Tuesday 27 February 2018

HSR Singapura- KL Dan ECRL Membawa Manfaat Kepada Rakyat



"ECRL ini, beta anggap adalah projek untuk rakyat, keretapi rakyat..ia dapat mendekatkan mereka yang berada di Pahang, Kelantan dan Terengganu dengan Selangor (Lembah Klang). Orang jauh menjadi lebih dekat.
"Pahang beruntung kerana berada di tengah-tengah dan beta percaya ia mampu memberi nilai tambah kepada ekonomi negeri ini," - Tengku Abdullah Sultan Ahmad Shah.





Di atas ada lah ungkapan titah Tengku Abdullah Sultan Ahmad Shah berkenaan projek Rel Pantai timur (ECRL)

Memang benar apa yangt di katakan oleh Tengku Abdullah, bukan sahaja manfaat pada negeri Pahang , bahkan kepada semua negeri yang di lalui dan di singgahi nya.



Pada tahun lalu , Ketua Pegawai Eksekutif Suruhanjaya Pengangkutan Awam Darat (SPAD) En Mohd Azharuddin Mat Shah ada menyata kan bahawa tahun tahun 2017 ada lah "Year of the Rail". Tahun rel.
Ini kerana sistem pengangkutan negara mendapat satu lagi bentuk atau "mode" pengangkutan ia itu ECRL.
Dengan ujud nya ECRL , maka ia bukan sahaja menjadi ikon pengangkutan , bah kan ia melakarkan satu anjakan ekonomi baru pada ekonomi negeri negeri yang di lalui nya.
Jika Tengku Abdullah sendiri menyatakan ia projek untuk rakyat , maka apa yang di kata kan oleh Tuanku amat benar sekali, dan ia selari dengan apa yang diimpikan oleh Perdana Menteri Malaysia Datuk Seri Najib Tun Razak.
Media online akhbar MalayMail pula dengan tajuk di bawah (di petik dari Bernama):-

A thriving year for Malaysia’s infrastructure sector with ECRL, KL-Singapore high speed rail projects

Rencana di atas mengesahkan bahawa kegiatan serta kerja kerja infrastruktur akan lebih giat dan lebih extensif lagi pada tahun ini.


Selain dari projek ECRL , turut seiring dalam pembinaan nya ada lah Projek keretapi laju HSR Singapore - Kuala Lumpur High Speed Rail

Projek HSR yang melibatkan dua negara berjiran ini bakal memendek kan perjalanan antara satu sama lain sehingga 90 minit sahaja. 


Perjalanan HSR ini yang bermula dari Bandar Malaysia ke Jurong East Singapura.


Selain itu ia juga akan berada di station setiap 30 minit.



Bagi yang menghargai waktu , tentu sekali tren HSR ada lah pilihan perjalanan yang paling tepat.




Pada beberapa laporan ekonomi , laluan laluan yang membabit kan kedua keretapi laju HSR dan ECRL  ini dan juga station  station nya akan menjadikan ia sebagai kawasan perniagaan , sewaan yang aktif.


Malah di laporkan harga hartanah dan nilai tanah akan bertambah kerana ujud nya kedua projek ini.


Jelas sekali bagi ECRL projek yang di ujudkan oleh Perdana Menteri ini bakal membawa peruahan besar kepada ekonomi negara dan ia nyata sekali ada lah "game changer" yang di maksudkan oleh beliau.



(Pada 9 Ogos tahun lalu, Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak menyempurnakan majlis pecah tanah projek ECRL di Kotasas yang menandakan bermulanya projek mega yang menjadi pencetus perubahan dan pemangkin pertumbuhan ekonomi baharu di Pantai Timur.
Projek berimpak tinggi di bawah Rancangan Malaysia Ke-11 (RMK-11) itu melibatkan pembinaan landasan sepanjang 688 kilometer dengan kos sebanyak kira-kira RM55 bilion. - UTUSAN ONLINE)


















No comments:

Post a Comment