Sunday 12 October 2014

Singapura Jiran Kecik Bajet Tentera Nya Gergasi Berbanding Kita.


Pada Jumaat lepas DS Najib sudah umum bajet atau belanjawan negara untuk 2015. Nampak nya ia menyeluruh dan  sampai kepada semua sasaran dalam negara.


Apa pun ini bajet manusia bukan nya bajet malaikat, pasti lah ada silap sikit sana sini. Tapi sebagai orang Islam yang tidak jahil macam parti tertentu , kita kena ukur dengan cara Islam juga. Menafaat mesti besar dari mudarat. Jika kriteria ini lulus maka anggap lah ia bagus.


Dalam hal bajet sebegini tentu lah ada suara sumbang, suara sumbang mesti bertujuan dan beragenda.


Jika kata bajet bagus maka ia seolah olah sudah tunduk kepada musuh dan mengaku musuh sememang nya bagus. Itu perkara mustahil bagi pihak tertentu.


Tapi dalam keseluruhan komposisi pembahagian bajet, yang menarik sekali ada lah bahagian yang diperuntukan kan untuk agensi yang mana ada di dalam nya 95% orang Islam dan Melayu.


Bajet untuk Pertahanan , Military budget.


Ada pula yang ungkit konon nya atas sebab individu tertentu yang mengepalai dan individu itu berkait degan Perdana Menteri , maka bajet itu di besarkan dan di tambah. Pendapat Ini meleset dan tidak betul.


Sebenar nya bajet pertahanan kita amat kecil berbanding dengan negara kecil jiran yang menjaga kawasan sekangkang kera.


Negara kita yang berbentuk sebagai sebuah pulau yang hanya bersambung di Itsmus Kra amat luas untuk di jaga.




Tambahan kita pula digugat dengan musuh ciptaan dalaman dan luaran, maka pasti sekali ia memerlukan penambahan dari jumlah kos dan keanggotaan.


Selain itu rakyat harus sedar berkenaan tuntutan bertindih kawasan yang di tuntut oleh negara kita bersaing dengan beberapa negara lain.




Ini semua jatuh dibawah kategori ancaman akan datang.Sambil itu melayani ancaman sedia ada , dan juga ancaman “unexpected”.


Sudah lah kaum tertentu hanya membuat tuntutan kekayaan atas sifat konon nya mereka berhak pada “economic pie” negara tetapi buat pekak badak pada “security pie”. Mereka hanya terasa ada saham pada kekayaan negara tetapi tiada hutang nyawa pada keselamatan negara.


Ia lah,siapa lah yang nak buat kerja bodoh disiplin siang malam tidak bebas cuti ,anak pergi sekolah pun ada yang tidak pernah lihat setahun 2.


Negara jiran kita membahagikan rencana perbelanjaan ketenteraan nya kepada 3 pecahan.  Current - Planned - Future.


Apa yang diperlukan sekarang, apa yang di rancang dan apa untuk masa depan.
Malah ada atikel dari luar negara yang memperli Singapura -


Singapore, the tiny state with military clout



Singapore, one of Asia's smallest countries thinks big when it comes to defense.
Between 2008 and 2012 the city-state, with a population of just 5.3 million, was the world's fifth-largest arms importer, according to the Stockholm International Peace Research Institute. The wealthy Southeast Asian country consistently allocates about 20 percent of national spending to defense, analysts say.



Sejauh itu perancangan jiran kita yang negara terhampir yang bertanah ada lah Malaysia.


Selain itu kita harus ingat negara jiran melaksana kan kerahan tentera bagi semua rakyat nya.




Jalinan ko ordinasi bersama Tentera Israel juga harus kita ingatkan di mana mereka boleh guna kan pada bila bila masa rencana mereka sudah bermula.





Jadi dengan rencana sebegini mereka seolah olah ada cita cita besar dimasa depan. Mungkin bagai dikata kan oleh pihak tertentu yang mengetahui, mereka cuma tunggu apa yang tali barut mereka dinegara ini berjaya lakukan baru lah mereka masuk.


Bajet 2015 menyaksikan pertahanan negara mendapat sejumlah RM17.7 billion berbanding RM13.2 billion pada tahun sebelum nya.


Jika dibandingkan dengan negara sebelah yang kecil, ini cuma seciput sahaja.


Bajet mereka pada tahun 2012 sahaja sudah tewaskan bajet tentera kita tahun 2015 . Mereka peruntukan hampir 25 billion.


Dengan keluasan laut dan pecahan 2 tanah semenanjung dan Sabah/Sarawak , ia tetap kecil.


Sempadan yang perlu dipertahan kan amat luas sebagai sebuah pulau besar di tambah lagi dengan bersempadan dikawasan bermasalah di Sabah.


Memang akan ada suara sumbang menyoal kesiap siagaan negara dalam hal pertahanan, tapi harus di ingat aset tentera bukan sentiasa tip top, wear and tear nya harus di fikirkan.


Sedang gangster belaan parti tertentu pun sudah tidak main pistol lagi , malah terus guna bom , maka tentera kita dan Polis mesti juga sama update kan aset dan kesiapsiagaan nya.


Malaysia harus ikut juga rentak seperti musuh, mereka tidak banyak tambah anggota tetapi perbanyak kan aset barangan yang hanya perlu di tekan dan di kontrol dari jauh, Sesudah hancur kawasan musuh baru anggota tentera masuk.

sila juga lihat ini.
Markeva masuk johor.
http://thechulan.blogspot.com/2014/07/kereta-kebal-markeva-israel-bakal-masuk.html

dan ini
http://thechulan.blogspot.com/2013/12/dajal-kirim-lagi-kapal-perang.html

14 comments:

  1. Teruskan lah Melayu-muslim (Tanah Melayu) bersangka baik,
    Teruskan lah Melayu-muslim bergaduh dan berpecah,
    Teruskan lah segelintir melayu-muslim-elit yang sibuk mengumpul harta,
    Teruskan lah kelalaian didalam berhibur (rakyat dan berZUMBA) yang semakin menjadi-jadi,
    Teruskan lah pemimpin-pemimpin MELAYU-MUSLIM dibuai keenakan di tahta,

    Sudah lebih 30 tahun 'mereka' dah bersedia....
    Menanti saat yang tepat dan akan bertindak.....

    Adakah aku terperanjat dengan artikel ini, TIDAK!

    Chu Lan MESTI, bukan PERLU, teruskan beri kesedaran walau nampak rasa semacam 'gone case' kepada anak-anak muda yang masih bersemangat bangsa!

    Satu lagi.....Negara sekecil itu diantara sedikit KUASA DUNIA yang memiliki chemical weapons. INI BUKAN KHAYALAN tapi KENYATAAN.

    Melayu Di Rantau

    Setakat bajet tu hanya luaran saja, so memang kita juga punya pertolongan dari ALLAH Insya Allah, tapi kita juga disuruh BERSEDIA dan BERWASPADA.

    JANGAN INGAT PERGOLAKAN DI SETIAP NEGARA NEGARA ISLAM dan MALAYSIA AKAN TERKECUALI!

    ReplyDelete
  2. betul tu bro Chulan... my cousin was attached with Sporean army during his National Service... just look at their military videos in youtube... Show off... ;)

    ReplyDelete
  3. Kesedaran perlu di beri secara berulangan. atikel mcm ini perlu di banyakan.

    ReplyDelete
  4. kita ni takut tak tentu pasal........janganlah bersangka yang bukan bukan .........buruk yang kita minta ...buruklah yang kita dapat/........Selagi kesepakatan diantara dua negara yang berjiran ...selagi itulah segala masalah akan dapat diselesaikan dengan cara yang aman dan baik ......
    Biarlah singapura dengan cara dia ........singapura sentiasa takut dan merika tidak tidur lena.............negaranya kecil.........tapi punyai wang yang banyak........dan tak salah merika mempermodonkan tenteranya .....rayaatnya sedikit.......

    ReplyDelete
  5. 100 semut nk lawan 100,000 semut.
    Agak2 le..takkan le 100 semut blh menang.
    Askar spartan yg kuat tu pn kalah lawan tentera parsi walaupun depa kuat2...tk caya tgk citer 300.
    Heheheh

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tentera islam seciput lawan tentera quraisy 1,000 orang, kalah jugak tentera kapir sampe panglima depa cabot lari ...

      Moral : Selagi rakyat sesebuah negara tetap patuh menjalani perentah Dia, nescaya Allah memelihara mereka sewaktu susah dan senang

      Delete
    2. Adakah Iman orang Islam sekarang sekental dan sehebat zaman Rasulullah?

      Delete
    3. kita harus mencontohi Al-aqsam..secanggih manapon senjata Israel tp mrk tetap tewas

      Delete
  6. Marilah kita umat islam sentiasa bersangka baik d samping berhati2 dan bersedia kerana inilah yg d ajar oleh ISLAM!!....hentikan kata mengata atau kutuk mengutuk yg blh memporak perandakan amat manusia d dunia ini.

    ReplyDelete
  7. Yang tulis 100 semut nak lawan 100000 semut dan tentera islam seciput lawan tentera kafir quraisy ni faham ke tak apa yg chulan tulis. mangkok2 jenis ni memang mangkok ayun.

    ReplyDelete
    Replies
    1. atm pakar dlm tactical dari singapore teknologi x memberi keasan sngat dlm warfare. malaysia telah dilatih oleh british sejak WW2 menyababkan atm mempunyai taktical yg hebat. sebab tue israel menuduh malaysia melatih al-qassam. jika singapore invade malaysia sekalipon kita kena tngok dari sudut muka bumi mlysia yg mana atm lebih mahir berbanding singapore. seumpama serangan israel baru2 nie yg mempunyai ast tentera jauh lebih hebat brbanding palestine pn gagal keran tidak mengetahui selok belok bumi gaza selain bantuan dari pada ALLAH S.W.T yg mana tiada senjata canggih dpt menghalang.

      Delete
  8. Belanje bnyk2 pastu snjata jatuh dalam laut x org nk g ambik. kah kah kah

    ReplyDelete
  9. Memang terbaik..! Teruskan prjuangan..! Jangan pedulikan pembangkang dan melayu pengkhianat..!

    ReplyDelete
  10. teruma kasih atas info. Sangat memberi kesedaran.

    ReplyDelete