Sunday 1 December 2019

Skandal Pembelian Bot FIC Di Kementah Bawah PH? SPRM Mesti Siasat



Kerajaan kepimpinan PH selalu cuba mempromosikan diri mereka lebih bersih dari kerajaan BN.
Dalam usaha desperate mereka untuk menonjolkan persepsi itu, sudah beberapa kali terdedah beberapa skandal terpalit ke muka PH.
Antara nya skandal RM1.4  bilion Nafas, dan kemudian nya isu Kementerian pimpinan Syed Saddiq dan terkini isu Kementeriaan pimpinan Mazlee.
Kami pula mendapat maklumat dari portal SuaraTv bahawa ada juga tandatanya serta pelakuan pelik  berkenaan tender bot laju Fast Interceptor craft (FIC) TLDM.
Di bawah ini kami siaran yang kami petik dari Portal Suara Tv berkenaan isu yang menjadi tanda tanya.
Di harap SPRM tidak tunggu lama untuk lakukan siasatan dengan adil supaya reputsi SPRM tidak di persoal oleh rakyat 

Beberapa coretan WhatsApps berjudul “Penyelewengan Tender Bot Fast Interceptor Crafts (FIC) untuk TLDM” sedang tersebar mendakwa berlaku penipuan dan penyalahgunaan kuasa dalam pengurusan tender bagi pembekalan 18 buah bot pemintas laju atau Fast I nterceptor Crafts (FIC) oleh Tentera Laut Diraja Malaysia (TLDM).
Menurut sebarang tersebut sebanyak 64 syarikat telah hadir Taklimat Tender yang diadakan di Pangkalan TLDM Kota Kinabalu pada 25 Jul 2019. Daripada jumlah tersebut 44 syarikat telah turut serta sebelum tender ditutup pada 3 Ogos 2019.
Mesyuarat awal Jawatankuasa Penilaian Tender Terbuka (JPTT) telah menyenarai pendek 10 syarikat berdasarkan penilaian Jadual Pematuhan.
Bagaimanapun terdapat salah guna kuasa yang jelas apabila Yang Di Pertua JPTT  meminta AJK JPTT menandatangani muka surat penilaian tanpa isi kandungan sepenuhnya.
Salah guna kuasa bertambah jelas apabila senarai 10 syarikat yang disenarai pendek telah diubah oleh YDP dan Setiausaha JPTT tanpa melalui mesyuarat jawatankuasa semula kepada 4 syarikat sahaja tanpa pengetahuan ahli JPTT yang lain.
Amat mengejutkan Laporan Penilaian JPTT yang disediakan oleh dua orang ini bukan sahaja memendekkan senarai pendek tersebut dari 10 kepada 4 malah menukar senarai cadangan syarikat untuk pertimbangan.
Menurut sumber whatsapp itu, “4 syarikat yang disenarai pendek oleh dua individu ini merupakan syarikat yang tiada dalam senarai yang diluluskan oleh mesyuarat penuh JPTT.”
Ini menimbulkan tanda tanya dalam kalangan JPTT bahawa tender terbuka ini sudah tercemar dan tidak lagi berlaku adil kepada puluhan syarikat yang menyertainya.

Kementerian Kewangan dan Kementerian Pertahanan perlu memberi perhatian serius mengenai isu ini kerana ia membabitkan integeriti dan kredibiliti kerajaan.
Sebaran WhatsApp tersebut juga mendakwa, “ Perkara tersebut telah diketahui oleh Pegawai Bertanggungjawab di Bahagian Perolehan yang telah memanggil YDP untuk penjelasan.
Namun YDP telah bertegas dengan pendirian beliau seperti yang terkandung di dalam laporan akhir JPTT.
Dari maklumat yang diketahui dan dimaklumkan dari sumber dalaman, adalah jelas tender tersebut telah dikompromi dari dalam. Penilaian yang dilakukan telah menjurus untuk memenangkan syarikat tertentu\
Kemungkinan JPTT telah mengenepikan kriteria di dalam Jadual Pematuhan adalah besar demi untuk memenangkan syarikat tertentu. Langkah YDP menghendaki Ahli JPTT menandatangani mukasurat kosong adalah tidak beretika, manakala langkah meminda deraf Laporan Penilaian JPTT dengan memasukkan 4 syarikat baru adalah tergolong dalam kes pecah amanah. Jelas di sini laungan YAB Perdana Menteri dan kesungguhan SPRM untuk menghapuskan rasuah di kalangan kakitangan awam tidak dipedulikan oleh mereka malah tiada perasaan takut atau bersalah. Perkara seperti ini mestilah dibendung hingga ke akar umbi dan pesalah dibawa ke muka pengadilan. Manakala sebarang tender yang telah dikompromi, seperti Tender FIC TLDM ini mestilah ditenderkan semula.sebarang tender yang telah dikompromi, seperti Tender FIC TLDM ini mestilah ditenderkan semula.”
Sumber SuaraTV



1 comment:

  1. Hai semua

    Nama saya FRADESY RIRITIA, saya berasal dari indonesia, saya ingin menggunakan media ini untuk memberitahu anda semua kebenaran, setiap orang yang anda lihat pada catatan mereka di blog dan laman web ini adalah pencuri (SCAMMERS), saya telah menjadi mangsa cerita mereka dan mereka telah merosakkan hidup saya.
    Saya tidak berada di sini untuk memberitahu anda kisah bagaimana saya ditipu dan bagaimana saya kehilangan banyak wang kepada mereka.

    Saya di sini untuk memberitahu anda SYARIKAT PINJAMAN sebenar dan sahajalah yang ALLAH hantar untuk mengubah hidup saya, mereka adalah SEMUA PINJAMAN GRANT GLOBAL, mereka adalah satu-satunya syarikat pinjaman tulen yang diiktiraf dan dibiayai oleh WORLD BANK.

    Mereka adalah satu-satunya syarikat pinjaman tulen, mereka mempunyai syarat dan syarat pinjaman yang cukup besar, untuk menutup semua pinjaman mereka adalah berpatutan dan cepat dilupuskan tidak seperti syarikat palsu lain yang anda lihat di sini dalam talian yang akan mengambil wang anda tanpa mengeluarkan pinjaman anda,
    Tolong jangan tertipu oleh saksi yang mempunyai nombor dan whatsapp indonesia, mereka semua penipu, bagaimana syarikat individu boleh memberi pinjaman ?, itu harus menjadi pertanyaan pertama anda.

    Rakan-rakan saya di Asia, saya mohon agar anda mendengarkan saya ketika saya bersumpah kepada anda dengan nama Allah, bahawa saya mengatakan kepada anda semua kebenaran, Syarikat ALL GLOBAL GRANT LOAN, satu-satunya syarikat yang boleh dipercayai dan mereka akan memastikan anda menerima pinjaman anda setelah anda menyelesaikan proses pinjaman seperti yang diperlukan.

    Mengapa anda tidak menjadi antara berita baik ini dengan menghubungi mereka segera jika anda SANGAT MENARIK untuk meninggalkan perjuangan kewangan anda dan meningkatkan tahap kehidupan anda, berikut adalah EMAIL allglobalgrantloan@gmail.com.

    Anda bebas menghubungi saya di EMAIL fradesyriritia12@gmail.com saya untuk maklumat lebih lanjut, saya dengan senang hati akan mendengar anda berkongsi kisah kebahagiaan anda sendiri.

    Terima kasih semua, dan semoga ALLAH memberkati SEMUA PINJAMAN PEMBERIAN GLOBAL kerana memberi saya kegembiraan baru ini.

    NAMA Syarikat: SEMUA PINJAMAN GRANT GLOBAL syarikat: allglobalgrantloan@gmail.com. Whatsapp Syarikat: +1 (304) 997-4034
    E-mel saya: fradesyriritia12@gmail.com

    ReplyDelete