Saturday 26 October 2013

Di Hari Kerajaan Cina Singapura Rugi $39.90 Billion Sing Dollar.




Orang Malaysia akan kata "Oh peduli apa Temasek Hldg hilang $39.0 billion Sing dollar, dia bukan negara kita pun" Full stop. Betul, no doubt. Apasal kita mahu kecoh?

Bukan kerugian mereka sahaja yang kita nak bual di sini tetapi cara mereka sembunyi kan kerugian dan cara mereka menguasai rakyat sehingga tidak boleh menyuarakan kemarahan.

Selain itu sikap para ahli koperat cina di Malaysia yang sering memandang tinggi kepada cina Singapura dan sering merendah kan kerajaan melayu Malaysia.

Kerugian besar Temasek pada tahun 2008 itu berpunca dari kegawatan ekonomi.Makna kata sehebat mana pun pakar ekonomi baik yang turun dari langit pun tidak akan dapat menyelamat kan keadaan.

Pada tahun yang sama negara kita alami kerugian juga, lebih kurang 18 billion Ringgit Malaysia.Tetapi walau pun pakar ekonomi faham situasi, pakar politik tidak faham.

Susut nilai dari jumlah saham memain kan peranan besar menjumlah kan kerugian,Ia bukan "outright" loss tetapi kerana susut nilai saham dan pelaburan.
Begitu juga  dengan negara jiran melalui pelaburan nya di Temasek HLDG.



Apa yang mahu di gambar kan di sini ia lah reaksi apabila pembangkang di negara kita bermaharaja lela menjadi kan kisah kerugian kita ini sebagai pesta mengena kan kerajaan, tambahan kerajaan ini di dokong oleh orang Melayu.

Tetapi sebalik nya kerugian berganda dan berskala besar berlaku di negara pakar ekonomi dan negara dimana bermastautin nya golongan kiasu yang hebat berniaga tumpas kepada keadaan ekonomi semasa dengan lebih teruk dari kerajaan di tadbir oleh Melayu Malaysia.

Apa kah beza nya bagi kedua negara yang kerugian?

Beza nya di sana tiada pembangkang yang kuat, untuk melenyek dan menempelak kerajaan nya dengan kritikan dan hentaman yang dasyat walau pun Temasek di tadbir urus oleh keluarga pemimpin nya.Nepotism at its best.

Tetapi di negara kita di Parlimen kita malah di alam maya serta di ceramah ,miscalculation on investment serta ketidak jangkaan pada hala tuju cuaca ekonomi dunia serta ketidak jangkaan pada iklim ekonomi yang amat bergantung pada dasar luar kuasa kita di jadi kan lauk pauk untuk menghentam kerajaan.




 

(gambar ; Menteri wang Singapura Tharman)
Para pengamal ekonomi yang bukan melayu menjadi kan bahan ejekan kepada kerajaan dan mereka mereka yang bekerja dengan bank bank milik negara asing memandang hina dan sinis kepada menteri wang Melayu.

Mereka terlupa bahawa negara pujaan hati mereka dari puak mereka sendiri sedang mengalami kerugian lebih dasayat dan tlebih teruk.

Apa kah yang TC cuba sampai kan di sini dan apa kah moral nya ia lah di negara kita ada  pembangkang amat kuat dan bising apabila dapat mencari ruang untuk menghentam kerajaan, tetapi  di sana tiada yang berani kerana khuatir akan di sumbat ke dalam senyap senyap kerana ISA masih ada dan sebarang kritikan yang di buat semacam di Malaysia di kira sebagai mahu melawan kerajaan, Tu moral nya. Faham tidak?

Kini sah lah orang cina yang sudah  berniaga beribu tahun pun tewas dan sujud kepada kegawatan ekonomi dan kerajaan Melayu Malaysia pun tidak kena seteruk mereka.

Hebat mana sangat mereka tu selain dapat menguna kan barua barua di Malaysia untuk mengangu gugat negara kita.

3 comments:

  1. Bukan soal Singapura tidak ada suara pembangkang untuk hentam kerajaan. Sebabnya di Singapura segalanya diurus secara telus. Jadi kepada mereka kerugian disebabkan kegewatan ekonomi adalah lumrah dalam dunia perniagaan. Sebab puak-puak tu mahir berniaga. Tapi kita di Malaysia kerugian kebanyakkan nya disebabkan oleh amalan rasuah dan penyelewengan para pemimpin dalam kerajaan. Lepas tu blame George Soros.

    ReplyDelete
  2. Bro, hujah2 mu hancur berderai apabila mengetahui IMF juga mengakui cara menangani krisis kewangan berkesan sehingga mereka pun meniru cara Malaysia. Banyakkan lagi membaca ok?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Mu ni ada masalalh mental, susut nilai. Harga crude oil jatuh pun tiada siapa sangka. PETRONAS rugi besar beli asset oil shale di Canada...Mu gi jumpa pakar sakit jiwa...skizo

      Delete