleh kerana ini dia di gelar "Peacock of the angels" selain tugasan menyampai wahyu Allah juga melantik Jibrail  sebagai "rouser of earthquakes" pencetus gempa bumi.

Jibrail pernah menunjuk kan bentuk diri nya yang sebenar kepada Nabi Muhamad, di mana seringkali Jibrail as menampak kan diri nya sebagai seorang yang amat indah paras rupa nya sebagai Dahiat-al-Kalbi.
Satu hari Rasullulah meminta malaikat Jibrail menampak kan diri nya sebagai bentuk asal.Jibrail berkata "tentu sekali tuan tidak dapat mengandai kan saya" tetapi rasullulah mahu juga melihat nya, maka pada satu hari di Arafah baginda di lihat kan bentuk paras sebenar Jibrail, ia menutupi seluruh ufuk (horizon) dari timur ke barat, dan Rasullulah pun pengsan.Sebaik sahaja sedar rasullulah sedang berada di pangkuan Jibrail yang sudah berbentuk lelaki seperti manusia."Jangan takut wahai nabi, ini sahabat mu Jibrail".

Selepas 500 tahun penciptaan Jibrail Allah mencipta pula malaikat Mikhael as, dia memilki 2 sayap di perbuat dari precious chrysolite dan batu permata yang lain.Mikhael memiliki 1000 wajah pada setiap wajah ada 1000 mulut dan pada setiap mulut dia berzikir nama Allah dan menghadiah kan balasan zikir itu kepada orang muslim.Mikhael ada 1000 mata dan pada setiap mata ini mengalir air mata bagi mereka yang engkar (disobey) kepada Allah dan memohon keampunan dari Allah bagi mereka yang engkar.Pada setiap titik tangisan Mikhael Allah mencipta malaikat malaikat lain yang ramai melaung kan lagu pujian kepada Allah serta memohon keampunan bagi umat Muhamad (nation of Muhamad).

500 tahun kemudian setelah ciptaan Mikhael , Allah mencipta Azrail (Izrail) as the angel of death malaikat pencabut nyawa.Malaikat ini sentiasa mengadap buku ajal.Dengan tangan kanan nya dia mencabut nyawa para muslimin dan meletak kan roh mereka di ILLYUN.dengan tangan kiri nya dia mencabut nyawa mereka yang bukan muslimin dan mencampak kan nya ke Sijjin.

Selain 4 malaikat di sebut tadi ada ramai lagi para malaikat di cipta oleh Allah.Antara nya "Kiramul Katibin".the noble scribes, penulis perbutan dan tingkah laku manusia.Dan juga Muqarabbin.
Mereka menulis kesemua perbuatan baik dan jahat manusia.Malaikat sebelah kanan sebuk menulis kebaikan sebaik sahaja niat melakukan nya sudah di pasang dengan ikhlas, dan apabila melakukan kebaikan selepas niat maka di tambah berganda ganda.Malaikat sebelah kiri pula melapor kan diri kepada malaikat sebelah kanan.Sebaik sahaja kejahatan di lakukan maka malaikat sebelah kiri bertanya pada yang kanan wahai yang menulis kebaikan boleh kah aku mencatit kejahatan dan kesalahan si polan si polan ini? Maka malaikat sebelah kanan berkata "nanti, tunggu!!! mungkin dia akan timbul sifat menyesal , (remorse) mungkin dia rasa salah dan bertaubat, mungkin juga dia akan berbuat baik yang mengatasi kesalahan nya tadi, (antara nya mengambil wuduk dan siolat sunat, memberi salam kepada raslullulah membaca quran) Mungkin Allah akan memaafkan nya sebelum kamu tulis jahat nya" kata malaikat sebelah kanan.

Maka malaikat sebelah kiri menunggu sehingga 7 jam.setelaj 7 jam masih tiada tanda tanda seperti di atas maka malaikat sebelah kiri pun dengan rasmi nya mencatit kesalahan si polan itu.Begitu Allah sayang hamba nya untuk kejatahan pun di beri tempoh sebelum di catit.

Allah juga amat pengasih sebelum bala pun di beri nya tanda, sebelum Tsunami air surut dahulu sebagai tanda, sebelum gunung berapi di beri nya asap sebagai tanda, sebelum hujan ribut tauffan di beri tanda pada langit dan awan.

Oh Allah forgive me for my Sins Amiin.

No comments:

Post a Comment