Thursday 9 April 2020

Isham Jalil Saran Anwar Cari Kerja Lain


25 March. dari FB Chu Lan

Nah baca Bang Non dan sewaktu dgn nya - pesanan dr Isham Jalil -


Tadi Anwar Ibrahim, calon Perdana Menteri PH ke-9 berkata bahawa Pakej Ransangan Ekonomi yang diumum oleh kerajaan semalam adalah hasil Reformasi yang dibuat oleh Kerajaan PH dahulu.
Setahu saya dalam tempoh 22 bulan dahulu, ini "Reformasi" yang dibuat oleh Kerajaan PH:
1. Jual harta negara lebih RM38 billion.
2. Tambah hutang negara RM138 billion.
3. Takutkan pelabur dengan propaganda tipu hutang RM1 trillion sehingga pelabur cabut lari dengan dana lebih RM10 billion setiap tahun.
4. Lemahkan pasaran saham sehingga jadi yang tercorot di Asia.
5. Rudumkan ekonomi sehingga pertumbuhan jatuh ke peringkat terendah dalam tempoh sepuluh tahun.
6. Jatuhkan nilai ringgit sehingga jadi matawang keempat terburuk di Asia.
7. Buang berbelas ribu penjawat-penjawat awam dan rancang untuk buang atau tidak isi kekosongan bagi 80,000 penjawat awam setahun.
8. Potong bantuan kepada rakyat miskin, nelayan dan petani.
9. Memanggil rakyat pemalas dan kata mereka hanya harap bantuan kerajaan.
10. Tambah banyak cukai kepada rakyat tetapi kecualikan cukai kepada taikun dan menyenangkan mereka (taikun) untuk lari dari cukai.
11. Beri dividen atau pulangan terendah dalam sejarah bagi Tabung Haji (1.25%), ASB (5.5%) dan Lembaga Tabung Angkatan Tentera (2%).
12. Degil tidak mahu sekat kemasukan pelancong asing walaupun Pertubuhan Kesihatan Sedunia telah memberikan amaran berkenaan penularan COVID-19.
13. Dan lain-lain.
Oleh itu, nasihat saya kepada Anwar ialah:
Anda telah jadi bakal PM-5/6/7/8/9.
Mungkin Tuhan cuba beritahu sesuatu kepada anda.
Cuba cari kerja lain.

4 comments:

  1. This guy is talk nonsense.Nobody is listening to not so smart guy.

    ReplyDelete
  2. Sokong PN tapi bukan sokong PM@Bersatu

    ReplyDelete
  3. MANA DAP?

    Pertama, baharu sahaja Perintah Kawalan Pergerakan (PKP) dilonggarkan, nampaknya tidak sabar-sabar pemimpin Pakatan Harapan (PH) mahu merebut kuasa. Malah mereka tidak menyoroknya. Mereka mahu memberitahu bahawa untuk kesekian kalinya, Tun Dr. Mahathir Mohamad akan bergandingan dengan Datuk Seri Anwar Ibrahim untuk menumbangkan kerajaan PN pimpinan Tan Sri Muhyiddin Yassin.

    Hairannya, kali ini tiada pula pemimpin DAP di dalam gambar. Amanah pun entah ke mana. Bagi penganalisis politik, ia jelas menunjukkan `perang seterusnya’ ialah memenangi undi orang Melayu yang disedari PH tidak akan berjaya, jika mereka memaparkan wajah DAP.

    Menurut penganalisis lagi, semasa pentadbiran PH selama 22 bulan, DAP telah berjaya menjarak-jurangkan orang Melayu daripada terus menyokong PH dengan segala keputusan dan perbuatan.

    Persoalannya, apakah `sudah terlambat’ atau `masih sempat’ untuk Mahathir dan Anwar menyakinkan rakyat bahawa mereka berdua adalah sebaik-baik gandingan untuk menyingkirkan Muhyiddin sekarang ini?

    Sejak itu, Mahathir terus-menerus enggan mengesahkan bila hendak melepaskan jawatan seperti dijanjikan, menyebabkan Anwar semakin membara, konco-konconya di dalam PH sama membara. Itu rakyat tahu. Pada zaman digital ini, benda-benda tak puas hati mana boleh disorok.

    Atok rakyat bukan bodoh atok. Hari pertama tertebuk muka sendiri, atok mula pertikai jumlah undi yang Muhyuddin dapat, sekarang atok kata mungkin sekarang jumlah undi akan berubah sebab ada pemimpin atok yg kononya disogok dengan jawatan. Atok jangan jadi bodoh masa atok jadi PM berapa ramai pemimpin UMNO diugut dan disogok dengan jawatan untuk tinggalkan UMNO. Sekarang pemimpin yg diugut dan disogok belah atok atau Mahyuddin..!?

    Atok dah nyanyok, balik lah dari meratib berzikir tertebuk muka sendiri dan 'asyik kena tikam belakang' elok bulan puasa ni atok meratib zikir 'subahanallah' banyak banyak.

    Netizen sekarang dapat maklumat celah jari ajer bukan 22 tahun dulu suma berita datang dari celah kroni atok...

    Sudah sudah la atok... mungkin ini ramadhan atok yang terakhir.. sudah sudah lah tu..!!

    ReplyDelete
  4. Rakyat dan naik menyampah dan naik Fed Up dng atok ni...

    poodahh bole jalan laaaahh...!!







    fuuUuUUUuuccccCCccCcKkkkKKK..!!!!

    ReplyDelete